Categorie: "Schiphol"

KLM vervoer passagiers blijft groeien

klm 2De vervoerscijfers van KLM Passage over de maand september laten, in lijn met de rest van het jaar, een flinke groei zien. Het aantal passagiers steeg in september met 6,4% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. vrachtvervoer blijft daarentegen dalen.

Bij een groei van de capaciteit van 2,1%, steeg de bezettingsgraad met 1,4%-punt naar 90,1%. Op Europa was de groei het grootst, zowel in capaciteit (5,8%), in passagiers (8,3%) als in de bezettingsgraad, die met 2,5%-punt steeg. Bij Transavia stegen de capaciteit, het aantal passagiers en de bezettingsgraad eveneens.

KLM vliegt rechtstreeks naar Fortaleza

klmDe KLM gaat volgend jaar drie keer per week rechtstreeks van Schiphol naar Fortaleza in Brazilië vliegen. Dat gebeurt van mei 2016 af. Het is de derde Braziliaanse bestemming in het noordoosten van het land. KLM zegt haar positie als Europese luchtvaartmaatschappij daarmee op de Braziliaanse markt voor zowel zakelijke als leisure reizigers te versterken. De vlucht wordt gemaakt met een Airbus A330-200 (capaciteit 268 stoelen per vlucht).

Mede door de samenwerking met de Braziliaanse vliegmaatschappij GOL is voor Fortaleza als derde bestemming gekozen. De strategische ligging, de economische en toeristische ontwikkeling, en de nieuwe vliegverbindingen van GOL met grote steden in het noorden en noordoosten van Brazilië maken Fortaleza een aantrekkelijke KLM bestemming. Ook KLM’s partner Air France zal met ingang van mei 2018 vluchten vanuit Parijs naar Fortaleza uitvoeren.

KLM naar getroffen St. Maarten met hulp

klmEen KLM Boeing 747 is vrijdag van Schiphol naar Sint Maarten vertrokken om hulpbehoevenden, toeristen van alle nationaliteiten en anderen die niet op het getroffen eiland wonen, te evacueren. Het is de eerste KLM vlucht op Sint Maarten sinds het uitbreken van de orkaan. Dinsdagochtend 19 september komt de KLM Boeing 747 met opgehaalde reizigers weer aan op Schiphol.

KLM: 8 miljoen passagiers in twee maanden

klmNet als in juli had KLM Passage ook in augustus 2017 een drukke maand. Het aantal passagiers steeg in augustus met 6,4% ten opzichte van vorig jaar. In totaal gingen er in twee maanden zo’n acht miljoen passagiers mee. Vrachtvervoer bleef overigens dalen.

“De stijging van de KLM vervoercijfers van augustus zat voor het grootste deel op Europa, waar zowel de capaciteit als het aantal passagiers flink steeg. De inzet van KLM’ers in deze drukke zomermaanden is een groot compliment waard,” zegt president-directeur Pieter Elbers.

KLM-korting op 100 bestemmingen

klm2Vandaag, donderdag 7 september, beginnen de Werelddeal Weken van KLM weer. Samen mer haar partners biedt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij en ruim een miljoen stoelen met wereldkorting aan naar meer dan 100 bestemmingen aan. Te denken valt hierbij aan Curaçao, New York en Valencia.

Tiende ‘Dreamliner’ bij KLM

klmDe tiende Boeing 787-9 Dreamliner is op Schiphol door de KLM begroet. Het toestel, ‘Margriet’ genaamd, vertrok vanuit Seattle.

KLM’s Dreamliners zijn vernoemd naar bloemen of bloeiende planten. Dat typisch Nederlandse exportproduct past volgens de luchtvaartmaatschappij uitstekend bij KLM. Andere B787’s kregen onder meer de namen Zonnebloem, Anjer, Dahlia en Lavendel. De negende Dreamliner, die afgelopen juli werd geleverd, heet ‘Lelie’.

Milieuvriendelijker

De Boeing 787 produceert minder omgevingsgeluid, verbruikt minder brandstof en stoot daarmee minder CO2 uit. Dit sluit aan bij de doelstelling om in 2020, ten opzichte van 2011, 20% minder CO2-uitstoot te genereren. De Dreamliner bestaat voornamelijk uit koolstofvezelcomposietmateriaal dat makkelijk kan worden gesneden, waardoor het productieproces minder afval oplevert.

KLM introduceert map voor weg op Schiphol

klm2KLM lanceert vandaag, maandag 10 juli. de Schiphol Airport Map die passagiers helpt hun weg te vinden op luchthaven Schiphol. De nieuwe service is beschikbaar via de KLM app (iOS) en via KLM op Messenger, Twitter en WeChat.

Veel KLM passagiers stappen over op Schiphol op hun volgende vlucht. De airport map helpt hen de weg te vinden op de luchthaven op een efficiënte en gebruikersvriendelijke manier. Hij bestaat uit een plattegrond met daarop de verschillende gates. Op de map zijn ook de verschillende KLM faciliteiten te zien zoals incheckbalies, lounges, kiosken en transferbalies.

Van omwonenden heeft 14% last van Schiphol

schiphol hinderVeertien procent van de omwonenden van Schiphol blijkt hinder te ondervinden van vliegtuiglawaai. Dat blijkt uit een hinderbelevingsonderzoek in opdracht van de Omgevingsraad Schiphol (ORS). Volgens de ORS is er niets wezenlijks veranderd sinds 2013, toen zestien procent aangaf hinder te hebben.

Ongeveer 92% van het binnengebied – omhuld wordt door de wettelijke 48 dB(A) Lden-contour – is min of meer tevreden over de woonomgeving, in 2013 was dat 93%, meldt de Raad. nVoor het onderzoek zijn ruim 1.000 omwonenden in de omgeving van Schiphol bevraagd over hun (tevredenheid over hun) woonomgeving, beleving van geluidbronnen en eventuele hinder door vliegtuiggeluid.

Portret Anthony Fokker op staart Fokker 70

fokkerOp de staart van een Fokker 70 (PH-KZU) van KLM Cityhopper prijkt sinds deze week het portret van vliegtuigbouwer Anthony Fokker. KLM Cityhopper onthulde de speciale afscheidslivery als officiële start van de uitfasering van de Fokker 70. Het speciale toestel blijft de komende maanden vliegen en maakt haar laatste vlucht op 28 oktober.

De afscheidslivery is een symbool van dankbaarheid aan iedereen die ooit bij de Fokker-operatie betrokken was en een bijdrage heeft geleverd aan dit deel Nederlands erfgoed. Met de livery viert KLM Cityhopper op gepaste wijze de 97-jarige samenwerking tussen KLM en Fokker. KLM als oer-Hollands bedrijf en luchtvaartpionier en Fokker als enige Nederlandse vliegtuigbouwer van toestellen waarmee KLM haar eerste vluchten maakte. De livery werd aangebracht in Hangaar 73 op Schiphol Oost waar Fokker ooit vliegtuigen afleverde aan luchtvaartmaatschappijen.

KLM met vluchtinformatie nu ook op Twitter en WeChat

 klmKLM-passagiers kunnen van dinsdag (6 juni) af wereldwijd hun boekingsbevestiging, incheckinformatie, instapkaart en vluchtstatus ontvangen via Twitter en WeChat in tien verschillende talen. Daarmee zet de luchtvaartmaatschappij naar eigen zeggen de volgende strategische stap op social media met vluchtinformatie.

Alle informatie is nu volgens KLM makkelijk op één plek te vinden, thuis, onderweg of op de luchthaven. Klanten kunnen bovendien dag en nacht direct contact opnemen met het socialmediateam van KLM via Twitter en WeChat.

De nieuwe service is beschikbaar voor alle KLM-klanten die tickets boeken of inchecken via KLM.com en ervoor kiezen informatie te ontvangen via Twitter of WeChat. De dienst is dinsdag geïntroduceerd zal de komende weken steeds breder beschikbaar komen. Sinds 2016 is KLM de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die vluchtdocumenten en -informatie aanbiedt via Facebook Messenger.