Categorie: "Schiphol"

Ronde van Schiphol op 4 september

Jos Nijhuis

Jos Nijhuis

President-directeur Jos Nijhuis van Schiphol en voorzitter Tom Egbers van het Schipholfonds trappen zondag 4 september af bij de Ronde van Schiphol. De feestelijke start van deze fietstour is om 10.30 bij de oude verkeerstoren op Schiphol-Oost.

De Ronde van Schiphol us een nieuw fietsevenement ter ere van de 100-jarige verjaardag van Schiphol. De bedoeling is er een jaarlijkse traditie van te maken. De Ronde is 40 km lang, het alternatieven ‘Rondje’ 26 km.

Tom Egberts & Jos Nijhuis doen na een korter toespraak de aftrap letterlijk op de pedalen. De start is op Schiphol-Oost bij Wings Food & Drinks, Stationsplein Zuid-West 602. www.schipholfonds.nl.

GroenLinks: ‘Schiphol misleidt onwonenden’

Martin Kortekaas

Martin Kortekaas

Schiphol komt met misleidende berekeningen over vliegtuiglawaai, doordat de luchthaven met een verouderde werkt om het geluid van de zogenoemde startprocedure te bewerken. Dat zegt GroenLinks in gemeenteraad. Die fractie heeft er vragen over gesteld aan B&W en wil dat wethouder Maaike Veeningen zich inzet om de overlast voor inwoners van Amstelveen en andere gemeenten in de omgeving te beperken.

Volgens GroenLinks-raadslid Martin Kortekaas rolt uit de berekeningen van de geluidshinder nu een veel te rooskleurig beeld. Dat blijkt volgens hem uit een adviesrapport van de commissie voor de Milieueffectrapportage. Volgens de partij is het beter de herrie in de toekomst te gaan meten, zodat Schiphol de omwonenden niet meer voor de gek kan houden.

Een belangrijke conclusie uit het kritische adviesrapport is dat opstijgende vliegtuigen meer geluidshinder veroorzaken dan Schiphol altijd beweert, zegt GroenLinks. De verouderde rekenmethode van de luchthaven leidt er volgens de fractie tie dat geluidshinder van stijgend vliegverkeer bij de nieuwe startmethode veel te rooskleurig wordt voorgesteld. Terwijl er actuele rekenmethodes beschikbaar zijn die ook in omliggende landen worden gebruikt, constateert GroenLinks.

Buitenveldertbaan weer meer gebruikt

SchipholDe zogenoemde Buitenveldertbaan van Schiphol wordt van maandag 5 september tot en met vrijdag 21 oktober vaker gebruikt, wat dus voor toename ban overlast gaat zorgen. Dat komt door onderhoud aan de Schiphol-Oostbaan en de aangrenzende taxibanen. De Schiphol-Oostbaan wordt overigens normaal gesproken vooral gebruikt door het kleine vliegverkeer.

Tijdens het onderhoud vinden reguliere werkzaamheden plaats, onderhoud aan de hemelwaterafvoer en groot onderhoud aan taxibanen, meldt Schiphol.

De luchthaven zegt begrip van omwonenden voor de operatie te vragen.

Feestje voor buren bij 100-jarig Schiphol

naamloosSchiphol houdt wegens het 100-jarige bestaan van de luchthaven een zogenoemd ‘burenevenement’ op zaterdag 17 en zondag 18 september. Het is een feestelijke happening voor de naaste buren, van 6 jaar en ouder, laat het bedrijf weten. Het evenement heet dan ook ‘Superburen’.

Er wordt een uniek kijkje in de keuken van Schiphols bijzondere en complexe operatie gegeven. Deuren die normaal gesloten blijven, gaan open. Van security tot de verkeersleiding en van douane tot brandweer. Een onvergetelijke ervaring.

Precies 100 jaar geleden landde er op de drassige bodem van het drooggelegde Haarlemmermeer een militair vliegtuigje tussen de nietsvermoedende grazende koeien. De geboorte van ‘vliegkamp Schiphol’ was een feit. Sindsdien heeft Schiphol een enorme vlucht genomen en is het uitgegroeid van modderig grasbaantje tot één van de belangrijkste luchthavens van Europa.

Schiphol drukker dan ooit

SchipholSchiphol denkt dat dit de druktste zomer in de 100-jarige geschiedenis van de luchthaven wordt. Voor het eerst wordt de grens van 200.000 passagiers per dag doorbroken. In de zomervakantie loopt de teller bijna dagelijks op tot 200.000 of meer aankomende, vertrekkende en overstappende reizigers.

De eerste in een reeks piekdagen was zaterdag met rond de 215.000 passagiers. In juli en augustus reizen circa 12,7 miljoen passagiers via Schiphol. Vorig jaar waren er ruim 10,6 miljoen. De verwachting is dat Schiphol dit jaar in totaal zal uitkomen op circa 63 miljoen passagiers.

Bewoners: ‘Schiphol sjoemelt met cijfers’

SchipholDe bewonersdelegatie in de zogenoemde Omgevingsraad vindt dat de luchthaven heeft gesjoemeld met cijfers om de tweede kamer en kabinet om de tuin te leiden. In de actieagenda over Schiphol ligt volgens haar het accent teveel op de economie, ten koste van het milieu.

Het verhaal dat Schiphol spectaculaire resultaten zou hebben bereikt bij hinderbeperking is volgens de bewoners niet onderbouwd.

Het gesjoemel met cijfers houdt onder meer in dat glijvluchtlandingen en de nieuwe startprocedure veel te rooskleurig zijn voorgesteld, het aantal ernstig gehinderden zwaar is onderschat en de beloofde vermindering van nachtvluchten met oneigenlijke argumenten geschrapt, vinden de omwoneden.

Schiphol wil daarmee extra groeiruimte na 2020 verwerven, zeggen zij. “Om onder de overeengekomen groeibeperkingen uit te komen, wordt gemorreld aan het Aldersakkoord via een doorzichtige poging om de vierde-baanregel ter discussie te stellen en door 50-50 verdeling van de milieuwinst na 2020 eenzijdig te interpreteren.”

De bewoners hebben deze volgens hen onjuiste voorstelling van zaken aan de kaak gesteld bij het ministerie van Infrastructuur & Milieu (het bevoegd gezag voor Schiphol). “Op ons verzoek zal de onafhankelijke Commissie voor de milieueffectrapportage met voorrang adviseren over de betwiste berekeningen.” De commissie heeft hen ppl ontvangen om de twijfels en bezwaren toe te lichten.

Mogelijk meer gebruik Buitenveldertbaan

SchipholWeer kan er in Amstelveen overlast ontstaan doordat de Buitenveldertbaan vaker dan normaal wordt gebruikt. Dat geldt trouwens ook voor de Zwanenburgbaan en de Kaagbaan. Dat komt doordat er regulier onderhoud moet worden gepleegd aan de Polderbaan (18R/36L).

Die is daardoor van maandag 4 juli 7:00 uur tot maandag 11 juli 6:00 uur buiten gebruik. Aansluitend wordt de Polderbaan van maandag 11 juli tot zaterdag 16 juli ’s avonds en ‘s nachts tussen 23.00 uur en 6:00 uur buiten gebruik gesteld voor veegwerkzaamheden en verlichting- en baancontroles.

Fietstochten op jubilerend Schiphol

SchipholZondag 4 september gaat voor het eerst een nieuw (gratis) fietsevenement van start: de Ronde van Schiphol. Die wordt georganiseerd ter ere van de 100ste verjaardag van de luchthaven. Buurtbewoners van alle leeftijden kunnen meedoen aan fietsroutes van 26 of 40 kilometer.

De routes gaan langs bijzondere locaties op Schiphol, zoals spottersplaatsen, de sneeuwvloot, de brandweer en gezellige stempelposten. Inschrijven kan gratis tot en met 29 juli. Het is een initiatief van het Schipholfonds, dat activiteiten om in beweging te blijven organiseert en financiert.

Dit project is ook bedoeld om Nederland als fietsland nog beter op de kaart te zetten. Als de Ronde van Schiphol een succes blijkt, wordt het sportieve evenement mogelijk volgend jaar weer georganiseerd.

Mogelijk meer herrie door onderhoud Kaagbaan

SchipholOmdat van 20 tot 27 juni aan de zogenoemde Kaagbaan van Schiphol wordt gewerkt wegens periodiek onderhoud, krijgen bewoners onder de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan mogelijk meer overlast te verwerken. Dat geldt trouwens ook voor de Zwanenburgbaan, de Aalsmeerbaan en mogelijk de Schiphol-Oostbaan.

Die andere banen worden vaker ingezet als aan de Kaagbaan onderhoudt wordt gepleegd.

Schiphol zegt omwonenden om begrip te vragen. Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer tijdens de werkzaamheden kan contact worden opgenomen met het Bewoners aanspreekpunt Schiphol (Bas). Dit kan via telefoonnummer: 020-601 55 55 of door het raadplegen van de website: www.bezoekbas.nl – Planning Baanonderhoud.

 

 

SWAB boos op wethouder Maaike Veeningen

Maaike Veeningen

Maaike Veeningen

De Stichting Schiphol Werkgroep Amstelveen Buitenveldert (SWAB) is boos op wethouder Maaike Veeningen. Die doet vrijwel niks voor Amstelveners tegen overlast door vliegtuigen, zei voorzitter Jan Griese dinsdag tegen de raadscommissie Ruimte Wonen en Natuur. De wethouder vertegenwoordigt Amstelland-gemeenten in een adviesraad, maar zij noch haar ambtenaren kwamen in beweging na talloze mails van de SWAB, meldde de inspreker.

Uit de commissie kwam, vooral van de coalitiepartijen, herhaaldelijk de vraag wat Griese dan concreet van de wethouder verwacht. Linda Roos van Burgerbelangen stelde voor een brief namens de raad aan de voor Schiphol verantwoordelijke minister te sturen om de Amstelveense belangen nog eens onder de aandacht te brengen. Kan nooit kwaad, zei Griese, maar hij bleef bij zijn kritiek op het onzichtbaar zijn van de wethouder als het daarom gaat. Vooral om de overlast door geluidhinder. Voor zijn stichting is fijnstof een bijzaak.

Onzichtbaar

Hij vond de onzichtbaarheid van de wethouder, als het om de hinder door volgens hem overmatig gebruik van de Buitenveldertbaan gaat, des te vreemder omdat de vorige complete gemeenteraad, nota bene mede op voorstel van de eigen fractie (D66) van de wethouder, waarvan zij toen nog fractievoorzitter was, besloot tot een second opinion onderzoek. Bureau Helios, dat het uitvoerde, kwam met niet malse kritiek over de verklaarde cijfers omtrent het gebruik van de Buitenveldert baan. In de experimenteerjaren (2011 en 2012) met de nieuwe aanpak van het banengebruik was er sprake van 50 tot 55% overschrijding van het geprognotiseerde gebruik van de Buitenveldertbaan.