Categorie: "Openbaar vervoer"

Kritiek van gemeente op plannen Connexxion

connexxion-bus-74Dat buslijn 199 naar Schiphol wordt ingekort en ’s avonds plus in de weekends niet meer rijdt, leidt tot felle kritiek op het vervoersplan 2018 van Connexxion. Wethouder Jeroen Brandes heeft dat aan de adviescommissie van de regio Amstelland en de Meerlanden kenbaar gemaakt. De lijn zou ook niet meer via Bovenkerk rijden, waar 3000 Amstelveners wonen.

Volgens Brandes moet het Vervoerplan worden verbeterd. ‘Wij zien het als absolute noodzaak dat lijn 199 gewoon dagelijks en in de avond via Bovenkerk kan blijven rijden. Zo houden we ook Amstelveen-Zuid goed bereikbaar. Ook het opheffen van veelgebruikte haltes, zoals bijvoorbeeld de Graaf Florislaan, is wat ons betreft niet aan de orde.”

KLM met vluchtinformatie nu ook op Twitter en WeChat

 klmKLM-passagiers kunnen van dinsdag (6 juni) af wereldwijd hun boekingsbevestiging, incheckinformatie, instapkaart en vluchtstatus ontvangen via Twitter en WeChat in tien verschillende talen. Daarmee zet de luchtvaartmaatschappij naar eigen zeggen de volgende strategische stap op social media met vluchtinformatie.

Alle informatie is nu volgens KLM makkelijk op één plek te vinden, thuis, onderweg of op de luchthaven. Klanten kunnen bovendien dag en nacht direct contact opnemen met het socialmediateam van KLM via Twitter en WeChat.

De nieuwe service is beschikbaar voor alle KLM-klanten die tickets boeken of inchecken via KLM.com en ervoor kiezen informatie te ontvangen via Twitter of WeChat. De dienst is dinsdag geïntroduceerd zal de komende weken steeds breder beschikbaar komen. Sinds 2016 is KLM de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die vluchtdocumenten en -informatie aanbiedt via Facebook Messenger.

 

AV-lijn krijgt nieuwe trams in ‘R-kleur’

20170509-gvb_15g_tram_rnet_roodzilver_straatbeeld-web (1)Onder meer op de vernieuwde Amstelveenlijn komen de nieuwe trams van de GVB, de 15G, in rood-zilveren R-netkleurstelling. De Amstelveenlijn wordt onderdeel van R-net, openbaar vervoer in de Randstad. Daar past een volledige R-net uitstraling bij, van haltes tot bijvoorbeeld voertuigen, vindt het GVB.

Deze kleurkeuze sluit aan bij dia van het Amsterdamse R-net, waarin ook de GVB metro’s rijden. R-net is het keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad en staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer, zegt GVB.

KLM en TU Delft vliegen samen met biobrandstof

1920_klmtudelftondertekeningDe TU Delft laat de komende twee jaar haar medewerkers vliegen met biobrandstof. Dinsdag tekende de universiteit voor deelname aan het Corporate BioFuel Programma van KLM, de enige Europese luchtvaartmaatschappij die intercontinentale vluchten deels met duurzame biobrandstof uitvoert.

De KLM wil met het Corporate BioFuel Programma de markt voor duurzame biobrandstoffen stimuleren, met als uiteindelijk doel de CO2- uitstoot terug te dringen.

Pieter Elbers, CEO KLM: “Ik ben blij met de TU Delft als nieuwe partner van ons Corporate BioFuel Programma. Ik hoop dat ook andere Nederlandse bedrijven het voorbeeld van de universiteit en onze huidige partners van het Corporate BioFuel Programma volgen en zich aansluiten. Het is van essentieel belang om met verschillende partners, denk hierbij ook aan vliegtuigbouwers, luchtverkeersleidingen en luchthavens samen te werken om zo daadwerkelijk resultaten te bereiken en de luchtvaart duurzamer te maken.”

Grotere bussen en vaker rijden naar Schiphol

connexxion-bus-74Vanaf 10 december rijdt Connexxion in Amstelland en Meerlanden met de grootste elektrische busvloot van Europa (100 gelede elektrische bussen), met een 24-uurs OV-aanbod en een flexsysteem voor OV op aanvraag, voor iedereen. Dat staat onder meer in het vervoerplan voor de busconcessie 2018-2027. Connexxion heeft aan de Vervoerregio Amsterdam, de opdrachtgever van deze OV-concessie, een schoon, ambitieus en innovatief OV-aanbod gedaan. Centraal daarin staat Schiphol.

Bereikbaarheid

Het aantal R-netlijnen wordt fors uitgebreid en Connexxion gaat op diverse lijnen dag en nacht rijden. De luchthaven Schiphol, met tienduizenden reizigers en medewerkers, is er steeds meer vraag naar dagelijkse mobiliteitsoplossingen. Het aantal ritten erheen neemt bij Connexxion met 20% toe, er worden grotere én hogere bussen (dubbeldekkers) ingezet, zodat ook de zitplaatscapaciteit wordt vergroot. De dubbeldekkers gaan rijden tussen Haarlem Station en Amsterdam Zuid.

Snelbus

Er komt een snelbuslijn (255) tussen Haarlem Station en Amsterdam Bijlmer ArenA in de spitsuren in twee richtingen. Deze lijn rijdt na de laatste halte in Haarlem en Amsterdam rechtstreeks via de A9 of de A10/A2 naar de eindbestemming. Er worden geen haltes overgeslagen en er wordt onderweg gekozen voor de minst filegevoelige route.

Passagiersaantal KLM in maart weer gegroeid

2015-klmimagestlokciy7Het aantal door de KLM vervoerde passagiers blijft groeien. In maart steeg het met 7,3% ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden. De capaciteit ging met 6,2% omhoog. De bezettingsgraad bleef vrijwel stabiel met slechts 0,1 procentpunt afwijking ten opzichte van maart 2016.

“KLM heeft een veelbelovend eerste kwartaal afgesloten met een flinke groei van het aantal passagiers. KLM is hiermee op de goede weg naar haar doel om 32 miljoen passagiers in 2017 een memorabele reiservaring te geven, ” zegt president-directeur Pieter Elbers.

R-net in Amstelland-Meerlanden: rapportcijfer 7,6

236-Connexxion-logo[1]Het vervoer van R-net (lijnen 300/310) in het gebied Amstelland-Meerlanden heeft van de reizigers een 7,6 als rapportcijfer gekregen, in lijn met het landelijk gemiddelde. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2016, waarvan de resultaten bekend zijn gemaakt. Voor de overige buslijnen in Amstelland-Meerlanden scoorde Connexxion ook een 7,6. Voor het landelijk onderzoek over het openbaar vervoer zijn bijna 83.000 reizigers in heel Nederland ondervraagd.

Op de R-net lijnen scoorden informatie algemeen (8,1) en informatie bij vertragingen (6,6) beter dan in 2015. Dit ligt boven het landelijke gemiddelde van respectievelijk 7,6 en 5,7.

Korter hinder bij ombouw Amstelveenlijn

headerbeeld-ondertekening-contractMinder hinder dan werd verwacht en steeds is voorspeld, gaat de ombouw van lijn 51 tot de nieuwe Amstelveenlijn opleveren. Omdat de meest hinderijke werkzaamheden in kortere tijd plaats vinden dan eerder gepland. Dat is het gevolg van het contract met aannemerscombinatie Vital, maandag ondertekend door portefeuillehouder Openbaar Vervoer Pieter Litjens van de Vervoerregio (voorheen Stadsregio Amsterdam).

Vital is een voor het project opgezette combinatie van de VolkerWessels ondernemingen Van Hattum, Blankevoort en VolkerRail en KWS. Die werd de winnaar in de aanbesteding van het project Ombouw Amstelveenlijn.

Er waren vier gegadigden, maar Vital bedacht volgens de Vervoerregio het beste concept á raison van bijna € 136 miljoen. In totaal gaat de nieuwe lijn € 300 miljoen kosten, waaraan Amstelveen zes miljoen bijdraagt. De Vervoerregio is de opdrachtgever. Die geeft ook de opdracht voor de door Metro en Tram van de gemeente Amsterdam te realiseren Amstelveenlijn. In het bedrag van € 300 miljoen zitten ook de kosten van nieuw materieel, vervangend vervoer met bussen tijdens de ombouw en de projectorganisatie. “Wij zijn nog bezig als Vital al klaar is”, zegt Felix Paleari van het Amsterdamse gemeentelijke bedrijf Metro & Tram.

‘Belevingscentrum’ over A9, Stadshart en AV-lijn

BibliotheekEr komt een zogenoemd ‘belevingscentrum’ over de grote projecten die Amstelveen de komende jaren tot een bouwput maken. Samen met Rijkswaterstaat en de Vervoerregio Amsterdam (voorheen de Stadsregio met een bredere taak) zet de gemeente het informatiecentrum op, waar inwoners en bedrijven terecht kunnen voor informatie over de Amstelveenlijn (ombouw van lijn 51), de verbreding van de A9 en het Stadshart. Daar kan volgens de gemeente ook ‘het Amstelveen van de nabije toekomst’ worden beleefd.

Het is de bedoeling dat belevingscentrum ‘Amstelveen InZicht’ in juni op de bovenste (nu leeg staande) etage van de bibliotheek aan het Stadsplein komt. Daar was voorheen de Kunstuitleen gevestigd.

Om al het werk aan weg, tram en Stadshart, dat goeddeels tegelijk plaats vindt, in goede banen te leiden hebben de verantwoordelijke organisaties intensief contact met elkaar, zegt de gemeente. “Ze houden elkaar op de hoogte van hun projecten en stemmen de werkzaamheden zo goed mogelijk af.” De naam ‘Amstelveen InZicht’ is volgens haar gekozen omdat de partijen de projecten daar inzichtelijk maken en de realisatie ervan nu in zicht komt.

Vernieuwing Amstelveenlijn gegund aan VITAL

tramlijn_51[1]Het samenwerkingsverband VITAL van de VolkerWessels ondernemingen Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail is de voorlopige winnaar van de aanbesteding Amstelveenlijn.  VITAL is daarmee de beoogde hoofdaannemer van het project.

De omvang van het project houdt in dat op de trajectdelen De Boelelaan/VU tot en met Westwijk (sneltram 51) en De Boelelaan/VU tot en met Stadshart (tram 5) de huidige traminfrastructuur wordt vernieuwd en geschikt gemaakt voor de nieuwe trams. Ook worden er in Amstelveen drie ongelijkvloerse kruispunten en een nieuw opstelterrein aangelegd.

Het doel van de vernieuwing is het realiseren van een betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Waarbij het project Zuidasdok het stationsgebied Zuid voor haar rekening neemt. De aanbesteding voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn startte in januari 2016, in opdracht van Vervoerregio Amsterdam. Metro en Tram van de Gemeente Amsterdam begeleidt die en de uitvoering ervan.