Connexxion: 270 nieuwe bussen

236-Connexxion-logo[1]Terwijl men er in Amstelveen tegen te hoop loopt wegens de daar geconstateerde verslechtering van het openbaar vervoer, bejubelt Connexxion de nieuwe dienstregeling, die zondag 10 december ingaat. Opnieuw heeft Connexxion de nieuwe concessie voor het busvervoer in Amstelland Meerlanden gekregen op basis van een aanbesteding voor busvervoer.

Connexxion laat per december 170 nieuwe bussen instromen. In april volgen er nog 100 elektrische bussen. De nieuwe bussen zijn voorzien van wifi, oplaadpunten voor mobiele apparaten en leeslampjes.

R-net

Met de start van de nieuwe dienstregeling verandert er veel, zegt de vervoerder. “De buslijnen worden voor een groot deel opgewaardeerd naar R-net. Dat betekent een hogere frequentie (overdag rijden deze bussen 8x per uur) en een hogere snelheid, waardoor je eerder op je bestemming bent. Dit gaat wel ten koste van enkele haltes.”

Er komen goeddeels gelede (harmonica) bussen van 18 en 21 meter. Die laatste gaan rijden op het traject van R-net 300 en R-net 397.

Lijn 310 en 197 (Amsterdam Airport Express) zullen in elkaar schuiven. Het nieuw lijnnummer wordt 397 en rijdt 8x per uur vanconnexxion-bus-74 Nieuw-Vennep via Hoofddorp, Schiphol en het Stadionplein naar het Leidseplein / Elandsgracht. Hiermee krijgen Nieuw-Vennep en Hoofddorp een frequente, rechtstreekse verbinding met de binnenstad van Amsterdam. In Hoofddorp rijdt lijn 341 (als vervanger voor 168) 8x per uur via Floriande, Toolenburg, Pax, Centrum, Station en Schiphol Airport naar Amsterdam Zuid via VUmc. Reizigers uit Nieuw-Vennep met deze bestemming kunnen overstappen op Schiphol Airport of Knooppunt Schiphol Noord.

Aalsmeer, Uithoorn en Kudelstaart krijgen ook hoogfequente verbindingen richting Amstelveen en Amsterdam. Lijnen 347 en 357 rijden overdag elke 7,5 minuut in beide richtingen.

Dubbeldekkers

Haarlem krijgt de primeur van dubbeldekkers. Lijn 346 gaat in zijn geheel op deze wijze 8x per uur rijden. Met 83 comfortabele zitplaatsen zal de verdere groei van reizigers tussen Haarlem en de Zuidas geaccommodeerd worden. Daarnaast gaat er ook een spitslijn (255) rijden tussen Haarlem en Bijlmer ArenA. De chauffeur kiest onderweg -afhankelijk van de files- de snelste weg via de A9 of de A10. Deze lijn rijdt ook inde middagspits 5x per uur. Groot voordeel is dat beide lijnen bij files over de vluchtstrook mogen rijden.

24/7

Met de start van lijn 342 krijgt Uithoorn ook een frequente, rechtstreekse verbinding (via Aalsmeer) met Schiphol Airport. Lijn 195 verbindt Station Lelylaan en Schiphol Airport aan elkaar via o.a. Nieuw-Sloten en Badhoevedorp. Connexxion laat ook de frequentie van nachtlijnen fors toenemen. De buslijnen die 7 nachten per week rijden (in grote kernen van minimaal 10.000 inwoners) doen dit 2x per uur. Hiermee wordt Schiphol vanuit de regio vanuit de meeste locaties ook in de nacht optimaal bereikbaar, waarmee wordt ingespeeld op de 24/7 economie op Schiphol.

AML flex

In de kleinere kernen als Rijsenhout, Nes aan de Amstel, Abbenes en Buitenkaag wordt de bus (lijn 149, 163, 263 en 164) vervangen door vraag gestuurd OV; AML flex. Een voertuig is tussen 7:00 en 21:00uur te reserveren tegen regulier OV tarief.

Geen contact geld 

Reizigers die op de bus een los kaartje kopen kunnen dit voortaan niet meer met contant geld doen. Betalen met pin of creditcard is de nieuwe manier van betalen van losse ritten of vooraf een ticket kopen in een app van Tranzer of Pweep. De OV-chipkaart blijft echter het voordeligst en het meest gemakkelijk.

Amstelland Meerlanden omvat het gebied bestaande uit Haarlemmermeer (incl. Schiphol), Aalsmeer, Amstelveen, Uithoorn en Ouder-Amstel. Daarnaast zijn er lijnen die doorrijden naar Amsterdam, Haarlem en Mijdrecht. Op basis van een aanbesteding wordt de winnaar het contract gegund om op basis van exclusiviteit het openbaar vervoer uit te voeren voor 10 jaar met een optie van 5 jaar verlenging.

 

 

 

Lees ook:Grotere bussen en vaker rijden naar Schiphol
Lees ook:Bus 175 verdwijnt
Lees ook:Eerste elektrische Schiphol bus gearriveerd
Lees ook:GroenLinks bejubelt Zuidtangent op Valentijnsdag
Lees ook:Volgend jaar elektrische bussen in AM

4 reacties op “Connexxion: 270 nieuwe bussen

  1. Jan Demming

    Je kunt als busmaatschappij natuurlijk wel haltes gaan schrappen, maar de vraag is of je dan wel zo intelligent bezig bent. Ik heb eerder de indruk dat een aantal figuren achter hun bureau, bij wijze van spreken nog nooit een bus van binnen gezien hebbend, zo maar wat veranderd en opgeheven hebben, waaronder ook een aantal buslijnen. Veel ouderen en mensen die slecht ter been zijn worden gedupeerd door dit kortzichtige beleid omdat zij verstoken blijven van enige vorm van OV, dan wel een stuk verder moeten lopen naar de bushalte. Voor velen zal dat betekenen dat zij uit het openbaar vervoer worden gejaagd en in het vervolg de auto pakken, of zullen verpieteren achter de geraniums. Fijn beleid van Connexxion!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank Bikker

      Wat heb je er nu aan als bussen iets sneller rijden als je in vele gevallen meer moet overstappen of 10 minuten langer lopen tot de dichtstbijzijnde bushalte. In sommige wijken van Amstelveen zal een bus gewoon verdwijnen met als gevolg toenemend autoverkeer en parkeerdruk.

        /   Beantwoorden  / 
  2. Jan Demming

    Ja Frank, nadenken over eventuele gevolgen is niet iedereen gegeven…

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank

      Ze denken heus wel na. Het scheelt ze geld en personeel.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.