Categorie: "Openbaar vervoer"

Middenhoven klaagt over verdwijnen bus uit wijk

Net als in andere wijken is men ook in Waardhuizen ontevreden over de nieuwe dienstregeling van Connexxion, die 10 december ingaat. Voorzitter Ben Jonker van het wijkplatform Bankras / kostverloren uitte zijn ongenoegen als inspreker bij de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN) en in de wijkkrant Gondelkoerier klaagt hoofdredacteur Jan Demming erover dat in Waardhuizen bus 149 verdwijnt.

Daardoor moeten veel mensen door de nieuwe regeling honderden meters naar de buitenkant van de wijk lopen om van openbaar vervoer (OV) gebruik te kunnen maken, schrijft hij. Het gevolg is dat een directe verbinding van de wijk met ziekenhuis en raadhuis om zeep wordt geholpen, voegt hij er aan toe.

Meepraten over nieuwe Amstelveenlijn

Wie wil kan zich melden voor eb van de zogenoemde Begeleiding Commissies Uitvoering Amstelveenlijn. Om mee te praten over de vernieuwing van die lijn. Niet dat er wat aan te veranderen is en ook niet om klachten te uiten, maar helemaal links laten liggen wil hoofdaannemer VITAL van het werk de omwonenden en ondernemers ook niet.

Wat is zo’n Begeleiding Commissie Uitvoering (BCU) dan wel? VITAL: “Een groep mensen die kennis en ervaring delen over – in dit geval – de vernieuwing van de Amstelveenlijn. In BCU’s zitten omwonenden, ondernemers, afgevaardigden van de gemeente Amstelveen (en als het van toepassing is Amsterdam), medewerkers van het Projectteam Amstelveenlijn en vertegenwoordigers van hoofdaannemer VITAL. Gezamenlijk steken zij een paar keer per jaar de koppen bij elkaar om te bespreken hoe de vernieuwing verloopt, en wat er misschien anders of beter kan.”

VVD en D66: uitstel OV-dienstregeling

Walter Vervenne

Toch wel terecht bij nader inzien, die grote onrust onder Amstelveners over het openbaar vervoer als de nieuwe dienstregeling van Connexxion ingaat. Dat vinden nu VVD en D66 in de gemeenteraad. Zij vragen B&W er bij Connexxion op aan te dringen de regeling niet per 10 december, maar later, bijvoorbeeld op 18 april te laten ingaan.

De fracties hadden het eerder kennelijk niet zo somber ingezien, hoewel ook toen de ontevredenheid van de bewoners en sommige oppositiefracties in de gemeenteraad hen niet kan zijn ontgaan.

Al tijdens de informatiebijeenkomst in mei van Connexxion en Vervoerregio Amsterdam heerste ontevredenheid, zegt VVD-raadslid Walter Vervenne nu.

Met Connexxion werd wel afgesproken dat bus 199 ook ’s avonds na 20.00 uur naar Schiphol zou blijven rijden en de halte aan de Graaf Florislaan bleef gehandhaafd, maar dat kon de deining niet stillen.

Bankras boos over slechter openbaar vervoer

Ben Jonker

Inwoners van Bankras / Kostverloren klagen over te verwachten verkeersdrukte, parkeerdruk en dramatische verslechtering van het openbaar vervoer. Voorzitter Ben Jonker, voormalig fractievoorzitter van het CDA in de gemeenteraad, gaat volgende week inspreken erover bij de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur. Dat bleek woensdag tijdens een vergadering van het Wijkplatform.

“Wij kunnen straks onze wijk niet meer uit”, zei iemand. Hij doelde op de talloze verkeersproblemen die er al of nog in aantocht zijn, wegens allerlei grote projecten, zoals verbreding van A9, nieuwe Amstelveenlijn en woningbouw, die effect hebben op de infrastructuur.

Het lokale openbaar vervoer is goeddeels geschrapt, constateerde de vergadering. “Er is vreselijk gesneden in de buslijnen in Amstelveen”, vatte Jonker de kritiek samen. “Wij zijn heel veel openbaar vervoer kwijt geraakt.”

Overigens werd het niet vreemd gevonden dat de gemiddelde Amstelvener eerder de auto pakt dan per openbaar vervoer reist. En die verhouding gaat door de verslechtering met ingang van de nieuwe dienstregeling van Connexxion alleen maar nadeliger voor het OV.

Tarief OV in regio wordt duurder

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft de OV-tarieven voor 2018 in de concessiegebieden Amsterdam, Amstelland-Meerlanden, Zaanstreek en Waterland vastgesteld. Het landelijke basistarief per rit wordt € 0,90 (€ 0,89 in 2017) voor vol tarief-reizen en blijft € 0,59 voor reductie-tarief reizen. De nieuwe kilometerprijs wordt in alle concessies 15,5 cent.

Het nieuwe kilometertarief is in 2018 voor het eerst gelijk in alle concessies van de Vervoerregio. In 2017 was het tarief voor Amsterdam, Zaanstreek en Waterland 15,4 cent en in Amstelland-Meerlanden 14,2 cent.

Vervoerregiokaartje

Nieuw is dat er begin 2018 een kaartje komt waarmee de reiziger voor 6 euro 1,5 uur bij Connexxion, EBS en GVB in de Vervoerregio kan reizen. Tot nu toe moeten reizigers die zonder OV-chipkaart reizen als zij overstappen op een andere vervoerder meerdere keren een kaartje kopen.

Abonnementen en andere kaartjes

Het Randstad Noord zoneabonnement wordt in 2018 1,05% duurder dan in 2017. Het GVB net-abonnement wordt een euro duurder en gaat 93 euro per maand kosten. Het Amsterdam & Region Travel Ticket (dagkaarten voor één, twee of drie dagen) en het Amsterdam Travel Ticket (toeristenkaartjes tussen Schiphol en Amsterdam) blijven gelijk in prijs. Het uurkaartje van GVB gaat in 2018 € 3,00 kosten (€ 2,90 in 2017). Kaartjes voor korte ritten met Connexxion en EBS blijven € 2,50. Voor langere ritten kan het Vervoerregiokaartje gebruikt worden.

OV-chipkaart voor kinderen

Met een persoonlijke OV-chipkaart krijgen kinderen (4 t/m 11 jaar) 34% korting op reizen met openbaar vervoer. GVB gaat in 2018 reizen met de persoonlijke OV-chipkaart stimuleren door deze doelgroep in en rond Amsterdam een aantrekkelijk aanbod te doen voor deze kaart. De kinderdagkaart wordt in prijs verhoogd van 2,50 naar 3,75 euro. Dit is volgens het bedrijf noodzakelijk omdat de goedkope kinderdagkaart vaak onrechtmatig wordt gebruikt door volwassenen.

 

Eerste elektrische Schiphol bus gearriveerd

Dinsdag (24 oktober) is de eerste van in totaal 49 nieuwe ‘emissieloze’ bussen van Connexxion gearriveerd. Zij gaan van half april 2018 af rijden op en rond Schiphol. De uitstoot-loze voertuigen van busfabrikant VDL komen in plaats van de Sternet bussen waarmee de maatschappij nu rijdt.

Alle bussen worden geleed uitgevoerd (met een harmonica in het midden), zodat hun capaciteit ten opzichte van de nu gebruikte voertuigen fors toeneemt. De komende maanden wordt volgens Connexxion hard gewerkt om het elektrisch laden op diverse locaties gereed te krijgen. De bussen hebben een actieradius van circa 80 kilometer en moeten derhalve op één dag veelvuldig worden opgeladen.

‘Geen openbaar vervoer in Waardhuizen’

Bewoner Jan Demming van Waardhuizen, hoofdredacteur van het wijkblad Gondelkoerier voor Middenhoven en Waardhuizen, vindt dat de regionale Vervoersraad, waarin ook vijf Amstelveense raadslieden zitten, wat openbaar vervoer betreft zijn wijk lelijk in de steek liet in de nieuwe dienstregeling van Connnexxion.

(Door Jan Demming)

De vijf raadsleden, die Amstelveen vertegenwoordigen in de Regioraad, hebben zich lelijk te grazen laten nemen. Gevolg hiervan is dat de inwoners van Waardhuizen vanaf 10 december a.s. verstoken zullen zijn van openbaar vervoer door hun wijk en naar Gondel of Punter moeten wandelen. Wat is namelijk het geval?

Volgend jaar elektrische bussen in AM

Van april 2018 af rijden er honderd elektrische bussen in de regio Amstelland Meerlanden, waar zondag 10 december aanstaande de nieuwe dienstregeling van het openbaar busvervoer start. De inzet van elektrische bussen (zero emissie) is volgens Connexxion een belangrijk element in de nieuwe concessie.

Iets later dan voorzien maken dieselbussen plaats voor honderd elektrische bussen en rijdt op en rond Schiphol de grootste elektrische busvloot van Europa.

Voorstel toekomst AV-lijn van VRA

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) heeft nu een voorkeursvariant aangewezen voor de metrolijnvoering vanaf voorjaar 2019, als de ombouw van de Amstelveenlijn begint. Amstelveen is dan niet meer rechtstreeks per sneltram verbonden met het Centraal Station in Amsterdam.

Maar de gemeente meldt dat de rechtstreekse verbinding per metro tussen Amsterdam-Zuid en CS via station Amsterdam Amstel mogelijk blijft en men minder hoeft over te stappen. ‘Zo kan vanaf Amstelveen met één overstap gereisd blijven worden naar de metrostations op deze route’, zegt ze.

KLM-tickets via Chinese Social Media

Klanten van KLM kunnen nu tickets en diensten betalen via de online betaaldienst WeChat Pay op KLM.com en WeChat. KLM is de eerste niet-Chinese luchtvaartmaatschappij die deze betaalmethode via het meest populaire socialmediaplatform van China aanbiedt.

““De WeChat Pay-betaalmethode is een perfecte volgende stap in onze sociale mediastrategie”, CEO Pieter Elbers van KLM. “Wij willen aanwezig zijn op de platformen waar onze klanten zijn. In China is dat op WeChat. Dit land heeft zich ontwikkeld tot een zeer belangrijke markt voor KLM. Met WeChat Pay kunnen klanten van KLM een ticket boeken en via WeChat betalen, daarna ontvangen ze relevante vluchtinformatie en kunnen ze 24/7 vragen stellen via hetzelfde platform. WeChat Pay geeft ons waardevolle inzichten waarmee we in de toekomst ook op andere sociale mediaplatforms betaalmethoden kunnen implementeren. Met deze volgende stap bevestigen we wederom onze rol als luchtvaartpionier.’’