Categorie: "Schiphol"

Luchtvaart wil duurzaam worden

SchipholLuchthavens van over de hele wereld hebben afgesproken de komende jaren gezamenlijk op te trekken om duurzamer te worden. Dit staat in de ‘Airports Sustainability Declaration’ die maandagmiddag is ondertekend door de luchthavensector tijdens de internationale conferentie Airports Going Green 2016 op Schiphol.

Van 31 oktober tot en met 2 november host de luchthaven het congres Airports Going Green 2016m beschouwd als de meest vooraanstaande bijeenkomst op het gebied van duurzaamheid in de luchtvaart. Chicago Department of Aviation en de American Association of Airport Executives hebben negen jaar geleden het initiatief genomen en sindsdien vindt dit congres jaarlijks plaats.

Congres luchthavens over duurzaamheid

SchipholAmsterdam Airport Schiphol neemt het voortouw om luchthavens wereldwijd te mobiliseren voor gezamenlijke inzet om duurzamer te worden. Op initiatief van Schiphol ondertekenen luchthavens van over de hele wereld op maandag (31 oktober)  de ‘Airports Sustainability Declaration’ tijdens het Airports Going Green congres dat Schiphol host.

In de intentieverklaring spreken de luchthavens af dat ze de komende jaren forse stappen willen zetten op het gebied van duurzaamheid. Onder andere door meer samen te werken, successen en inmiddels in het verleden geleerde lessen te delen, te innoveren en de eigen organisatie en business partners uit te dagen duurzamer te denken en te doen.

Schiphol-Oostbaan weer in gebruik

SchipholDe Schiphol-Oostbaan (04-22) en de aangrenzende taxibanen zijn donderdag 20 oktober weer in gebruik genomen. Sinds maandag 5 september vond er regulier onderhoud plaats aan plaats. De baan is vooral voor klein vliegverkeer gebruikt.

Tijdens de werkzaamheden waren er dagelijks 75 tot 100 mensen aan het werk. Zij inspecteerden, repareerden en vervingen waar nodig de baanverlichting, baanbebording, hemelwaterafvoer en het elektriciteitsnetwerk. Ook voerden zij beton- en asfaltwerkzaamheden uit.

Bouw aparte Schengen-hal op Schiphol

SchipholOp Schiphol komt een aparte (tijdelijke) vertrekhal voor reizigers uit het Schengengebied. Zij wordt 3.800 vierkante meter groot en krijgt twintig incheckbalies, vijf security lanes, selfservice incheckzuilen, sanitaire voorzieningen en zitplaatsen.

De voorbereidende werkzaamheden voor de bouw ervan zijn begonnen. die tijdelijke hal. De luchthaven zegt ermee in te spelen op de recente sterke groei van het aantal Schengen-passagiers.

Met deze uitbreiding van de incheck- en securitycapaciteit kan zij naar haar zeggen passagiers en luchtvaartmaatschappijen ook de komende drie jaar een goed serviceniveau bieden. Jaarlijks zullen naar verwachting circa 2 miljoen passagiers van deze hal gebruik maken.

Ronde van Schiphol op 4 september

Jos Nijhuis

Jos Nijhuis

President-directeur Jos Nijhuis van Schiphol en voorzitter Tom Egbers van het Schipholfonds trappen zondag 4 september af bij de Ronde van Schiphol. De feestelijke start van deze fietstour is om 10.30 bij de oude verkeerstoren op Schiphol-Oost.

De Ronde van Schiphol us een nieuw fietsevenement ter ere van de 100-jarige verjaardag van Schiphol. De bedoeling is er een jaarlijkse traditie van te maken. De Ronde is 40 km lang, het alternatieven ‘Rondje’ 26 km.

Tom Egberts & Jos Nijhuis doen na een korter toespraak de aftrap letterlijk op de pedalen. De start is op Schiphol-Oost bij Wings Food & Drinks, Stationsplein Zuid-West 602. www.schipholfonds.nl.

GroenLinks: ‘Schiphol misleidt onwonenden’

Martin Kortekaas

Martin Kortekaas

Schiphol komt met misleidende berekeningen over vliegtuiglawaai, doordat de luchthaven met een verouderde werkt om het geluid van de zogenoemde startprocedure te bewerken. Dat zegt GroenLinks in gemeenteraad. Die fractie heeft er vragen over gesteld aan B&W en wil dat wethouder Maaike Veeningen zich inzet om de overlast voor inwoners van Amstelveen en andere gemeenten in de omgeving te beperken.

Volgens GroenLinks-raadslid Martin Kortekaas rolt uit de berekeningen van de geluidshinder nu een veel te rooskleurig beeld. Dat blijkt volgens hem uit een adviesrapport van de commissie voor de Milieueffectrapportage. Volgens de partij is het beter de herrie in de toekomst te gaan meten, zodat Schiphol de omwonenden niet meer voor de gek kan houden.

Een belangrijke conclusie uit het kritische adviesrapport is dat opstijgende vliegtuigen meer geluidshinder veroorzaken dan Schiphol altijd beweert, zegt GroenLinks. De verouderde rekenmethode van de luchthaven leidt er volgens de fractie tie dat geluidshinder van stijgend vliegverkeer bij de nieuwe startmethode veel te rooskleurig wordt voorgesteld. Terwijl er actuele rekenmethodes beschikbaar zijn die ook in omliggende landen worden gebruikt, constateert GroenLinks.

Buitenveldertbaan weer meer gebruikt

SchipholDe zogenoemde Buitenveldertbaan van Schiphol wordt van maandag 5 september tot en met vrijdag 21 oktober vaker gebruikt, wat dus voor toename ban overlast gaat zorgen. Dat komt door onderhoud aan de Schiphol-Oostbaan en de aangrenzende taxibanen. De Schiphol-Oostbaan wordt overigens normaal gesproken vooral gebruikt door het kleine vliegverkeer.

Tijdens het onderhoud vinden reguliere werkzaamheden plaats, onderhoud aan de hemelwaterafvoer en groot onderhoud aan taxibanen, meldt Schiphol.

De luchthaven zegt begrip van omwonenden voor de operatie te vragen.

Feestje voor buren bij 100-jarig Schiphol

naamloosSchiphol houdt wegens het 100-jarige bestaan van de luchthaven een zogenoemd ‘burenevenement’ op zaterdag 17 en zondag 18 september. Het is een feestelijke happening voor de naaste buren, van 6 jaar en ouder, laat het bedrijf weten. Het evenement heet dan ook ‘Superburen’.

Er wordt een uniek kijkje in de keuken van Schiphols bijzondere en complexe operatie gegeven. Deuren die normaal gesloten blijven, gaan open. Van security tot de verkeersleiding en van douane tot brandweer. Een onvergetelijke ervaring.

Precies 100 jaar geleden landde er op de drassige bodem van het drooggelegde Haarlemmermeer een militair vliegtuigje tussen de nietsvermoedende grazende koeien. De geboorte van ‘vliegkamp Schiphol’ was een feit. Sindsdien heeft Schiphol een enorme vlucht genomen en is het uitgegroeid van modderig grasbaantje tot één van de belangrijkste luchthavens van Europa.

Schiphol drukker dan ooit

SchipholSchiphol denkt dat dit de druktste zomer in de 100-jarige geschiedenis van de luchthaven wordt. Voor het eerst wordt de grens van 200.000 passagiers per dag doorbroken. In de zomervakantie loopt de teller bijna dagelijks op tot 200.000 of meer aankomende, vertrekkende en overstappende reizigers.

De eerste in een reeks piekdagen was zaterdag met rond de 215.000 passagiers. In juli en augustus reizen circa 12,7 miljoen passagiers via Schiphol. Vorig jaar waren er ruim 10,6 miljoen. De verwachting is dat Schiphol dit jaar in totaal zal uitkomen op circa 63 miljoen passagiers.

Bewoners: ‘Schiphol sjoemelt met cijfers’

SchipholDe bewonersdelegatie in de zogenoemde Omgevingsraad vindt dat de luchthaven heeft gesjoemeld met cijfers om de tweede kamer en kabinet om de tuin te leiden. In de actieagenda over Schiphol ligt volgens haar het accent teveel op de economie, ten koste van het milieu.

Het verhaal dat Schiphol spectaculaire resultaten zou hebben bereikt bij hinderbeperking is volgens de bewoners niet onderbouwd.

Het gesjoemel met cijfers houdt onder meer in dat glijvluchtlandingen en de nieuwe startprocedure veel te rooskleurig zijn voorgesteld, het aantal ernstig gehinderden zwaar is onderschat en de beloofde vermindering van nachtvluchten met oneigenlijke argumenten geschrapt, vinden de omwoneden.

Schiphol wil daarmee extra groeiruimte na 2020 verwerven, zeggen zij. “Om onder de overeengekomen groeibeperkingen uit te komen, wordt gemorreld aan het Aldersakkoord via een doorzichtige poging om de vierde-baanregel ter discussie te stellen en door 50-50 verdeling van de milieuwinst na 2020 eenzijdig te interpreteren.”

De bewoners hebben deze volgens hen onjuiste voorstelling van zaken aan de kaak gesteld bij het ministerie van Infrastructuur & Milieu (het bevoegd gezag voor Schiphol). “Op ons verzoek zal de onafhankelijke Commissie voor de milieueffectrapportage met voorrang adviseren over de betwiste berekeningen.” De commissie heeft hen ppl ontvangen om de twijfels en bezwaren toe te lichten.