Categorie: "Openbaar vervoer"

Kortere lijn 199 blijft toch ‘s avonds rijden

Jeroen Brandes

Jeroen Brandes

De protesten uit Amstelveen tegen het nieuwe vervoerplan van Connexxion hebben blijkbaar enig effect gehad. De halte aan den Graaf Florislaan blijft behouden en buslijn 199 blijft ook ’s avonds en in het weekend rijden. Maar de gemeente moet voor de concessies wel € 50.000 bijdragen in het exploitatietekort en de lijn blijft voorlopig korter, zodat van Westwijk af oostwaarts wordt gereden en een groter deel van Amstelveen Zuid haar directe verbinding met Schiphol Oost en Plaza behoudt. Daarover moet de gemeente nog verder praten met het bedrijf en de Vervoerregio.

De gemeente staat ook garant voor de vijftig mille, die nodig is voor ‘mogelijke laadinfrastructuur in Amstelveen’ ten behoeve van het laden van elektrische bussen. Want een argument van Connexxion was dat de bussen elektrisch gaan rijden en daardoor niet meer dezelfde actieradius hebben.

Wethouder openbaar vervoer Jeroen Brandes (PvdA) zegt vorige week constructief met Vervoerregio en Connexxion te hebben gesproken en het terecht te vinden dat Amstelveen financieel bijdraagt aan de volgens hem haalbaarste oplossing.

KLM: Meer passagiers en minder vracht

2015-klmimagestlokciy7KLM sluit het eerste halfjaar van af met hele sterke vervoerscijfers voor KLM en Transavia, wat passagiers betreft. Met vrachtvervoer ging het minder. Ondanks een licht herstel de laatste maanden had dat geen eenvoudig eerste halfjaar. Over het geheel genomen daalde het vervoer met 1,3% bij een lagere capaciteit van 0,4% wat leidde tot een lichte daling van de benuttingsgraad met 0,6 procentpunt.

KLM Passage verwelkomde in juni 8,6% meer passagiers aan boord bij 6,5% meer capaciteit. Dit leidde in juni tot de record bezettingsgraad van 89.3%. In de eerste 6 maanden werd een groei gerealiseerd van 1,2 miljoen (+8,3%) passagiers naar 15,6 miljoen bij een 6% hogere capaciteit.

KLM-bagagelabel geeft tips over Amsterdam

klmKLM biedt passagiers die in september Amsterdam bezoeken een handige gadget: de KLM Care Tag. Dit intelligente bagagelabel geeft reizigers automatisch gesproken tips over de stad, gebaseerd op de plek waar ze zich op dat moment bevinden. De tag is speciaal ontwikkeld voor KLM en bevat een offline GPS-module en een luidspreker. Terwijl men op zijn gemak door de stad wandelt of fietst, krijg men zo de juiste tip op de juiste plek en op het juiste moment, zegt de KLM.

Ook raad vindt nieuw vervoerplan niks

Walter Vervenne

Walter Vervenne

Nadat eerder wethouder Jeroen Brandes er al hartgrondig over haar geklaagd en zijn voornemen met Connexxion te gaan praten bekend maakte, schijnt nu ook de gemeenteraad wakker te zijn geworden en te protesteren tegen het vervoerplan 2018 van de busmaatschappij. Dat plan voldoet volgens de raad niet aan de Amstelveense behoeften en mist, zeggen de vijf vertegenwoordigers in de regioraad, de menselijke maat. Zij klagen onder meer, net als de wethouder, over het inkorten van buslijn 199.

Diverse leden van de gemeenteraad bezochten het startsymposium ‘Verbinding naar de Toekomst’ van de Vervoerregio (de voormalige Stadsregio Amsterdam, die zich nu alleen nog met vervoer bezig houdt). Het orgaan presenteerde zich als ‘flexibel en meedenkend, zoekend naar effectieve oplossingen en optimale bereikbaarheid voor een duurzame regio waar het prettig wonen is en waar ook een sociale (vervoer)taak als belangrijk aandachtspunt geldt’, melden de regioraadsleden uit de Amstelveense gemeenteraad.

Deining in Randwijck over plan Connexxion

Randwijck[1]Behalve wethouder Jeroen Brandes van Verkeer en Vervoer en raadsleden hebben ook bewoners in Amstelveen Noord moeite met onderdelen van het nieuwe vervoersplan van Connexxion. Er is in Noord een actie ontketend om de bushaltes aan de Graaf Florislaan en Dijkgravenlaan te behouden en buslijn 199 niet in te korten.

Connexxion heeft plannen voor beide. De haltes zouden al in december verdwijnen. Op de Facebookpagina ‘Bushalte Graaf Florislaan moet blijven’ schrijven inwoners van Randwijck zuid en omgeving zeer verontrust te zijn, vol onbegrip en verdrietig. “Eindelijk hebben wij hier een leuke buurt met bedrijven, winkels, restaurants en een mooi hotel, waardoor veel mensen gebruik maken van de halte Graaf Florislaan”, zeggen ze.

Kritiek van gemeente op plannen Connexxion

connexxion-bus-74Dat buslijn 199 naar Schiphol wordt ingekort en ’s avonds plus in de weekends niet meer rijdt, leidt tot felle kritiek op het vervoersplan 2018 van Connexxion. Wethouder Jeroen Brandes heeft dat aan de adviescommissie van de regio Amstelland en de Meerlanden kenbaar gemaakt. De lijn zou ook niet meer via Bovenkerk rijden, waar 3000 Amstelveners wonen.

Volgens Brandes moet het Vervoerplan worden verbeterd. ‘Wij zien het als absolute noodzaak dat lijn 199 gewoon dagelijks en in de avond via Bovenkerk kan blijven rijden. Zo houden we ook Amstelveen-Zuid goed bereikbaar. Ook het opheffen van veelgebruikte haltes, zoals bijvoorbeeld de Graaf Florislaan, is wat ons betreft niet aan de orde.”

KLM met vluchtinformatie nu ook op Twitter en WeChat

 klmKLM-passagiers kunnen van dinsdag (6 juni) af wereldwijd hun boekingsbevestiging, incheckinformatie, instapkaart en vluchtstatus ontvangen via Twitter en WeChat in tien verschillende talen. Daarmee zet de luchtvaartmaatschappij naar eigen zeggen de volgende strategische stap op social media met vluchtinformatie.

Alle informatie is nu volgens KLM makkelijk op één plek te vinden, thuis, onderweg of op de luchthaven. Klanten kunnen bovendien dag en nacht direct contact opnemen met het socialmediateam van KLM via Twitter en WeChat.

De nieuwe service is beschikbaar voor alle KLM-klanten die tickets boeken of inchecken via KLM.com en ervoor kiezen informatie te ontvangen via Twitter of WeChat. De dienst is dinsdag geïntroduceerd zal de komende weken steeds breder beschikbaar komen. Sinds 2016 is KLM de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die vluchtdocumenten en -informatie aanbiedt via Facebook Messenger.

 

AV-lijn krijgt nieuwe trams in ‘R-kleur’

20170509-gvb_15g_tram_rnet_roodzilver_straatbeeld-web (1)Onder meer op de vernieuwde Amstelveenlijn komen de nieuwe trams van de GVB, de 15G, in rood-zilveren R-netkleurstelling. De Amstelveenlijn wordt onderdeel van R-net, openbaar vervoer in de Randstad. Daar past een volledige R-net uitstraling bij, van haltes tot bijvoorbeeld voertuigen, vindt het GVB.

Deze kleurkeuze sluit aan bij dia van het Amsterdamse R-net, waarin ook de GVB metro’s rijden. R-net is het keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad en staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer, zegt GVB.

KLM en TU Delft vliegen samen met biobrandstof

1920_klmtudelftondertekeningDe TU Delft laat de komende twee jaar haar medewerkers vliegen met biobrandstof. Dinsdag tekende de universiteit voor deelname aan het Corporate BioFuel Programma van KLM, de enige Europese luchtvaartmaatschappij die intercontinentale vluchten deels met duurzame biobrandstof uitvoert.

De KLM wil met het Corporate BioFuel Programma de markt voor duurzame biobrandstoffen stimuleren, met als uiteindelijk doel de CO2- uitstoot terug te dringen.

Pieter Elbers, CEO KLM: “Ik ben blij met de TU Delft als nieuwe partner van ons Corporate BioFuel Programma. Ik hoop dat ook andere Nederlandse bedrijven het voorbeeld van de universiteit en onze huidige partners van het Corporate BioFuel Programma volgen en zich aansluiten. Het is van essentieel belang om met verschillende partners, denk hierbij ook aan vliegtuigbouwers, luchtverkeersleidingen en luchthavens samen te werken om zo daadwerkelijk resultaten te bereiken en de luchtvaart duurzamer te maken.”

Grotere bussen en vaker rijden naar Schiphol

connexxion-bus-74Vanaf 10 december rijdt Connexxion in Amstelland en Meerlanden met de grootste elektrische busvloot van Europa (100 gelede elektrische bussen), met een 24-uurs OV-aanbod en een flexsysteem voor OV op aanvraag, voor iedereen. Dat staat onder meer in het vervoerplan voor de busconcessie 2018-2027. Connexxion heeft aan de Vervoerregio Amsterdam, de opdrachtgever van deze OV-concessie, een schoon, ambitieus en innovatief OV-aanbod gedaan. Centraal daarin staat Schiphol.

Bereikbaarheid

Het aantal R-netlijnen wordt fors uitgebreid en Connexxion gaat op diverse lijnen dag en nacht rijden. De luchthaven Schiphol, met tienduizenden reizigers en medewerkers, is er steeds meer vraag naar dagelijkse mobiliteitsoplossingen. Het aantal ritten erheen neemt bij Connexxion met 20% toe, er worden grotere én hogere bussen (dubbeldekkers) ingezet, zodat ook de zitplaatscapaciteit wordt vergroot. De dubbeldekkers gaan rijden tussen Haarlem Station en Amsterdam Zuid.

Snelbus

Er komt een snelbuslijn (255) tussen Haarlem Station en Amsterdam Bijlmer ArenA in de spitsuren in twee richtingen. Deze lijn rijdt na de laatste halte in Haarlem en Amsterdam rechtstreeks via de A9 of de A10/A2 naar de eindbestemming. Er worden geen haltes overgeslagen en er wordt onderweg gekozen voor de minst filegevoelige route.