Nadat eerder, mede dankzij een stevige gemeentelijke politieke lobby, was bereikt dat tramlijn 5 (via een omleiding) zou blijven rijden, dreigt die nu toch in 2007 weer minstens twee jaar uit Amstelveen te verdwijnen. Oorspronkelijk zou de lijn hier definitief worden opgeheven. Onder Amstelveense druk besloot de Amsterdamse gemeenteraad tot een zogenaamde bypass. B&W vrezen nu toch weer dat ‘het zwaard van Damocles boven Amstelveen’ hangt.
De fractie van Burgerbelangen (BBA) in de gemeenteraad heeft B&W alsmede de Amsterdamse gemeenteraad brieven gestuurd met de oproep te blijven strijden voor behoud van tramlijn 5 in Amstelveen. “Zonder lijn 5 dreigt de openbaar vervoervoorziening tussen Amsterdam en Amstelveen ernstig te worden verslechterd,” zegt BBA-raadslid David de Jong. BBA vraagt het College bestuurlijke druk op Amsterdam te leggen. In een raadsbrede Amstelveense motie is vastgelegd dat Lijn 5 in ieder geval in Amstelveen dient te blijven rijden tot een mogelijke komst van de Noord/Zuidlijn.
BBA heeft de Amsterdamse gemeenteraad gevraagd te zorgen dat verantwoordelijk wethouder Mark van der Horst (VVD) geen uitweg vindt om Lijn 5 in Amstelveen te schrappen
Lees ook:Strijd om tramlijn 5 duurt voort
Lees ook:BBA: Regioraad moet zomerstop lijn voorkomen
Lees ook:BBA ernstig bezorgd over openbaar vervoer
Lees ook:Burgerbelangen bang voor inkorten traject sneltram
Lees ook:CDA wil Noord/Zuid-lijn op palen in Amstelveen