GroenLinks in de gemeenteraad is allerminst te spreken over de nieuwe afspraken inzake de groei van Schiphol, waarbij wethouder Maaike Veeningen zich kennelijk heeft neergelegd. Maar volgens GroenLinks-raadslid Martin Kortekaas worden de bewoners de dupe ervan.
Er werd een compromis bereikt aan de zogenoemde Alderstafel, een praatclub van alle betrokken partijen, zoals luchtvaart, ministerie, regiobestuurders en bewoners. Het gebruik van de voor veel overlast zorgende vierde baan is in de afspraken verruimd, zegt Kortekaas. En daar staat een minimale afname van de toegestane groei (naar 500.000 in plaats van 510.000 vliegbewegingen) tegenover. De bewoners trekken aan het kortste eind, briest GroenLinks.
De partij beseft dat Schiphol voor veel werk in de regio zorgt, maar ook voor overlast en vervuiling. De tegengestelde belangen worden besproken aan de zogenoemde Alderstafel, genoemd naar voorzitter Hans Alders. GroenLinks constateert dat de laatste weken in die overlegstructuur snel besluiten, op basis van voorstellen van de voorzitter, er door zijn gejaagd. Een nieuw overlegorgaan was namelijk in aantocht. Kortekaas vraagt zich af waar die haast vandaan kwam.
Het laatste advies van Alders komt er volgens hem kortweg op neer dat de start- en landingsbanen in de piekuren intensiever gebruikt kunnen worden. De vermindering van de geprognotiseerde groei van de luchthaven met twee procent steekt daar wat hem betreft schril bij af.
“Het komt er op neer dat Schiphol voorlopig gewoon door kan groeien, en daarbij ook nog extra overlast veroorzaken door banen intensiever te gebruiken. Inwoners van Amstelveen staat komende jaren daardoor meer overlast te wachten,” zegt het raadslid. Hij wil een discussie over de plannen met Veeningen, die aan de Alderstafel, naast Amstelveen, ook Uithoorn, Aalsmeer en Ouder-Amstel vertegenwoordigt.
Veeningen (D66) informeerde de gemeenteraad eerst via de besloten digitale achterkamer raadsweb en meldde later dan de goeddeels vertrouwelijke voorstellen van Alders hals over kop, binnen twee dagen, deze week moesten worden aangenomen.
GroenLinks wil haar vragen stellen over die enorme haast en het totale gebrek aan transparantie over de besluitvorming. Maar over wat de effecten van de nieuwe afspraken op de leefbaarheid van Amstelveen zijn en hoe die afspraken nageleefd worden. Kortekaas: “Leefbaarheid van Amstelveen staat voor ons voorop. Schiphol zou wat GroenLinks betreft alleen verder kunnen groeien als dat gepaard gaat met concrete beperking van overlast en vervuiling. Daar lijkt dit geen goed voorbeeld van.”
Lees ook:Kamerlid helpt in strijd GroenLinks tegen Schiphol
Lees ook:Informatie avond over normen Schipholgeluid
Lees ook:Schiphol groeit tegen actie in
Lees ook:Meepraten over zoveelste aanpak Schiphollawaai
Lees ook:GroenLinks: ‘Schiphol misleidt onwonenden’
open brief aan de hr. Kortekaas.
Geachte hr. Kortekaas,
Met het bovenstaande bericht ben ik het wel eens, maar ondanks wel/niet transparantie, wat belet u om met een alternatief te komen. Dan weten de GL-kiezers ook wat uw doelstelling is, want zo kunnen uw kiezers denken dat u ook niet transparant bent. Dat zou toch zonde zijn.
Bovendien snapt iedereen wel dat zoiets een compromis wordt.
Hoogachtend,
Frank Bikker.
Alderstafel, of je het anders wil noemen, maakt er geen bal uit, want de piloten vliegen, zoals zij dat willen en de vliegtuigmotoren draaien op kerozine, dus wat allerlei door Schiphol en de regering gesponsorde organisaties doen, the show must go on!
De enige alternatief is een kunstmatige eiland op de Noordzee te bouwen, zoals de Internationale Luchthaven Kansai in Japan. http://nl.wikipedia.org/wiki/Internationale_Luchthaven_Kansai
Maar zoals dat vaker wordt verteld, dan kunnen de honderden bedrijven op Schiphol van de prachtige infrastructuur niet meer genieten en dat kost weer geld, dus er gaat niets veranderen. Dan maar de gasmaskers weer aantrekken, als een piloot besluit om boven Amstelveen de kerozine lozen…….
Geen appels met peren vergelijken. In Japan is bijna de gehele naar het zuiden toe lopende kuststrook voor zo’n 500 km bebouwd, daarachter beginnen meteen de bergen. In Tokyo zie je zelden de zon vanwege de luchtvervuiling en er zijn daar meer grote steden zo. Kortom valt niet te vergelijken met de situatie hier, maar het maakt het is prima de luxe, dat men hier een dergelijk soort situatie probeert te voorkomen, maar zeg dan wel precies hoe!
WEER van Veeningen via achterkamertjes politiek. En idd, Groenlinks heeft er blijkbaar geen antwoord op.
Komt wat lullig over, Marianne, maar het jij de SP hierover al gehoord?