Categorie: "Openbaar vervoer"

FNV: ‘KLM moet investeren in personeel’

klm2Volgens de FNV moet de KLM meer investeren in haar medewerkers. De onderneming Air France-KLM mag dan een winst van € 367 netto hebben gepresenteerd, goeddeels dankzij de KLM, maar het personeel moet daar ook wat van gaan merken, vindt de vakbond.

Birte Nelen, cao-onderhandelaar van FNV Luchtvaart, meent dat het de hoogste tijd daarvoor is. Zij zegt dat het KLM-personeel grote offers gebracht, door bijvoorbeeld jaar op jaar in te leveren op arbeidsvoorwaarden en verhoging van de werkdruk. “Nu het nadrukkelijk beter gaat moet er weer geïnvesteerd worden in het personeel”, zegt Nelen. “Zij zijn het hart van de organisatie.” Nelen voert op dit moment onderhandelingen over een nieuwe cao voor het cabinepersoneel.

Excursie naar model tramstel A-lijn

AV lijnVan de nieuwe tramstellen die van eind 2020 af op de vernieuwde Amstelveenlijn gaan rijden, is al een model te zien in de GVB-remise aan de Lekstraat in Amsterdam. Daarheen gaan op de donderdagen 10 en 24 augustus (13.30 uur) excursies.

Die evenementen worden georganiseerd door Amstekveen InZicht, het informatiecentrum boven de bibliotheek aan het Stadsplein. Het programma van de excursies ziet er als volg uit: 13.30 – 13.45 uur: inloop met koffie en thee; 13.45 – 14.00 uur: uitleg over Amstelveen InZicht en het programma; 14.00 – 14.30 uur: Amstelveen InZicht ontdekken; 14.30 – 15.00 uur: met de bus naar de remise Lekstraat; 15.00 – 16.00 uur: bezichtigen mock-up G15 tram; 16.00 – 16.30 uur: met de bus terug naar Amstelveen InZicht (optioneel).

Beroemde schilderijen op etiketten ‘KLM-wijn’

2015-klmimagestlokciy7KLM schenkt in de maanden augustus en september vijf speciale wijnen in de World Business Class. Op de etiketten van de wijnflessen staan schilderijen uit het Rijksmuseum van de meest bekende Nederlandse schilders uit de Gouden Eeuw afgebeeld. Ter gelegenheid hiervan vond op 19 juli een feestelijke wijnproeverij plaats in het Rijksmuseum in Amsterdam.

Organisator Activin Wine Group, het Rijksmuseum en KLM ontvingen diverse journalisten om deze unieke samenwerking tussen KLM en het Rijksmuseum te vieren. De schilderijen die op de etiketten staan zijn bijvoorbeeld Het Melkmeisje van Johannes Vermeer en De Staalmeesters van Rembrandt van Rijn. De meesterwerken die op de wijnen staan zijn te bewonderen in het Rijksmuseum.

Maaltijdservice KLM in business class Bangkok

klm2Met ingang van 29 oktober gaat KLM de service ‘Anytime for you’ ook aanbieden in Word Business Class op de route van en naar Bangkok. Naast die naar Johannesburg kunnen ook daarop passagiers in WBC dan zelf maaltijden naar wens bestellen.

Director Product Management Wim Spelt: “Aan de vele positieve reacties van passagiers merken we dat de nieuwe service aansluit bij de wens van de klant. Men is aangenaam verrast door het concept van meer keuze en flexibiliteit. En dat is precies wat we voor ogen hebben: de passagier een positieve ervaring geven die hen bijblijft.”

Kortere lijn 199 blijft toch ‘s avonds rijden

Jeroen Brandes

Jeroen Brandes

De protesten uit Amstelveen tegen het nieuwe vervoerplan van Connexxion hebben blijkbaar enig effect gehad. De halte aan den Graaf Florislaan blijft behouden en buslijn 199 blijft ook ’s avonds en in het weekend rijden. Maar de gemeente moet voor de concessies wel € 50.000 bijdragen in het exploitatietekort en de lijn blijft voorlopig korter, zodat van Westwijk af oostwaarts wordt gereden en een groter deel van Amstelveen Zuid haar directe verbinding met Schiphol Oost en Plaza behoudt. Daarover moet de gemeente nog verder praten met het bedrijf en de Vervoerregio.

De gemeente staat ook garant voor de vijftig mille, die nodig is voor ‘mogelijke laadinfrastructuur in Amstelveen’ ten behoeve van het laden van elektrische bussen. Want een argument van Connexxion was dat de bussen elektrisch gaan rijden en daardoor niet meer dezelfde actieradius hebben.

Wethouder openbaar vervoer Jeroen Brandes (PvdA) zegt vorige week constructief met Vervoerregio en Connexxion te hebben gesproken en het terecht te vinden dat Amstelveen financieel bijdraagt aan de volgens hem haalbaarste oplossing.

KLM: Meer passagiers en minder vracht

2015-klmimagestlokciy7KLM sluit het eerste halfjaar van af met hele sterke vervoerscijfers voor KLM en Transavia, wat passagiers betreft. Met vrachtvervoer ging het minder. Ondanks een licht herstel de laatste maanden had dat geen eenvoudig eerste halfjaar. Over het geheel genomen daalde het vervoer met 1,3% bij een lagere capaciteit van 0,4% wat leidde tot een lichte daling van de benuttingsgraad met 0,6 procentpunt.

KLM Passage verwelkomde in juni 8,6% meer passagiers aan boord bij 6,5% meer capaciteit. Dit leidde in juni tot de record bezettingsgraad van 89.3%. In de eerste 6 maanden werd een groei gerealiseerd van 1,2 miljoen (+8,3%) passagiers naar 15,6 miljoen bij een 6% hogere capaciteit.

KLM-bagagelabel geeft tips over Amsterdam

klmKLM biedt passagiers die in september Amsterdam bezoeken een handige gadget: de KLM Care Tag. Dit intelligente bagagelabel geeft reizigers automatisch gesproken tips over de stad, gebaseerd op de plek waar ze zich op dat moment bevinden. De tag is speciaal ontwikkeld voor KLM en bevat een offline GPS-module en een luidspreker. Terwijl men op zijn gemak door de stad wandelt of fietst, krijg men zo de juiste tip op de juiste plek en op het juiste moment, zegt de KLM.

Ook raad vindt nieuw vervoerplan niks

Walter Vervenne

Walter Vervenne

Nadat eerder wethouder Jeroen Brandes er al hartgrondig over haar geklaagd en zijn voornemen met Connexxion te gaan praten bekend maakte, schijnt nu ook de gemeenteraad wakker te zijn geworden en te protesteren tegen het vervoerplan 2018 van de busmaatschappij. Dat plan voldoet volgens de raad niet aan de Amstelveense behoeften en mist, zeggen de vijf vertegenwoordigers in de regioraad, de menselijke maat. Zij klagen onder meer, net als de wethouder, over het inkorten van buslijn 199.

Diverse leden van de gemeenteraad bezochten het startsymposium ‘Verbinding naar de Toekomst’ van de Vervoerregio (de voormalige Stadsregio Amsterdam, die zich nu alleen nog met vervoer bezig houdt). Het orgaan presenteerde zich als ‘flexibel en meedenkend, zoekend naar effectieve oplossingen en optimale bereikbaarheid voor een duurzame regio waar het prettig wonen is en waar ook een sociale (vervoer)taak als belangrijk aandachtspunt geldt’, melden de regioraadsleden uit de Amstelveense gemeenteraad.

Deining in Randwijck over plan Connexxion

Randwijck[1]Behalve wethouder Jeroen Brandes van Verkeer en Vervoer en raadsleden hebben ook bewoners in Amstelveen Noord moeite met onderdelen van het nieuwe vervoersplan van Connexxion. Er is in Noord een actie ontketend om de bushaltes aan de Graaf Florislaan en Dijkgravenlaan te behouden en buslijn 199 niet in te korten.

Connexxion heeft plannen voor beide. De haltes zouden al in december verdwijnen. Op de Facebookpagina ‘Bushalte Graaf Florislaan moet blijven’ schrijven inwoners van Randwijck zuid en omgeving zeer verontrust te zijn, vol onbegrip en verdrietig. “Eindelijk hebben wij hier een leuke buurt met bedrijven, winkels, restaurants en een mooi hotel, waardoor veel mensen gebruik maken van de halte Graaf Florislaan”, zeggen ze.

Kritiek van gemeente op plannen Connexxion

connexxion-bus-74Dat buslijn 199 naar Schiphol wordt ingekort en ’s avonds plus in de weekends niet meer rijdt, leidt tot felle kritiek op het vervoersplan 2018 van Connexxion. Wethouder Jeroen Brandes heeft dat aan de adviescommissie van de regio Amstelland en de Meerlanden kenbaar gemaakt. De lijn zou ook niet meer via Bovenkerk rijden, waar 3000 Amstelveners wonen.

Volgens Brandes moet het Vervoerplan worden verbeterd. ‘Wij zien het als absolute noodzaak dat lijn 199 gewoon dagelijks en in de avond via Bovenkerk kan blijven rijden. Zo houden we ook Amstelveen-Zuid goed bereikbaar. Ook het opheffen van veelgebruikte haltes, zoals bijvoorbeeld de Graaf Florislaan, is wat ons betreft niet aan de orde.”