Kamerlid helpt in strijd GroenLinks tegen Schiphol

Martin Kortekaas. Foto: Katja Mali fotografie.

Martin Kortekaas. Foto: Katja Mali fotografie.

De woordvoerder over Schiphol van GroenLinks in de Tweede Kamer, Suzanne Kröger, komt zaterdag 3 februari naar de wijk Randwijck. Samen met de fractie van de partij in der gemeenteraar en vrijwilligers zal zij met bewoners spreken over de luchthaven en andere zaken die Amstelvenes bezig houden.

GroenLinks wil dat de overlast door Schiphol beperkt wordt. En zij waarschuwt dat door de keuzes die Schiphol wil maken die overlast alleen maar dreigt toe te nemen.

Kröger heeft vorige week in Den Haag gevraagd bij het verlenen van landingsrechten voorrang te geven aan schonere en stillere vliegtuigen. Dat voorstel kan volgens voorzitter Martin Kortekaas van de raadsfractie, als het wordt aangenomen, ook in Amstelveen helpen de overlast van Schiphol te beperken.

GroenLinks Amstelveen heeft een gezonde leefomgeving in Amstelveen hoog op haar prioriteitenlijst staan en draagt dat natuurlijk in de verkiezingstijd extra uit. Het verkeer op de A9 en de 500.000 vluchten per jaar op Schiphol dragen volgens de partij in belangrijke mate bij aan de geluidsoverlast en de slechte luchtkwaliteit.

“Schiphol kan echt niet verder groeien. 500.000 vluchten per jaar is echt over de grens van wat de regio aankan”, zegt Martin Kortekaas.

Suzanne Kröger voert in de Tweede Kamer ook het verzet tegen de laagvliegroutes op de luchthaven Lelystad aan. GroenLinks Amstelveen waarschuwt dat het verplaatsen van toeristenvluchten van Schiphol naar Lelystad niet tot minder overlast in Amstelveen zal leiden. Want Schiphol zal volgens haar de ruimte die dan ontstaat onmiddellijk benutten voor zakenvluchten die alleen maar meer overlast in Amstelveen gaan geven.

 

Lees ook:VVD voor verhuizing vlieglawaai naar Lelystad
Lees ook:GroenLinks: ‘Schiphol misleidt onwonenden’
Lees ook:GL: Veeningen moet harder zijn tegen Schiphol
Lees ook:GL hekelt haast en gekonkel groei Schiphollast
Lees ook:Reisorganisaties en luchtvaart: Schiphol moet groeien

3 reacties op “Kamerlid helpt in strijd GroenLinks tegen Schiphol

  1. Jan Demming

    GroenLinks heeft aan alle kanten gelijk. Hoeveel kinderen en volwassenen in de omgeving van Schiphol en de snelwegen lopen niet rond met een inhalator, omdat ze het constant of regelmatig benauwd hebben. De enige manier om de viezigheid terug te dringen is het aanzienlijk verhogen van de prijs van kerosine. Want laten we eerlijk zijn: 249 euro, inclusief verblijf in een hotel in Malaga, is natuurlijk belachelijk. En dan Lelystad… Het enige voordeel van een luchthaven daar is dat de rotzooi verspreid wordt over het hele land en niet alleen in de Randstad.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Kees

      Kan GL dan ook gelijk het aanzienlijk toegenomen vliegtuigbewegingen boven Waardhuizen /Middenhoven meenemen.

      Jan heeft volkomen gelijk dat vliegen aan alle kanten bevoordeeld wordt. Het is idioot als je het vergelijkt met het spoor bijvoorbeeld. En dan wordt er nog gekletst over een open markt. Dacht het niet!

        /   Beantwoorden  / 
  2. App

    Toch gek dat alleen GL de overlast door Schiphol wil beperken. Onze lichamelijke en geestelijke gezondheid, nachtrust, luchtkwaliteit, klimaat en het tegengaan van verspilling en vervuiling zijn toch dingen waarvoor álle politieke partijen zich zouden moeten inzetten?

    Schiphol wordt steeds een banenmotor genoemd, maar die heeft zijn tijd gehad, net als stinkende, luchtvervuilende en lawaaiige 2-takt scootermotoren.

    Vliegen is veel te goedkoop. Dat zal veranderen als vliegtuigbrandstof eindelijk fatsoenlijk belast wordt, milieu- en klimaateisen strenger worden en fossiele grondstoffen door hun toenemende schaarste steeds duurder worden. Schiphol zal dan een enorme overcapaciteit hebben.

    Dit kan niet genoeg worden benadrukt en herhaald, want mensen zijn egoïstisch, kortzichtig en hardleers.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.