Categorie: "Schiphol"

Overlast Schiphol groter door onderhoud Kaagbaan

SchipholDoordat aan de zogenoemde Kaagbaan van Schiphol van zaterdag 18 maart tot en met woensdag 24 mei groot onderhoud wordt verricht, ontstaat op aanvliegroutes naar de andere start- en landingsbanen in die periode extra overlast.  De Kaagbaan wordt namelijk buiten gebruik gesteld. Dit jaar is gekozen voor een integrale aanpak, waarbij in ruim negen weken tijd verschillende soorten werkzaamheden worden gecombineerd. Aansluitend aan het groot onderhoud, wordt de Kaagbaan tot dinsdag 13 juni in tien nachten geveegd. Tijdens het vegen is de baan gesloten voor vliegverkeer.

Lees meer op: http://nieuws.schiphol.nl/groot-onderhoud-kaagbaan-op-schiphol/

 

 

 

Bestemmingsplan tegen Schipholparkeren

Langparkeren op ASchiphol

Langparkeren op ASchiphol

Door een nieuw bestemmingsplan, waarover de gemeenteraad op 22 maart beslist, wordt ‘Schiphol parkeren’ in Amstelveen juridisch onmogelijk. Het is een zogenoemd ‘paraplu’ bestemmingsplan, waarmee de al bestaande Nota Parkeernormen een juridische basis krijgt.

Voor parkeren voor vliegtuigpassagiers worden voornamelijk terreinen in het Landelijk Gebied van Amstelveen gebruikt, vooral in de Legmeerpolder, bij de N201. Dat is kennelijk goedkoper dan gebruik maken van de op de luchthaven aanwezige parkeerfaciliteiten. “In de nu geldende bestemmingsplannen is het mogelijk binnen een bedrijfsbestemming parkeerterreinen te exploiteren, Schipholparkeren is daar een voorbeeld van”, schrijven B&W. Zij willen daar kennelijk een einde aan maken door bij de bestemmingen het parkeren voor Schiphol uit te sluiten.

Jan Griese: ‘Schiphol leukt hindercijfers op’

SchipholAan zowel burgemeester als gemeenteraad heeft voorzitter drs. Jan Griese van de stichting Schiphol Werkgroep Amstelveen Buitenveldert (SWAB) gevraagd er bij wethouder Maaike Veeningen op aan te dringen dat zij haar best doet om Buitenveldertbaan en Oostbaan ingezet te krijgen zoals aan de Alders Tafel (zoveelste praatgroep van bij de luchthaven betrokken partijen) is afgesproken.

Griese reageert onder meer op een interview in het Parool met Schiphol-topman Nijhuis, die vindt dat de luchthaven tussen 2020 en 2030 moet kunnen groeien naar 600.000 vluchten.

In 2020 zouden er 500.000 starts en landingen zijn, maar dat aantal is al vrijwel bereikt. Daar stelt Nijhuis tegenover dat de luchtvaart sneller geluidsarme vliegtuigen inzette en ook op andere manieren aan de eisen rond milieuvriendelijkheid tegemoet kwam. Daar mag naar zijn idee de luchtvaart best voor worden beloond.

‘Afgesproken 500.000 tot ’30 genoeg voor Schiphol’

SchipholIn het diepste geheim worden raadsleden maandagavond weer door wethouder Maaike Veeningen bijgepraat over Schiphol en wat daar aan overlast mee samenhangt. Er vinden geregeld van die zogenoemde niet openbare ‘bijpraatsessies’ met raadsleden (over allerlei onderwerpen) plaats, om te voorkomen dat transparantie praktijk wordt. Veeningen maakt namens omliggende gemeenten deel uit van het College van Advies. Dat is hoogste echelon van de omgevingsraad Schiphol, waarin allerlei geledingen rond de luchtvaart (inclusief omwonenden) zijn vertegenwoordigd.

Voorzitter drs. Jan Griese van de stichting Schiphol Werkgroep Amstelveen Buitenveldert (SWAB) vindt dat zij vrijwel niks doet voor omwonenden. Van het tegengestelde blijkt althans niets, constateert hij. Vooral met het oog op door de luchthaven gehinderde Amstelveners kwam ook GroenLinks dezer dagen met kritiek en drong via schriftelijke vragen op meer activiteit bij haar aan.

KLM: recordjaar met ruim 30 miljoen passagiers

2015-klmimagestlokciy7De KLM vervoerde vorig jaar 30,4 miljoen passagiers, een stijging ten opzichte van 2015 met 6,4%. Een record. In Europa was de stijging met 7,8% het grootst. Daar was het aantal passagiers meer dan 20 miljoen. Maar met vracht-belading daalde KLM vorig jaar. KLM Cargo scoorde bijna 10% minder vervoer, bij een verminderde capaciteit van 8.3%. Alleen in december ging het iets beter, wat mogelijk een kentering op vrachtgebied inhoudt.

Voor het eerst in de geschiedenis kwam het aantal in totaal boven de 30 miljoen uit. De bezettingsgraad steeg, vergeleken met 2015, licht met 0,8 procentpunt. Volgens CEO en president directeur Pieter Elbers is ook de klantwaardering toegenomen.

“Een geweldige mijlpaal”, noemt Elbers die stijging tot boven de 30 miljoen passagiers. “In 2016 introduceerden we in totaal 14 nieuwe bestemmingen. Daarmee breiden we onze marktpositie opnieuw verder uit.”

GL: Veeningen moet harder zijn tegen Schiphol

Tessa van Wijnen

Tessa van Wijnen

Namens Amstelveen moet wethouder Maaike Veeningen bij Schiphol aandringen op een bijdrage aan een duurzame en gezonde leefomgeving rond de luchthaven. Dat vindt raadslid Tessa Wijnen van GroenLinks. Zij heeft er schriftelijke vragen over aan de wethouder gesteld. Voordat wordt ingestemd met verdere groei van Schiphol moeten er volgens de fractie voldoende en ‘houdbare’ afspraken over terugdringing van de overlast worden gemaakt. De gemeentelijke inzet en die van de luchthaven zijn nu volgens haar onvoldoende.

Van Wijnen wijst er op dat vorige week Schiphol in het nieuws kwam, omdat al dit jaar het maximum aantal vluchten dat is afgesproken met de omgeving, overschreden zal worden. De luchthaven houdt zich ook niet aan de afspraken over vermindering van het aantal nachtvluchten, bleek uit het nieuws.

Winnaars prijzen ‘duurzame’ luchtvaart

SchipholTijdens de internationale conferentie Airports Going Green 2016 op Schiphol zijn dinsdag de Airports Going Green Awards en de Airports Going Green Award Honorable Mentions uitgereikt. Dat doet het Chicago Department of Aviation (CDA) jaarlijks voor projecten, programma’s of personen die zich bijzonder inspannen voor de verduurzaming van de luchtvaart.

Een jury, met specialisten van luchthavens en consultants, koos de winnaars verkozen uit vele inzendingen.

Luchtvaart wil duurzaam worden

SchipholLuchthavens van over de hele wereld hebben afgesproken de komende jaren gezamenlijk op te trekken om duurzamer te worden. Dit staat in de ‘Airports Sustainability Declaration’ die maandagmiddag is ondertekend door de luchthavensector tijdens de internationale conferentie Airports Going Green 2016 op Schiphol.

Van 31 oktober tot en met 2 november host de luchthaven het congres Airports Going Green 2016m beschouwd als de meest vooraanstaande bijeenkomst op het gebied van duurzaamheid in de luchtvaart. Chicago Department of Aviation en de American Association of Airport Executives hebben negen jaar geleden het initiatief genomen en sindsdien vindt dit congres jaarlijks plaats.

Congres luchthavens over duurzaamheid

SchipholAmsterdam Airport Schiphol neemt het voortouw om luchthavens wereldwijd te mobiliseren voor gezamenlijke inzet om duurzamer te worden. Op initiatief van Schiphol ondertekenen luchthavens van over de hele wereld op maandag (31 oktober)  de ‘Airports Sustainability Declaration’ tijdens het Airports Going Green congres dat Schiphol host.

In de intentieverklaring spreken de luchthavens af dat ze de komende jaren forse stappen willen zetten op het gebied van duurzaamheid. Onder andere door meer samen te werken, successen en inmiddels in het verleden geleerde lessen te delen, te innoveren en de eigen organisatie en business partners uit te dagen duurzamer te denken en te doen.

Schiphol-Oostbaan weer in gebruik

SchipholDe Schiphol-Oostbaan (04-22) en de aangrenzende taxibanen zijn donderdag 20 oktober weer in gebruik genomen. Sinds maandag 5 september vond er regulier onderhoud plaats aan plaats. De baan is vooral voor klein vliegverkeer gebruikt.

Tijdens de werkzaamheden waren er dagelijks 75 tot 100 mensen aan het werk. Zij inspecteerden, repareerden en vervingen waar nodig de baanverlichting, baanbebording, hemelwaterafvoer en het elektriciteitsnetwerk. Ook voerden zij beton- en asfaltwerkzaamheden uit.