Categorie: "Bedrijfsleven en economie"

Action Stadshart 10 juni open

logo_actionHet filiaal van Action in het winkelcentrum Stadshart gaat zaterdag 10 juni open. Het is gevestigd op de plaats van de voormalige Kijkshop aan het Buitenplein 83 (bij wat eens V&D was).

Met de opening van de discounter komt het Stadshart evident terug van voormalig beleid dat was gericht op exclusieve winkels met nationale en internationale uitstraling. Stadshart wilde blijkbaar een soort tweede PC worden, waardoor in toenemende mate lokale winkeliers zich terugtrokken of door hoge huren genoodzaakt waren dat te doen.

Action in het Stadshart is een van de twee filialen die in Amstelveen komen. Ook in wijkwinkelcentrum Middelhoven is er een gepland.

 

 

Nestlé wil duurzame cacao voor chocolade

4-finger-1Nestlé Nederland, waarvan het hoofdkantoor in Amstelveen is gevestigd, koopt in het vervolg voor al haar chocolademerken duurzaam gecertificeerde cacao. Dat doet het bedrijf in samenwerking met UTZ, dat certificeert voor duurzaamheid.

Die Nederlandse merken zijn onder meer KITKAT, SMARTIES, Nestlé L’ATELIER en LION. Volgens de onderneming is nu de fundering gelegd voor de productie van duurzame chocolade. Het Nestlé Cocoa Plan werd gelanceerd in 2009 met als pilaren Beter leven, Betere landbouw en Betere cacao. Het is het resultaat van een co-creatie van alle partijen in de cacaoketen. Dinsdag organiseerde Nestlé Nederland haar eerste Nestlé Cocoa Plan Forum, om gezamenlijk de volgende stap richting het grotere potentieel van het plan én de hele cacaoketen te bepalen.

Loogman beste onderneming van Noord-Holland

Wethouder Economische Zaken Ad Verburg (links) feliciteerde Loogman

Wethouder Economische Zaken Ad Verburg (links) feliciteerde Loogman

Hij mag dan vooral op Amstelveen zijn georiënteerd, Ger Loogman (van de benzinepomp en het golfcentrum) heeft in de Loogman Group toch een Aalsmeers bedrijf. En dat werd uitgeroepen woensdag 17 mei tot de beste onderneming van Noord-Holland in de categorie ‘grote bedrijven’. Een onderscheiding waarmee wethouder Ad Verburg van Aalsmeer Loogman feliciteerde.

In de afgelopen maanden streden honderden bedrijven om de titel. Dertig finalisten lieten zich op de verkiezingsavond van hun allerbeste kant zien. Hierna was het aan de jury om per categorie een winnaar te kiezen. De deelnemers werden door de jury beoordeeld op alle facetten van het ondernemerschap. Echt onderscheidend zijn, dat is waar het om gaat bij de OVNH. Daarmee tonen de ondernemingen aan de drijvende kracht te zijn van de economie in Noord-Holland.

KLM vervoerde weer meer passagiers

2015-klmimagestlokciy7Na een positief eerste kwartaal laten ook de vervoerscijfers van april 2017 – mede door de meivakantie – bij de KLM een verdere stijging van de passagiersaantallen zien. KLM verwelkomde in april 10,2% meer passagiers aan boord in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en realiseerde een stijging van de bezettingsgraad naar een recordhoogte van 89,5%. Daar staat tegenover dat vrachtvervoer opnieuw daalde.

Vluchten naar Zuid-Amerika en Afrika laten de grootste groei zien. Europese bestemmingen in met name Duitsland en Italië laten vanwege de vakantieperiode eveneens een toename van het aantal passagiers zien. Transavia doet het ook goed en wist flink te profiteren van de ingezette capaciteitsgroei in Nederland.

Wethouder en OA geheimzinnig naar bedrijven

foto krant bedrijventourWegens de voortdurende bejubelde transparantie blijken in het diepste geheim wethouder Maaike Veeningen van Economische Zaken (D66) en directeur Darshan van Egmond van de Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) maandag een tocht langs ondernemingen te hebben gemaakt. Media waren daarbij niet welkom en in de aan hen gezonden agenda van de wethouder was het dan ook nadrukkelijk verzwegen.

Overigens kunnen bedrijven zich tot 14 augustus aanmelden voor de strijd om de titel ‘Amstelveense Ondernemer van het Jaar’. Daarbij worden die categorieën gehanteerd: klein, middelgroot en startend. Wie daarin als winnaars worden gekozen, hoort met tijdens een ‘grande finale’ bij KPMG op 14 november. Behalve OA en gemeente zijn zakenblad Amstelveenz, Rabobank en KPMG de initiatiefnemers. Wie zich wil aanmelden kan dat doen via www.ovhj-amstelveen.nl.

Balkenende ‘duurzaam’ weer even thuis in AV

OA-log-jpeg-klein“Het voelt een beetje als thuis komen”, zei Jan Peter Balkende dinsdag (16 mei). “Ik heb in Amstelveen een ongelooflijk fijne tijd gehad.” Hij sprak in het openbare deel van de jaarvergadering van de Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) over duurzaam ondernemen, een redelijk afgekloven onderwerp, maar door de studentikoze humor des sprekers toch weer het aanhoren waard. Balkenende is, zei OA-voorzitter Alphons Böggemann, waarschijnlijk het beroemdste raadslid dat Amstelveen ooit heeft gehad. Na zestien jaar raadslidmaatschap voor het CDA en een periode volksvertegenwoordiger voor zijn partij in de Tweede Kamer schopte hij het tot premier. Raadsleden en wethouders lieten het overigens, op een enkele CDA-partijgenoot na, en masse afweten.

Balkenende stond in Amstelveen aan de wieg van talrijke projecten, zoals de totstandkoming van het Stadshart en werd – althans volgens Böggemann – de schutspatroon van snackbars en banketbakkers wegens de ‘kroketten motie’ die hij met succes in Amstelveen indiende en die landelijke bekendheid ging genieten. Wat hem tot de uitspraak bracht dat hij allerlei verdiensten voor de stad en land heeft gehad, maar het enige wat hem wordt nagedragen de kroketten-motie is…

Verkiezing A’veense Ondernemer van het jaar

Foto: Anko Stoffels

Foto: Anko Stoffels

Wie zichzelf voor de verkiezing ervan opgeeft, kan nu Amstelveense Ondernemer van het jaar worden. Maandag (15 mei) wordt daarvoor het startschot gegeven via de website www.ovhj-amstelveen.nl.

De ondernemersverkiezing is een gezamenlijk initiatief van uiteraard Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) en Gemeente Amstelveen, in samenwerking met Rabobank, het zakenblad AmstelveenZ en KPMG. Alle Amstelveense MKB-ondernemingen kunnen in drie categorieën (klein, middelgroot, startup) meestrijden voor de titel en aanmelden via de website.

Voor de verkiezing van de Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2017/2018 zoeken de initiatiefnemers naar hun zeggen naar ‘échte uitblinkers van ondernemend Amstelveen’. Directeur Darshan van Egmond van de OA zegt al jarenlang ‘bevlogen ondernemers’ te ontmoeten. “En ik word nog regelmatig verrast door bijvoorbeeld een onderscheidend aanbod, een innovatief idee of een mooie keuze van een bedrijf op het gebied van duurzaamheid of maatschappelijke betrokkenheid.” Dergelijke bedrijven wil de OA een vorm van erkenning geven.

B&W bezoeken ‘digireus’ Atos

college vergadertHet nog niet zo lang geleden door burgemeester Mirjam van ’t Veld geopende bedrijf Atos, in het voormalige KPMG gebouw, deze keer. Daar vergaderde dinsdag het college van B & W. Het doet dat tegenwoordig geregeld buiten de deur.

Naar eigen zeggen omdat het college het belangrijk vindt goede contacten te onderhouden met het bedrijfsleven. Atos is toonaangevend in digitale transformatie en Europees leider in Big Data, Cybersecurity, High Performance Computing en Digital Workplace. Atos bedient verschillende marktsectoren zoals Defensie, Financiële dienstverlening, Gezondheidszorg, Manufacturing, Media en Nutsvoorzieningen, Publieke Sector, Retail, Telecom en Transport

 

Het bedrijf is volgens de gemeente voorloper in digitale ontwikkelingen, die razendsnel gaan en waardoor ook gemeenten krijgen te maken met deze veranderingen. De gemeente wil hierop inspelen, maar de ICT is ernstig vertraagd en er moest externe expertise worden ingehuurd in de hoop zo de zaak op orde te krijgen.

Maar een persbericht zegt dat de gemeente tegemoet wil komen aan de wensen van de inwoners op het gebied van dienstverlening. “Daarnaast heeft het college de wens te onderzoeken of Amstelveen kan transformeren naar een ‘smart city’. Een stad die een hoge kwaliteit van leven weet te garanderen door samenwerking tussen gemeenten, bedrijven, inwoners en kennisinstellingen op het gebied van slimme digitale technologie, traditionele infrastructuur, architectuur, menselijk kapitaal en sociaal kapitaal. Hierbij is informatie cruciaal”, zegt de gemeente na het bezoek aan Atos. Dat bedrijf heeft veel expertise in huis die de gemeente kennelijk mist. “Tijdens het bedrijfsbezoek aan Atos heeft het college diverse vraagstukken verkend die deze transformatie (blijkbaar naar ‘smart city’, red.) met zich meebrengt.”

HWC-leerlingen op de fiets langs bedrijven

foto_bedrijventourNiet alleen bij de KLM zijn leerlingen van het Hermann Wesselink College op bezoek geweest, maar zij begonnen maandag, uitgerekend op de Dag van de Arbeid, een complete ‘bedrijventour’. Leerlingen van het 3e leerjaar Vmbo, Havo en VWO oriënteerden zich op de arbeidsmarkt, zegt de school.

Het doel van de tour is hen daarover te informeren en kennis te laten maken met de mogelijkheden daarop. De gemeente heeft in samenwerking met het onderwijs en ruim 30 instellingen en bedrijven in Amstelveen de tour georganiseerd.

De eerste bedrijventour is gemaakt door ruim 300 leerlingen van het HWC. Wethouder onderwijs Maaike Veeningen kwam was bij de start ervan in het raadhuis.  Daarna gingen ze op hun fiets langs bij drie door hun uitgekozen bedrijven. Ook de gemeente Amstelveen als werkgever deed mee. De leerlingen kregen rondleidingen, korte presentaties en workshops waardoor ze meer inzicht in de bedrijven en hun werkzaamheden kregen. Ze hadden een eigen visitekaartje gemaakt en hebben die uitgewisseld met werknemers van de bezochte bedrijven.

Leerlingen HWC in de keuken bij KLM

hwcLeerlingen van het Herman Wesselink College bezochten in kader van de ‘Amstelveense Bedrijventour’ op maandag 1 mei, Dag van de Arbeid, het hoofdkantoor van KLM. De leerlingen kregen een kijkje in de keuken bij KLM door middel van een quiz en presentaties. Doel van de middag is de leerlingen klaar te stomen voor de arbeidsmarkt door duurzame relaties op te bouwen met het bedrijfsleven.

Gemeente Amstelveen is de initiatiefnemer van de bedrijventour en wil scholen en bedrijven nader tot elkaar brengen. De leerlingen van 3 vmbo-t, havo en vwo van het HWC kregen presentaties van Pieter Cornelisse, VP Mainport Strategy, Inka Pieter, Director CSR & Environmental Strategy en Maite Oonk, Research Coördinator KLM en Maaike van Ballegooijen, Director Customer Experience. Naderhand was er alle gelegenheid om elkaar te ontmoeten en vragen te stellen.