Categorie: "Openbaar vervoer"

Passagiersaantal KLM in maart weer gegroeid

2015-klmimagestlokciy7Het aantal door de KLM vervoerde passagiers blijft groeien. In maart steeg het met 7,3% ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden. De capaciteit ging met 6,2% omhoog. De bezettingsgraad bleef vrijwel stabiel met slechts 0,1 procentpunt afwijking ten opzichte van maart 2016.

“KLM heeft een veelbelovend eerste kwartaal afgesloten met een flinke groei van het aantal passagiers. KLM is hiermee op de goede weg naar haar doel om 32 miljoen passagiers in 2017 een memorabele reiservaring te geven, ” zegt president-directeur Pieter Elbers.

R-net in Amstelland-Meerlanden: rapportcijfer 7,6

236-Connexxion-logo[1]Het vervoer van R-net (lijnen 300/310) in het gebied Amstelland-Meerlanden heeft van de reizigers een 7,6 als rapportcijfer gekregen, in lijn met het landelijk gemiddelde. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2016, waarvan de resultaten bekend zijn gemaakt. Voor de overige buslijnen in Amstelland-Meerlanden scoorde Connexxion ook een 7,6. Voor het landelijk onderzoek over het openbaar vervoer zijn bijna 83.000 reizigers in heel Nederland ondervraagd.

Op de R-net lijnen scoorden informatie algemeen (8,1) en informatie bij vertragingen (6,6) beter dan in 2015. Dit ligt boven het landelijke gemiddelde van respectievelijk 7,6 en 5,7.

Korter hinder bij ombouw Amstelveenlijn

headerbeeld-ondertekening-contractMinder hinder dan werd verwacht en steeds is voorspeld, gaat de ombouw van lijn 51 tot de nieuwe Amstelveenlijn opleveren. Omdat de meest hinderijke werkzaamheden in kortere tijd plaats vinden dan eerder gepland. Dat is het gevolg van het contract met aannemerscombinatie Vital, maandag ondertekend door portefeuillehouder Openbaar Vervoer Pieter Litjens van de Vervoerregio (voorheen Stadsregio Amsterdam).

Vital is een voor het project opgezette combinatie van de VolkerWessels ondernemingen Van Hattum, Blankevoort en VolkerRail en KWS. Die werd de winnaar in de aanbesteding van het project Ombouw Amstelveenlijn.

Er waren vier gegadigden, maar Vital bedacht volgens de Vervoerregio het beste concept á raison van bijna € 136 miljoen. In totaal gaat de nieuwe lijn € 300 miljoen kosten, waaraan Amstelveen zes miljoen bijdraagt. De Vervoerregio is de opdrachtgever. Die geeft ook de opdracht voor de door Metro en Tram van de gemeente Amsterdam te realiseren Amstelveenlijn. In het bedrag van € 300 miljoen zitten ook de kosten van nieuw materieel, vervangend vervoer met bussen tijdens de ombouw en de projectorganisatie. “Wij zijn nog bezig als Vital al klaar is”, zegt Felix Paleari van het Amsterdamse gemeentelijke bedrijf Metro & Tram.

‘Belevingscentrum’ over A9, Stadshart en AV-lijn

BibliotheekEr komt een zogenoemd ‘belevingscentrum’ over de grote projecten die Amstelveen de komende jaren tot een bouwput maken. Samen met Rijkswaterstaat en de Vervoerregio Amsterdam (voorheen de Stadsregio met een bredere taak) zet de gemeente het informatiecentrum op, waar inwoners en bedrijven terecht kunnen voor informatie over de Amstelveenlijn (ombouw van lijn 51), de verbreding van de A9 en het Stadshart. Daar kan volgens de gemeente ook ‘het Amstelveen van de nabije toekomst’ worden beleefd.

Het is de bedoeling dat belevingscentrum ‘Amstelveen InZicht’ in juni op de bovenste (nu leeg staande) etage van de bibliotheek aan het Stadsplein komt. Daar was voorheen de Kunstuitleen gevestigd.

Om al het werk aan weg, tram en Stadshart, dat goeddeels tegelijk plaats vindt, in goede banen te leiden hebben de verantwoordelijke organisaties intensief contact met elkaar, zegt de gemeente. “Ze houden elkaar op de hoogte van hun projecten en stemmen de werkzaamheden zo goed mogelijk af.” De naam ‘Amstelveen InZicht’ is volgens haar gekozen omdat de partijen de projecten daar inzichtelijk maken en de realisatie ervan nu in zicht komt.

Vernieuwing Amstelveenlijn gegund aan VITAL

tramlijn_51[1]Het samenwerkingsverband VITAL van de VolkerWessels ondernemingen Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail is de voorlopige winnaar van de aanbesteding Amstelveenlijn.  VITAL is daarmee de beoogde hoofdaannemer van het project.

De omvang van het project houdt in dat op de trajectdelen De Boelelaan/VU tot en met Westwijk (sneltram 51) en De Boelelaan/VU tot en met Stadshart (tram 5) de huidige traminfrastructuur wordt vernieuwd en geschikt gemaakt voor de nieuwe trams. Ook worden er in Amstelveen drie ongelijkvloerse kruispunten en een nieuw opstelterrein aangelegd.

Het doel van de vernieuwing is het realiseren van een betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Waarbij het project Zuidasdok het stationsgebied Zuid voor haar rekening neemt. De aanbesteding voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn startte in januari 2016, in opdracht van Vervoerregio Amsterdam. Metro en Tram van de Gemeente Amsterdam begeleidt die en de uitvoering ervan.

D66 bezorgd over (bus) verbinding met CS

Aslanjan (links) en Van der Waal

Aslanjan (links) en Van der Waal

Nadat tal van inwoners en actiegroepen zich er al druk over hebben gemaakt, lijkt hun kwartje omtrent de verbinding met het Centraal Station in Amsterdam nu ook bij coalitiepartij D66 in de gemeenteraad te zijn gevallen. Zij zegt in schriftelijke aan B&W zich ‘zorgen’ te maken over het over het verdwijnen van de directe busverbindingen met Amsterdam CS. Sneltram 51, omgezet in de nieuwe Amstelveenlijn, rijdt er tot ergernis van veel passagiers sowieso niet meer heen.

Maar uit de plannen blijkt dat ook de buslijnen 170, 172 en 174 per 22 juli 2018 voornamelijk op OV-knooppunt Station Zuid zullen gaan stoppen, beseft D66. ‘Slechts een fractie van het bestaande streekvervoer rijdt dan nog door naar het busstation Elandsgracht. Na de eerder aangekondigde aanpassingen door het GVB van metrolijn 51 en tramlijn 5 (die straks ook niet meer rechtstreeks naar CS rijden) is dit de derde directe verbinding met het Centraal Station die wordt opgeheven.’ D66 wil dat B&W zich hard maken voor het behoud van de directe busverbindingen.

AV-lijn blijft kwetsbaar

Jeroen Brandes

Jeroen Brandes

De kwetsbaarheid op de Amstelveenlijn is niet helemaal weg te nemen. Na een gesprek met het GVB over de recente lawine van storingen zegt wethouder Jeroen Brandes van Verkeer en Vervoer dat in een brief aan de gemeenteraad.

Ook kunnen (ver)storingen bijvoorbeeld het gevolg zijn van een aanrijding met overig verkeer op een gelijkvloerse kruising. Daar is nu eenmaal niets aan te doen.

In de avond van 28 december 2016 was er sprake van een computerstoring waardoor lijn 51 niet kon rijden. Een wisselstoring op de Parnassusweg op 2 januari ’s ochtends vroeg leidde tot een ingekorte exploitatie van tramlijn 5. ’s Middags 2 januari trof een storing in het metrosysteem het gehele metronet in Amsterdam, inclusief de Amstelveenlijn. De hele exploitatie op het Amsterdamse metronet, inclusief lijn 51 van/naar Amstelveen Westwijk, heeft vervolgens uren stilgelegen. Hierdoor kwamen voertuigen van lijn 51 op de Amstelveenlijn stil te staan waardoor tramlijn 5 in Amstelveen ook niet meer kon rijden.

Connexxion houdt busvervoer in regio

pic_connexxion_zuidtangent[1]Ook de komende tien jaar blijft Connexxion in Amstelveen en omstreken het busvervoer verzorgen.  Stadsregio Amsterdam heeft in het gebied Amstelland-Meerlanden weer de OV-concessie voor Amstelland-Meerlanden aan dat bedrijf gegund. Die gaat 10 december 2017 in.

Er ging aan aanbesteding aan vooraf, waaraan vier bedrijven deelnamen. Met het bod van Connexxion zal de kwaliteit van het OV verder verbeteren, denkt de Stadsregio. Portefeuillehouder Openbaar Vervoer, Pieter Litjens, heeft vandaag de overeenkomst. De looptijd eindigt op 12 december 2027, met de mogelijkheid van verlenging met maximaal vijf jaar. Het is één van de grootste aanbestede concessies van Nederland. Connexxion had volgens Litjens van de aanbieders het beste bod, dat tot een forse kwaliteitsverbetering van het OV in Amstelland-Meerlanden leidt.

Vervoerplannen voor na intro Noord-Zuidlijn

infographic-bustrammetroHet dagelijks bestuur van Stadsregio Amsterdam heeft de vervoerplannen voor GVB voor Amsterdam, Connexxion voor de Zaanstreek en EBS voor Waterland vastgesteld. Samen met het nog vast te stellen vervoerplan van Connexxion voor de nieuwe concessie Amstelland-Meerlanden vormen zij de basis van het nieuwe openbaar vervoer lijnennet in de Stadsregio Amsterdam, start op 22 juli 2018, als de Noord/Zuidlijn gaat rijden.

De Noord/Zuidlijn, de metro-Oostlijn en de Ringlijn vormen straks gezamenlijk de ruggengraat van het regionale openbaar vervoernetwerk en kunnen grote aantallen reizigers in korte tijd vervoeren. De routes van het bus- en tramvervoer worden daar volgens de Stadsregio op aangepast. De oriëntatie van het lijnennet zal minder gericht zijn op alleen Amsterdam Centraal, maar ook op de andere belangrijke OV-knooppunten zoals de stations Amsterdam Amstel, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Zuid, Amsterdam Bijlmer ArenA en het nieuwe bus- en metrostation Noord.

Gemeente eist recht op koop agroland

tramlijn_51[1]Om te voorkomen dat de grond aan derden wordt verkocht, stellen B&W de gemeenteraad voor het zogenoemde voorkeursrecht op akkerbouwbedrijf Immink Agro BV aan de Bovenkerkerweg 102. Het college deed dat voorlopig al, maar vraagt de gemeenteraad dat besluit te bevestigen. De grond is nodig voor het opstelterrein ten behoeve van de nieuwe Amstelveenlijn (die lijn 51 gaat vervangen).