Categorie: "Tramlijn 5"

Tramverbod voor zakkenrollers

Zakkenrollers mogen geen gebruik maken van de tram. In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt een tramverbod opgenomen. Het betekent dat de politie iemand die kennelijk van plan is een passagier te bestelen (of dat al heeft gedaan) in het kader van lik-op-stukbeleid kan verbieden verder nog van de tram gebruik te maken. Bij een eerste constatering krijgt de zakkenroller een waarschuwing en bij een volgende overtreding een tramverbod voor door B en W aan te wijzen lijnen voor maximaal zes maanden.

Tramlijn 5 blijft toch rijden

De toekomst van tramlijn 5 lijkt een knipperlicht te blijven. Na het laatste bericht dat de Amsterdamse wethouder Mark van der Horst de lijnt naar Amstelveen wilde stoppen, heeft die nu een compromis met zijn Amstelveense college Regouin bereikt. De tram blijkft tot 2015 rijden. Dan wordt Amstelveen op de Noord-Zuidlijn aangesloten. Amsterdam wilde in verband met de werkzaamheden aan de Zuidas de ritten naar Amstelveen in 2007 staken. Fel protest van alle kanten, inclusief de gemeente Amstelveen, was het gevolg. Van der Horst leek overstag te zijn gegaan, maar vorige maand kwam het nieuws dat de gedachte omleiding door Buitenveldert niet uitgevoerd kon worden.

Opnieuw onzekerheid over tramlijn 5

Nadat eerder, mede dankzij een stevige gemeentelijke politieke lobby, was bereikt dat tramlijn 5 (via een omleiding) zou blijven rijden, dreigt die nu toch in 2007 weer minstens twee jaar uit Amstelveen te verdwijnen. Oorspronkelijk zou de lijn hier definitief worden opgeheven. Onder Amstelveense druk besloot de Amsterdamse gemeenteraad tot een zogenaamde bypass. B&W vrezen nu toch weer dat ‘het zwaard van Damocles boven Amstelveen’ hangt.

Tramlijn 5 lijkt gered

De gemeenteraden van Amstelveen en Amsterdam lijken met tramlijn 5 hun zin te krijgen. B en W van de hoofdstad hebben hun besluit die in 2007 te stoppen bij het WTC blijkbaar ingeslikt. Zij besloten nu de tram naar Amstelveen te laten rijden tot de Noord-Zuidlijn daarheen is doorgetrokken. Formeel moet de Amsterdamse raad er nog over beslissen.

Trams rijden weekend 16/17 juli niet

De komende weken worden vier overwegen in de Amstelveenlijnen 5 en 51 in Buitenveldert vervangen. Tot en met 20 september gebeurt dat met in totaal 15 overwegen: bij A.J. Ernststraat, Van Boshuizenstraat, Gijsbrecht van IJsselsteinstraat en Kastelenstraat. Die gaan op 13 juli om 19.00 uur dicht voor voorbereidend werk. In het weekend van 16 op 17 juli vindt de echte vervanging plaats. Lijn 51 rijdt dan niet tussen WTC en Kronenburg, lijn 5 niet tussen WTC en het Stadshart. Er komen dan pendelbussen op hetzelfde traject, met tijdelijke haltes ter hoogte van de tramhaltes. Op 20 juli gaan de overwegen weer open. Meer info bij het gvb (0900-8011) of www.gvb.nl

Ook Amsterdamse raad wil tram 5 houden

Evenals de Amstelveense wil ook de Amsterdamse gemeenteraad tramlijn 5 in stand houden na 2007. Vervoerswethouder Van der Horst wilde de lijn inkrimpen tot het WTC, zodat die niet meer naar Amstelveen zou komen. Dat zou te maken hebben met de aanleg van de Noord-Zuidlijn. De hoofdstedelijke raad koos nu in meerderheid voor een omleiding door de Strawinskylaan. Net als Amstelveen.

Strijd om tramlijn 5 duurt voort

Tegen de vurige wens van de Amstelveense gemeenteraad in blijft Amsterdam bij het plan die in 2007 niet verder dan tot het World Trade Center (WTC) te laten lopen. B en W van Amstelveen pleiten in een brief aan het Amsterdamse college voor instandhouding van de lijn. Wethouder Van der Horst van Amsterdam (vervoer) voelt daar niets voor, blijkt uit een notitie. Die wil de lijn bij station Zuid afbreken. De Amstelveense gemeenteraad vindt dat lijn 5 in elk geval moet blijven tot de Noord-Zuiidlijn er is. Dat gaat nog jaren duren. In elk gevalm tot 2012 en – naar men vreest op het raadhuis – mogelijk tot 2018. Meer