De Werkgroep Toekomst Luchtvaart heeft dinsdag een petitie ‘Luchtvaart in de Klimaatwet’ aan de Tweede Kamer overhandigd. Volgens voorzitter Hans Buurma van de werkgroep mag Schiphol niet meer groeien. Hij zegt dat het nationale klimaatproject van minister Wiebes, dat van iedereen vraagt uitstoot van broeikasgassen in de komende twaalf jaar te halveren ten opzichte van die in 1990, niet in overeenstemming is met die groei.
“Aangezien internationale scheep- en luchtvaart nog niet onder die verplichting vallen, is er een groot risico dat die spelbrekers worden. Ondanks internationale en aanvullende reductiemaatregelen, want die schieten te kort. Het bunkeren van kerosine moet in de klimaatwet opgenomen worden om het luchtvervoer te laten aansluiten bij de nationale broeikasgasreductie”, zegt hij.
Buurma wijst er op dat volgens voorstanders van luchtvaartgroei sterk is verbonden met de economie. Reisorganisaties leveren vliegreizen, er is toeristenindustrie en voor ondernemingen.
“Het vestigingsklimaat is volgens de luchtvaartsector direct afhankelijk van internationale bereikbaarheid. Het economische mainportbeleid van de regering was decennia lang met groot succes op het accommoderen van volumegroei gericht. Dat maakt haar mede verantwoordelijk voor de sterke toename in schadelijke emissies:, vindt Buurma.
Kerosine
“De CO2-uitstoot van in Nederland gebunkerde vliegtuigkerosine is sinds 1990 toegenomen van 4,9 naar 12,3 megaton. Halvering ten opzichte van 1990, dus naar 2,5 megaton, zal geen sinecure zijn. Alle kansen om te reduceren moeten benut worden. Zou het luchtvervoer ontzien worden, dan wordt kerosine een grote spelbreker in het nationale klimaatproject.”
Buurma en zijn werkgroep zien daarom dringende redenen om het bunkeren van kerosine in de klimaatwet op te nemen. “Gelijke monniken, gelijke kappen. Voor internationale scheepvaart heeft de regering al in Brussel voorgesteld om het bunkeren van stookolie aan de afzonderlijke lidstaten toe te wijzen. Met fossiele kerosine zou hetzelfde moeten gebeuren.”
Internationaal
Minister Van Nieuwenhuizen (I&W) heeft voorkeur voor internationale aanpak die zij voor de concurrentie binnen Europa minder bedreigend acht. Zij noemt ook enige aanvullende nationale maatregelen. Maar gezien de sterke groei van de CO2-uitstoot in het luchtvervoer sinds 1990, schiet volgens Buurma het geheel van internationale en aanvullende maatregelen te kort ten opzichte van de nationale broeikasgasreductie tot 2030.
“De minister van I&W en de luchtvaartsector zouden in onderhandeling met andere grote economische actoren kunnen bepalen hoe de luchtvaart dan wel in het klimaatproject ingepast kan worden om te voorkomen dat het eindresultaat, de 49% reductie, wordt aangetast. Het daaruit voortvloeiende duurzamere luchtvervoer – passend bij het klimaatakkoord van Parijs – moet als taakstelling in de Luchtvaartnota 2020-2040 opgenomen worden. Specifieke maatregelen en verantwoording van resultaten kunnen op de agenda van de Omgevingsraad Schiphol geplaatst worden. Voor dit ingrijpende proces is de grondslag van de klimaatwet onmisbaar.”
Lees ook:GroenLinks wil radicaler lokaal milieubeleid
Lees ook:Verzet afschaffing ideologisch vormingsonderwijs
Lees ook:Minister Hennis bij Amstelveens VVD-etentje
Lees ook:Nog subsidiegeld beschikbaar voor energiebesparing in woningen
Lees ook:Gemeente aan Kamer: stel debat Alders’ advies uit
Zolang vliegen zo goedkoop blijft, zullen het vliegverkeer en Schiphol blijven groeien. Die ellende moet dus bij de oorzaak worden aangepakt, niet bij de kwalijke gevolgen.
Mee eens, maar de oplossing ligt ook bij ons. Wij willen in de winter aardbeien, wij willen 3 x jaar op stedentrip .