De groei van Schiphol moet niet nog meer de leefbaarheid in de omgeving daarvan onder druk zetten. Dat vindt het CDA, waarvan een delegatie uit zes gemeenten rond de luchthaven woensdag in Den Haag een zogenoemd ‘position paper’ overhandigde aan partijgenoot Mustafa Amhaouch in de Tweede Kamer. In de delegatie zat namens Amstelveen raadslid Ferry van Groeningen en bestuurslid Bert Rouwenhorst.
In het stuk staat dat de groei niet ongebreideld moet doorgaan. Het CDA zegt duidelijk te willen maken dat het niet om cijfers moet gaan maar om mensen die hinder ondervinden van de luchtvaart.
Het kan volgens het CDA niet zo zijn dat door groei van Schiphol de leefbaarheid in de wijde omgeving van de luchthaven nog meer onder druk komt te staan.
De delegatie kwam zes verschillende gemeenten rondom Schiphol – Aalsmeer, Amstelveen, Uithoorn, Haarlemmermeer, Kaag en Braassem en Nieuwkoop – om de regering op andere ideeën te brengen.
Wantrouwen
Volgens de CDA’ers groeit het wantrouwen van de omgeving in de luchthaven, buitelen de cijfers over aantallen vluchten, decibellen en contouren over elkaar heen en voelen omwonenden zich niet serieus genomen in hun toenemende gevoel van overlast.
Samen pleiten de CDA-afdelingen voor een andere aanpak, waarbij de mensen die dagelijks met de gevolgen van het Aldersakkoord te maken hebben centraal staan.
Praktische oplossingen
Bewoners accepteren dat Schiphol overlast geeft, maar ze willen dat de luchthaven en het Rijk rekening met hen houden.
Het overleg met de bewoners leverde een lange lijst aan maatregelen en ideeën op: van het vermijden van pieken in de late avond tot het creëren van meer rustmomenten.
Verder wordt gepleit voor een ruimharige isolatieregeling en hulp voor gedupeerde eigenaren en huurders die uit het gebied willen vertrekken.
De maatregelen voorkomen volgens de zes CDA-afdelingen onnodige overlast, maken de overlast beter te voorspelen en zorgen voor ruimharige compensatie van de hinder.
Lees ook:´Groei Schiphol alleen bij mnder hinder´
Lees ook:Veeningen voor groei Schiphol
Lees ook:Van omwonenden heeft 14% last van Schiphol
Lees ook:GroenLinks: ‘Schiphol misleidt onwonenden’
Lees ook:VVD voor verhuizing vlieglawaai naar Lelystad
Door ruimharige compensatie van sommige bewoners blijft de hinder in stand voor bewoners die niet in de regeling vallen.
Hetzelfde geldt voor de luchtvervuiling met het schadelijke superfijnstof en ook voor de bijdrage die de luchtvaart levert aan opwarming van het klimaat en aan de verspilling en uitputting van fossiele grondstoffen.
Hoe kunnen politieke partijen vóór duurzaamheid zijn en toch geen bezwaar hebben tegen verdere toename van het luchtverkeer en groei van Schiphol?!
Er is niets duurzaams aan vliegen, nu niet en in de toekomst ook niet.
Vliegen is te goedkoop. Schiphol ‘moet’ groeien om mensen voor een paar tientjes naar Londen, Barcelona of Wenen te laten vliegen om daar te shoppen of voor weinig geld naar Thailand of de Malediven te laten vliegen om zich daar in een all-inclusive vol te vreten en te bezatten.
Zie de paginagrote ‘Crazy Days’-advertenties van Corendon in de kranten. Aan die onzin worden het klimaat, ons leefmilieu en de aardse voorraden van fossiele grondstoffen opgeofferd.
Het klimaat wordt permanent in de uitverkoop gedaan: Zie: https://myalbum.com/album/ODqMBtliNDOi
Is dat ‘rentmeesterschap’?
Je lacht je krom. De Dikke-Middel-Vinger-partij.
Hier de letterlijke tekst uit het VVD-verkiezingsprogramma:
- Schiphol blijft zich ontwikkelen als mainport. Hiervoor is een balans tussen enerzijds de economische ontwikkelingen en anderzijds een goede leefbaarheid in de omgeving noodzakelijk.
- Het moet mogelijk worden bedrijven en woningen binnen de 20 Ke-contour te realiseren, maar dan wel voor eigen rekening en risico gelijk als bijvoorbeeld bebouwing in uiterwaarden.
- Aan Schiphol gebonden bedrijvigheid vindt plaats op bedrijventerreinen op en rond de luchthaven. In de Haarlemmermeer moeten echter ook andersoortige bedrijven zich kunnen vestigen op de daarvoor al aangegeven regionale en lokale bedrijventerreinen.
Welk een domme opstelling. Iets met kip en gouden eieren.
Daar waar ik voornemens was op Jan Willem Groot nummer 26 van de CDA-lijst te stemmen, dit gelet zijn visionaire inzichten ten aanzien van de doorontwikkeling van het Stadshart in het verleden, is die keuze door deze onverantwoorde opstelling van zijn partij helaas nu niet meer aan de orde.
Kip met de gouden eieren misschien, maar u zult toch ook moeten erkennen dat gezien de prijzen in de luchtvaart het een race to the bottem is, waar uiteindelijk niemand iets aan heeft. De werknemers, belasting van het milieu, veiligheid in dichtbevolkt gebied, en uiteindelijk ook de werkgevers omdat de winstmarges steeds kleiner worden en navenant hun risico’s groter.
Daarbij komt ook nog dat we door de lage prijzen allerlei toeristenstromen op gang komen , waar we ook niet op zitten te wachten; brullende,brallende dronken Engelsen in de binnenstad, “ heren” die naar Thailand en Brazilië gaan en daar de beest uithangen, omdat ze hier nog geen kerstboom kunnen versieren enz.
Maw het kan beslist geen kwaad om je gedachten eens te laten gaan waar de grenzen moeten liggen.
Goede reactie !
Ik zou zowel Frank Bikker als Rotary-vriendje, evenals al diegene die achter het CDA standpunt staan, van harte willen aanraden niet meer van Schiphol gebruik te maken voor hun vliegreizen (dus ook vliegvacanties).
Dat scheelt een hoop “belasting van het milieu” en mij wachttijd.
Dank voor het advies, beste jongen. Maar ik vlieg überhaupt nooit.
Troost u, ik heb al 35 jaar niet gevlogen. De trein vind ik veel leuker. En ook de fiets!
Ik heb ooit 1 keer een vliegtuig genomen( 20 jaar geleden). @ OlafOomes, laat die reacties achterwege, want er zijn namelijk mensen die wel nadenken. En wel OV nemen en de fiets. En geen vakanties naar buitenaardse resorts boeken.Raar he?
@Olaf Waarom weerlegt u mijn argumenten niet?
Dus wachttijd is belangrijker dan al dat fijnstof dat dwarrelt in de longen van jouw medebewoners? Waardoor men ziek wordt of kan worden. Een typische VVD-er dus die de gezondheid van mensen ondergeschikt maakt aan de privileges van de economie.
Maar pssssst, @ Olaf staat in de rij op Schiphol.Hij kan niet meer reageren!