Categorie: "Bedrijfsleven en economie"

‘Wettelijke plicht bedrijven datalek te melden’

CERTAFIN_LOGO-01_260x0_2c53a7“Een datalek zit in een klein hoekje.” Dat was de boodschap die ondernemers meekregen tijdens de donderdag gehouden bijeenkomst van Ondernemersvereniging Amstelveen (OA). Daar verzorgde het in bestrijding van datalekken gespecialiseerde en aan de Van Heuven Goedhartlaan gevestigde OA-lid Certafin het programma.

Tegenwoordig hebben die lekken vooral te maken met digitale opslag van gegevens, maar Certafin-directeur Jochai van Bergen, voormalig VVD-raadslid en in die functie eerste bestrijder van de aan de gemeente € 100 miljoen kostende A9-tunnel, legde uit dat bijvoorbeeld ook een vergeten papier met gevoelige informatie op een kopieermachine daarvoor kan zorgen.

Ladies Event van OA met ‘powervrouwen’

PowervrDe Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) houdt 20 april (18.30 uur) een zogenaamd Ladies Event over ‘Powervrouwen met compassie’ in Muaseum Jan van der Togt. Verschillende vrouwelijke ondernemers spreken daar, zoals Micky Hoogendijk over fotografie en haar bijzondere relatie met Museum Jan van der Togt. Haar foto-expositie ‘Through the Eyes of Others’ is daar sinds 14 maart te zien en biedt een overzicht van portretten die de kwetsbaarheid en verborgen schoonheid van mensen weerspiegelen.

SP overweegt motie van afkeuring door Groenhof

Patrick Adriaans

Patrick Adriaans

B&W hullen zich kennelijk in zwijgzaamheid over het feit dat een hoorzitting over bezwaarschriften tegen de verbouwing van Groenhof wordt gehouden als de gemeenteraad daarover al heeft beslist. De SP-fractie stelde daarover schriftelijke vragen en wilde die hoorzitting vervroegen. Nu dat niet is gebeurd overweegt zij een motie van afkeuring voor in elk geval wethouder Jeroen Brandes.

Morgen, woensdag 22 maart, besluit de gemeenteraad erover en van de gemeente is nog niets vernomen, vertelt SP-raadslid Patrick Adriaans.

Donderdag mogen de bezwaar makende omwonenden met de (ambtelijke) Commissie voor de Bezwaarschriften gaan praten, min of meer als mosterd na de maaltijd.

Passagiersgroei maar minder vracht bij KLM

2015-klmimagestlokciy7Na mooie groei in januari liet KLM in februari die weer zien.  Ten opzichte van februari 2016 vervoerde KLM 3,5% meer passagiers, bij een capaciteitsverhoging van 1,6%. Er werd overigens minder vracht gevlogen. KLM Cargo vervoer daalde ten opzichte van vorig jaar met 5,6% in lijn met de capaciteitsvermindering van 4,3%. Daarmee daalde de benuttingsgraad bij Cargo 1 procentpunt ten opzichte van februari 2016.

In het bijzonder de regio’s Afrika en Azië zorgden voor de groei van het aantal passagiers, met een sterke verbetering van het vervoer uit Japan en China. Vervoer uit deze landen stond vorig jaar onder druk stond mede als gevolg van terroristische aanslagen in Europa. De bezettingsgraad steeg met 2 procentpunt naar 86,4%.

Nestlé zegt zich in te zetten voor gezonder leven

nestleNestlé zegt in een op 2030n gerichte visie het leven voor individu en gezin richt gezonder en gelukkiger te willen maken. Onder meer door 50 miljoen kinderen te helpen een gezonder leven te leiden. Het bedrijf zegt te streven naar bloeiende, veerkrachtige gemeenschappen, door 30 miljoen broodwinningen te helpen verbeteren in direct aan haar bedrijfsactiviteiten verbonden gemeenschappen. Nestlé zegt wereldwijd de verantwoordelijkheid op zich te nemen bronnen te behouden voor toekomstige generaties door te streven naar nul milieu-impact van haar activiteiten in 2030.

In het vandaag verschenen rapport ‘Nestlé in society: ‘Creating Shared Value and meeting our commitments 2016’ presenteert Nestlé 42 commitments en bijbehorende doelstellingen die stuk voor stuk bijdragen aan haar drie overkoepelende lange termijn ambities. Daarnaast legt het rapport gedetailleerd uit welke resultaten zijn geboekt op de voor 2016 geformuleerde doelstellingen op het gebied van voeding, water, milieu en maatschappij.

KLM maakt digitaal in buitenland wegwijs

klmDe KLM breidt haar services op Messenger uit met een nieuwe emoji-functie die passagiers wegwijs maakt in onbekende steden en landen.

Op zoek naar de dichtstbijzijnde pinautomaat of een treinstation? Stuur de bijbehorende emoji naar KLM, deel uw locatie en KLM stuurt u direct het dichtstbijzijnde adres. Zin in Italiaans eten? Stuur de pizzapunt emoji en uw locatie en voor u het weet, schuift u aan tafel bij de plaatselijke pizzeria.

“Wij geloven dat we moeten zijn waar onze klanten zijn en daarom zijn KLM en Messenger de perfecte combinatie. Sinds maart vorig jaar bieden we onze klanten de optie om alle relevante vluchtdocumenten en -informatie in één enkel Messenger-overzicht te ontvangen. KLM vervoert mensen over de hele wereld en wij weten als geen ander hoe moeilijk het kan zijn om snel de weg te vinden op onbekende plekken. Deze nieuwe emoji-service is daarom een logische volgende stap, ” zegt  Tjalling Smit, Senior Vice President E-Commerce Air France KLM.

OA-meeting over datalekken

glazen oaEr komt weer een maandelijkse ondernemersborrel aan van de Ondernemersvereniging Amstelveen (OA). Die wordt donderdag 23 maart (17.30 uur) gehouden in restaurant Kronenburg. Voorafgaande is er een bijeenkomst over datalekken.

Het gaat volgens de OA om netwerken en er staat weer een zeepkist klaar voor leden die zich in twee minuten tijd willen presenteren.

Wie wil kan blijven door het driegangendiner, dat – inclusief begeleidende wijnen en koffie of thee – € 35 kost.

Ontbijtsessies OA over ‘verbinden’

OAHet modewoord ‘verbinden’ leeft niet alleen bij overheden, vooral om meer vrijwilligers in de wijken te kunnen inzetten ter vervanging van betaalde krachten, maar ook bij ondernemers. De Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) houdt ontbijtsessies rond het thema ‘Succesvol Verbinden’. Op 10 maart (8 tot 10 uur) gaat weer een nieuwe serie van start in Brasserie Paardenburg aan de Amstelzijde.

Wie € 37,50 betaalt kan mee ontbijten. Dat ts trouwens elke tweede vrijdag van de maand zo. Dan komen maximaal vijftien ondernemers bij elkaar om, zoals de OA het noemt ‘meer verbinding, samenwerking en business tot stand brengen’.

Vorig jaar 10 internationale bedrijven naar AV

Maaike Veeningen

Maaike Veeningen

Woningen voor medewerkers mogen er dan niet zijn, de gemeente meldt trots dat zich vorig jaar tien internationale bedrijven in Amstelveen vestigden. Zes kwamen uit Azië, twee uit Amerika en eveneens twee uit Groot Brittannië. Twee al hier gevestigde buitenlandse organisaties breidden hun vestigingen uit. Samen zijn zij goed voor enkele honderden arbeidsplaatsen, zegt de gemeente. De regio Amsterdam trok afgelopen jaar 157 nieuwe bedrijven uit het buitenland aan.

Volgens wethouder Veeningen van Economische Zaken (D66) is het belangrijk dat Amstelveen blijft investeren in het vestigingsklimaat voor internationale bedrijven. “De nieuw gevestigde bedrijven betekenen een versterking van ons internationale karakter”, zegt ze. “En Amstelveen profiteert van de extra banen die zij opleveren.”

Valentijnsmarkt van ondernemers AC

Amstelveen-College[1]De leerlingen van het Amstelveen College die het plusprofiel Ondernemerschap doen uit de leerjaren 1 en 2 zijn dertien kleine bedrijfjes gestart. Die onderneminkjes verkopen donderdag 9 februari tussen 14.20 en 16.30 uur hun producten voor het goede doel in de aula van de school aan de Sportlaan 27.

Om hun bedrijfje en de Valentijnsmarkt tot een succes te maken, kregen de leerlingen les in marketing. Er werd marktonderzoek gedaan naar de behoefte van hun potentiële doelgroep. Ook stelden de leerlingen een financieel plan op. Naast dat zij er heel veel van hebben geleerd, steunen ze met de markt ook een goed doel.