Categorie: "Verkeer"

Tips Vervoerregio veilig naar school fietsen

fiets-12[1]De vijftien samenwerkende gemeenten in Vervoerregio Amsterdam willen proberen de ongevalspiek na de zomervakantie, als veel kinderen naar een nieuwe school (vervolgonderwijs) gaan, voorkomen. Zij gaan er van uit dat ouders dat ook willen en velen van hen daarom de nieuwe schoolroute met hun kind oefenen. Ouders van kinderen die na de zomervakantie naar het voortgezet onderwijs gaan, krijgen voor de vakantie via school een brief met tips waarmee ouders hun kind veilig van en naar school kunnen laten fietsen.

De nieuwe route leidt vaak langs ingewikkelder verkeerssituaties dan de kinderen op de basisschool gewend waren. Voor een enkeling is het zelfs de eerste keer dat zij alleen naar school zullen fietsen.

Groen licht beter verkeersknooppunt O’laan

Jeroen Brandes

Jeroen Brandes

Er is groen licht gekomen van Vervoerregio Amsterdam en Rijkswaterstaat voor de aanleg van een nieuw verkeersknooppunt bij de Ouderkerkerlaan. Een maand geleden blijken die twee er al overeenstemming met de gemeente over te hebben bereikt. Het project, dat onder meer verbreding van het viaduct over de Beneluxbaan bij de Ouderkerkerlaan inhoudt, kost tien miljoen euro, waarvan de gemeente een half miljoen betaalt.

Behalve verbreding van het viaduct, komen er meer opstelvakken voor afslaand verkeer, een betere verkeersregelinstallatie en busstroken. Verder is een fietstunnel onder de toe- en afrit van de Beneluxbaan aan de zuidoostzijde gepland en worden de overstapvoorzieningen voor bus en tram volgens de gemeente verbeterd. “Deze oplossing draagt bij aan de doorstroming van het verkeer van en naar Amstelveen tijdens de uitvoering van de werkzaamheden aan de A9”, zegt zij.

De werkzaamheden staan gepland na maart 2019, als tramlijn 51 buiten dienst wordt gesteld. Medio 2020 moet het knooppunt klaar zijn, zodat het in de periode 2020-2024 extra verkeer kan verwerken.

Honderd bezoekers infomeeting KK Plein

Wethouder Jeroen Brandes kijkt belangstellend toe bij de uitleg over de mogelijke verkeersmaatregelen Keizer Karelweg.

Wethouder Jeroen Brandes kijkt belangstellend toe bij de uitleg over de mogelijke verkeersmaatregelen Keizer Karelweg.

Ongeveer honderd buurtbewoners bezochten de inloopavond over de verkeersmaatregelen rondom het Keizer Karelplein en de Ouderkerkerlaan. Tot genoegen van verkeerswethouder Jeroen Brandes (PvdA).

Er is in de aanloop naar de verbreding en verdieping van de A9 hebben verkeerskundigen van de gemeente de situatie rondom het Keizer Karelplein onder de loep genomen en een nieuw ontwerp gemaakt. In het nieuwe zgn. belevingscentrum Amstelveen InZicht op de tweede verdieping van de Bibliotheek aan het Stadsplein, konden inwoners zien hoe het er uit gaat ziet en daarop reageren.

Informatie over onderhoud Legmeerdijk

Over onderhoud aan de Legmeerdijk (N231) houden provincie Noord-Holland en uitvoerder  Antea Group op donderdag 6 juli een inloopbijeenkomst van 19.00 tot 20.30 uur in wijkcentrum Westend aan het Westwijkplein. Dat onderhoud vindt plaats tussen de rotonde Legmeerdijk/Japanlaan en de rotonde Bosrandweg/Nieuwe Meerlaan.

De verkeersveiligheid op de weg moet worden verbeterd, vindt de provincie. Tijdens de inloopbijeenkomst liggen tekeningen klaar, waarop men kan zien welke werkzaamheden gaan worden uitgevoerd. Bij de tekeningen staan adviseurs van de provincie en de Antea Group klaar om vragen te beantwoorden en toelichting te geven.

Actie leert kinderen oppassen voor ‘dode hoek’

Net als vorige jaren kwam verkeerswethouder Jeroen Brandes kijken op het Stadsplein naar de praktijk van de actie ‘Veilig op de weg’. Het ging daar zowel vrijdag 23 juni als die maandag (26 juni) om de dode hoek van vrachtwagens.

Jeroen Brandes met leerlingen van basisschool Kindercampus King en een van de deelnemende chauffeurs op het Stadsplein.

Jeroen Brandes met leerlingen van basisschool Kindercampus King en een van de deelnemende chauffeurs op het Stadsplein.

Er stonden er een paar op het plein, waardoor kinderen van basisscholen konden zien waar voor de chauffeurs de ‘dode hoek’ zit, die zij via hun spiegels niet of nauwelijks kunnen zien.

Dat vormt een gevaar voor fietsers en wandelaars, zodat fietsende en lopende kinderen er goed aan doen bij zo’n rijdende wagen uit de buurt te blijven.

Bijna 300 leerlingen van groep zeven en acht van verschillende basisscholen namen aan de Dode Hoek Actie “Veilig op weg” deel. Die organiseert de gemeente jaarlijks in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland (VVN) op verschillende locaties in Amstelveen.

Auto reed door na aanrijding meisje

logopolitieamsterdamamstelland In de nacht van zaterdag op zondag reed na een botsing met een fietster op de Keizer Karelweg, ter hoogte van de Lindenlaan, een automobilist door.

Het meisje op de fiets (16) raakte buiten bewustzijn en haar gebit is beschadigd. Zij werd van achteren aangereden en zag daardoor de auto niet. De politie vraagt getuigen zich te melden.

Chauffeur vrachtwagen gezocht

Logo politie AmsterdamDe politie zoekt naar de chauffeur van vermoedelijk een vrachtwagen van een bloemenexporteur. Dat heeft te maken met een ongeluk in april op de Noorddammerweg, waarbij een 54-jarige man zwaar gewond raakte en een dag later aan zijn verwondingen overleed.

In het tv-programma Opsporing Verzocht is uitgebreid aandacht er aan besteed. De man werd fietsend vrijwel zeker aangereden in het viaduct van de weg. Niet duidelijk is wat er precies gebeurde, maar het lijkt er op dat een ander voertuig er bij was betrokken. Een witte vrachtwagen met aanhanger heeft volgens sommige meldingen die avond of nacht hard door Amstelveen gereden.

Verkeersexamen voor scholieren gestart

35454_fullimage_verkeerseducatie270In samenwerking met Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft de gemeente dinsdag 16 mei het praktisch verkeersexamen voor scholieren in Amstelveen uitgevoerd. Donderdag 18 mei doet zij dat ook. Wethouder Jeroen Brandes van Verkeer (PvdA) gaf maandagmorgen het startschot. Als eerste was toen de Piet Heinschool aan de beurt.

Nadat de leerlingen een theoretisch examen hebben afgelegd, volgt het praktijkexamen. Doel hiervan is volgens de gemeente dat basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 leren zich op een veilige manier door het verkeer te bewegen.

Bij het praktische verkeersexamen wordt een route uitgezet met speciaal geplaatste verkeersborden. Op acht punten in het parcours houden vrijwilligers, vaak ouders van leerlingen van andere scholen, in de gaten of de fietsers zich aan de verkeersregels houden. In totaal deden of doen nog 528 Amstelveense leerlingen dit jaar mee aan het examen. De meeste basisscholen in Amstelveen blijken ‘in’ te zijn voor het praktisch verkeersexamen.

Campagne tegen smartphone op de fiets

smartphone_fiets-1100x470Het aantal ernstige ongevallen in het verkeer waarbij de mobiele telefoon een rol in speelt neemt toe. Vooral jongeren zijn de klos. En daar willen de Vervoerregio Amsterdam en haar gemeenten iets aan doen. Op 1 mei starten deze gemeenten met de campagne Aandacht op de Weg. Deze landelijke campagne is gericht om smartphonegebruik in het verkeer te verminderen.

In de Vervoerregio zetten de gemeenten specifiek in op jongeren op de fiets. De smartphone speelt een grote rol in het leven van deze doelgroep, ook als ze aan het verkeer deelnemen. 1 op de 4 jonge fietsers (12-21 jaar) zegt tijdens het fietsen regelmatig tot heel vaak sociale media berichten te lezen en 1 op de 5 schrijft regelmatig tot heel vaak berichten. En zo’n 10% bekijkt regelmatig Youtube-filmpjes op de fiets. Daarom is het niet zo vreemd dat bij 1 op de 5 fietsongelukken waar een jongere bij betrokken is, smartphonegebruik een rol speelt.

Regio campagne tegen hard rijden

30 moeder en dochter op fietsEr is een anti-snelheidscampagne in de Vervoerregio Amsterdam (vroeger met een breder takenpakket als Stadsregio) gestart. Het is vooral in de lente, als kinderen vaak buiten spelen, belangrijk rustig te rijden, zegt de regio. Er zijn posters geplaatst en samen met scholen, politie, Team Alert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) vraagt de gemeente extra aandacht voor verkeersveiligheid.

In woonwijken zijn bewoners vaak zelf de hardrijders, zegt de regio. ‘Meestal rijden mensen onbewust harder dan de toegestane snelheid wanneer ze de weg goed kennen.’ Brede wegen en argumenten als ‘er gebeurt toch nooit iets’ verleiden daartoe.

‘Wanneer we allemaal beter opletten in de bebouwde kom wordt het veiliger voor iedereen’, zegt de gemeente. De campagne is vooral gericht op kinderen en senioren. Zij zijn de kwetsbaarste groepen in het verkeer, constateert de regio.

Volgens haar weten veel mensen niet dat zelfs een aanrijding met 30 kilometer per uur voor één op de tien voetgangers al dodelijk is. Bij 50 kilometer per uur overleeft de helft van de voetgangers de klap niet. ‘Houd u daarom aan de limiet wanneer u op een 30 of 50 kilometerweg rijdt. Simpelweg rustig rijden doet wonderen voor uw remweg’, adviseert zij.