De VVD vindt dat Lelystad Airport vliegbewegingen van Schiphol moet overnemen. Maandag ontving de fractie in de gemeenteraad, uiteraard weer zonder aanwezigheid van de media, directeur Hanne Buis van luchthaven Lelystad, die in Amstelveen woont en voorheen bij Schiphol werkte.
Volgens haar is het onafwendbaar dat door de groei van Schiphol in de laatste jaren vluchten naar de luchthaven in Flevoland gaan. Het economische belang van Schiphol staat voor haar en de VVD Amstelveen niet ter discussie. Maar tegelijk zijn zij het er mee eens dat de groei van Schiphol niet onbeperkt door kan gaan.
Vandaar dus volgens hen Lelystad ter aanvulling. Buis sprak volgens de lokale VVD ook over de kritiek van omwonenden van Lelystad. Er zijn wat haar betreft goede berekeningen van de geluid(over)last nodig en uitgekiende vliegbewegingen voor acceptatie en succes van Lelystad Airport.
Hanne Buis benadrukte dat het spreiden van het vliegverkeer in Nederland onafwendbaar is, meldt de fractie.
Spreiden
Die is het daarmee eens, maar vindt Schiphol en het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen van groot belang voor de gemeente en de regio. Schiphol is een van de grote motoren waar de regio economisch op drijft, vindt de VVD. Maar de fractie zegt zich tegelijk zorgen te maken over de snelle groei van Schiphol. Daarom is, als in 2020 de grens van 500.000 vluchten bereikt wordt, spreiding van de groei noodzakelijk, meent zij. De VVD in Amstelveen zegt zich sterk te blijven maken voor zowel het grote belang van Schiphol als de noodzakelijke spreiding van de groei van de luchtvaart in ons land. De VVD Amstelveen is tegen het verder toelaten van prijsvechters die weinig toevoegen en veel overlast geven.
Lees ook:GL: Veeningen moet harder zijn tegen Schiphol
Lees ook:Kamerlid helpt in strijd GroenLinks tegen Schiphol
Lees ook:GroenLinks vindt college tweeslachtig over Schiphol
Lees ook:GroenLinks: ‘Schiphol misleidt onwonenden’
Lees ook:College wil inhaalslag leefbaarheid rond Schiphol
Het vliegtuigverkeer neemt hier heus niet af. Het is enkel maar zo, indien Schiphol boven een zeker aantal bewegingen komt, moeten ze naar Lelystad toe, maar ze zitten daar nog niet op? Maw ietwat misleidend.
De hoeveelheid vliegverkeer zal hier niet afnemen, hooguit stabiliseren. En in Lelystad en wijde omgeving krijgt met te maken met een forse toename van lawaai en verontreiniging. Hoe denkt ons land over enkele jaren te kunnen voldoen aan de verplichting om te voldoen aan de Europese eis om de uitstoot van kwalijke stoffen binnen enkele jaren flink aan banden te leggen?
Apres nous le,deluge.
Schiphol wordt allengs een contradictio in terminis.
Schiphol is net als roken; je weet dat het slecht voor je is……
Waarom de groei beperken, je moet voor de toekomst faciliteren. Dit kan met een prachtig milieu vriendelijk ontwerp. Dit in combinatie met kustversterking, zeehaven voor Katwijk. Watersport op het ontstane binnnmeer. Toerisme op de brede stranden bij Scheveningen en Katwijk. En uiteindelijk geen enkele overlast meer rond Schiphol alwaar bouwgrond vrijkomt voor woningbouw.
SchipholKatwijk, een teaser voor BV Nederland.y
Toerisme op de brede stranden als het zicht op de zon continu door een nevel van uitlaatgassen wordt ontnomen? En geen enkele overlast meer rond Schiphol? Waarop gebaseerd?
Help je gelijk de toeristenindustrie aan de gehele kust om zeep. Men heeft daar ook een reusachtig windmolenpark voor de kust gepland.
Men zal gewoon minder moeten gaan vliegen. Het is de grootste vorm van vervuiling binnen het vervoer.
Waar zijn die nevels op Schiphol?
U heeft het over de toekomst…. Ik ook!
U stopt ook niet de bevolkings aanwas, dat is het grootste milieu probleem ter wereld. Meer mensen willen meer vliegen. Stop kinderbijslag na het tweede kind, om mee te beginnen
Nou jah, de markt voor vliegverkeer is geglobaliseerd net als die voor kapitaal en arbeid. Alleen hier in het land Schiphol tegen gaan zal de vervuiling niet stoppen en kan economische schade berokkenen. Om zo een race to the bottom tegen te gaan is het misschien een idee om op EU-gebied eens BTW, accijnzen en een CO2 heffing te gaan invoeren op dat vliegverkeer. En veel strengere eisen aan de gebruikte vliegtuigen.
Vakantiegangers die zo nodig vier of vijf keer met het vliegtuig op vakantie willen gaan, dienen daar financieel op aangesproken te worden. Bijvoorbeeld: een normale prijs – dus geen weggeeftarief – voor de 1e vlucht, + 20% voor de tweede, + 40% voor de derde etc. Volgens mij een goede manier om bij te dragen aan een lager aantal vluchten.
Zonder meer mee eens en tevens rechtszekerheid voor personeel werkzaam bij vliegtuigmaatschappijen. Een Ryan Air is typisch zo’n voorbeeld van een maatschappij die op alle fronten tot de limiet gaat.
Grove is een lobbyist voor dat plan.
Hierom ‘moet’ Schiphol groeien:
https://myalbum.com/album/ODqMBtliNDOi
Vliegen is te goedkoop en in geen enkel opzicht duurzaam.
Het is waar, maar onZe snijbloemen gaan ook naar new york en in de winter eten we sperciebonen uit Ethiopië en aardbeien uit chili . Ach het is moeilijk.
Lees op Luchtvaartnieuws de blog
“Vliegbelasting en het milieu”
Zo kan je dit probleem eenvoudig en wereldwijd aanpakken.
Mooi zou het zijn wanneer de VVD dit zou oppakken.
Gelooft u in sprookjes?
Grove, in welk opzicht is de luchtvaart wél duurzaam? Denkt u dat die op de huidige manier en op de huidige schaal kan worden voortgezet zonder onherstelbare gevolgen voor de beschikbaarheid van fossiele grondstoffen, de luchtkwaliteit, het klimaat en de kwaliteit van leven van de miljoenen mensen die in de buurt van een lawaaiige, stinkende en luchtvervuilende luchthaven wonen?
Wat is volgens u het nut van het voor weinig geld steeds grotere aantallen mensen over de hele wereld te laten vliegen voor kortstondig vermaak elders?
Hoe denkt u over deze compilatie van advertenties voor goedkope vliegreizen: https://myalbum.com/album/ODqMBtliNDOi
Lees op luchtvaartnieuws mijn blog” het elektrische luchtschip heeft een gouden toekomst”.
Hiermee kom ik met een alternatief, helaas ook hier laat de politiek afweten. Zij zijn het die dit soort ideeën moeten stimuleren. Je kan wel tegen van alles en nogwat zijn maar kom ook eens met een opbouwend advies.