Over openbaar vervoer in A’veen beslist Amsterdam

Edwin Van der Waal (d66)

Er moet betere communicatie tussen de lokale overheid en de burgers. Dat komt in een brief te staan die, op voorstel van voorzitter W.A. Bomgaars, door het wijkplatform Waardhuizen-Middenwaard naar B&W wordt gestuurd. De participatie van burgers is ondermaats, vindt de bewoners. Dat bleek tijdens een wijkvergadering vorige week in De Meent, waar het openbaar vervoer een heet hangijzer was.

Volgens raadslid Edwin van der Waal (D66) hebben de vijf Amstelveense afgevaardigden in de regioraad, onder wie hijzelf, zich ingespannen voor behoud van buslijnen in de wijk (en de stad), maar ging de Vervoersregio toch akkoord met het uitkleden van het Amstelveense openbaar vervoer. Het resultaat van de vergeefse pogingen, waar wethouder Brandes zich alsnog tegen verzet, was de dienstregeling van Connexxion die op 10 december inging.

Die heeft behoorlijke consequenties voor de wijk, constateerden de tientallen wijkbewoners. Dat de verkiezingen eraan komen

De Meent. Foto: amstelveenweb.com

was verder te merken aan de aanwezigheid van een fors aantal raadsleden, die men doorgaans nooit op wijkvergaderingen ziet.

Buslijn 199 verdwijnt en wordt deels in de wijk overgenomen door lijn 177. Schiphol is vandaar niet meer rechtstreeks bereikbaar en de buurtbewoners waren ook niet te spreken over het feit dat zij niet gekend en gehoord zijn

in de plannen voor de nieuwe dienstregeling. Zij verweten de Gemeenteraad zonder meer akkoord zijn te gegaan met de plannen van Connexxion.

Fijnmazig

Daar reageerde De Waal dus. De Amstelveense delegatie uit die gemeenteraad heeft volgens hem wel degelijke geprotesteerd tegen de plannen, maar ja, de Vervoersregio (waarin Amsterdam overigens de eerste viool speelt) maakt nu eenmaal de dienst uit, viel uit zijn woorden op te merken.

Hij zei dat Connexxion duurzamer wil gaan rijden, maar wel een fijnmazig netwerk blijven verzorgen. Die fijnmazigheid is kennelijk de bewoners van Waardhuizen-Middenwaard niet opgevallen.

Henk Stoffels van de Christen Unie zei zich, de vele klachten van de wijkbewoners gehoord hebbende, te willen inzetten om die onder de aandacht van gemeenteraad te brengen. Maar buurtbewoner Vis klaagde ter vergadering dat de lokale politiek er een handje van heeft over bewoners de beslissen, maar niet samen met hen. Hij wilde graag beter worden geïnformeerd door haar en hoopte dat het in het nieuwe jaar beter zal gaan, ook met de busverbindingen in de wijk. “Laat raadsleden ervoor zorgen dat de klachten uit de wijk over buslijnen en inzamelen van het huisvuil gehoord worden in de gemeenteraad. Het is onaanvaardbaar dat er zo gesold wordt met onze bewoners,” zei hij.

 Huisvuil

Ook de nieuwe inzameling van huisvuil is een doorn in veler ogen. Veel bewoners bleken zich overvallen door de plannen daarvoor te voelen. Hoewel uit recente onderzoeken bleek dat gescheiden inzamelen van huisvuil niets extra’s oplevert en waarschijnlijk ook niet beter is voor het milieu gaat de gemeente toch door met het plaatsen van andere containers, werd er gezegd. Die worden ondergronds geplaatst en ook mensen uit laagbouw moeten er heen lopen, wat voor veel oudere bewoners problemen geeft, zei men. De functie van de rolcontainers bij de eengezinswoningen verandert, klaagde iemand. Het bestuur gaat met de gemeente trouwens praten over onder meer de loopafstanden. En een werkgroep zal proberen een wensenlijst van de wijk onder de aandacht van de politiek te brengen. Die lijkt in de aanloop naar de verkiezingen mogelijk welwillend…

 

 

 

 

Lees ook:Actie gratis openbaar vervoer van start
Lees ook:Twee maanden gratis openbaar vervoer Westwijk Zuidoost
Lees ook:Wethouder Koops gaat wijken in om ideeën op te doen
Lees ook:Rode zaterdag op rode plein…
Lees ook:PvdA houdt informatie-avond over renovatie Uilenstede

5 reacties op “Over openbaar vervoer in A’veen beslist Amsterdam

  1. José

    Heb ook naarConnexxion email gestuurd dat er vanuit waardhuizen totaal geen aansluiting meer is dat je een reis om de wereld in nb amstelveen een reis om de wereld moet maken wil je ergens komen met het ov en dat men volgens mij
    liever niet meer heeft dat men met het ov reist. Want anders snap ik totaal niet hoe deze dienstregeling tot stand is gekomen .

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank Bikker

      Volkomen met José eens. Al het ov rijdt nu langs Waardhuizen. Als je achteraan in deze wijk woont , is het een dik kwartier stiefelen tot de dichtstbijzijnde halte. Leuk voor de zelfstandig wonende ouderen!
      Trouwens al eerder gemeld die regioraad is iets waar de kiezer totaal geen invloed op heeft , maar ze gaat wel over zeer belangrijke zaken zoals wonen, vervoer, ov enz., maar dat was hier al eerder gemeld.
      Vreemd trouwens dat in het artikel staat dat de 5 Amstelveense regioraadsleden zich hebben ingespannen voor het ov alhier, maar niet hoe ze hebben gestemd!

        /   Beantwoorden  / 
  2. Gerben

    Opheffen van haltes op de voormalige 170 etc is idioot. Op halte Kruiskerk in de spits nu een halve kerk wachtend, ik stem op de oppositie in maart.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Het verbeterde ov

    Van mijn huis naar het raadhuis met ov kost mij volgens de ov routeplanner 39 minuten. Daarvan moet ik (proest) 21 minuten lopen en moet ik bus en sneltram nemen. Voor deze ontberingen moet ik ook geld betalen en hopen dat alles comform de dienstregeling rijdt.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Heikneuter

    Men stelt dat in de regioraad Amsterdam de eerste viool speelt . Dat zal wel, maar ik mag toch aannemen dat niet enkel de Amstelveense delegatie tegen deze gang van zaken hebben geprotesteerd. Ze spelen nu wel erg de Calimero rol, want andere gemeentes in de regio zullen net zo veel last hebben van deze verslechteringen. Ik denk trouwens dat vele bedrijven hier ook niet van gecharmeerd zullen zijn.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.