Categorie: "Openbaar vervoer"

Raad tegen ‘sympathieke motie’ SP over Zuidtangent

Hoewel in de gemeenteraad wordt betwijfeld of de nieuwe route van de

Joep van Erp

Zuidtangent een verbetering is, kreeg de SP woensdag geen steun voor een motie om terug te keren naar de oude. Door de aanpassing van de route rijdt bus 300 niet meer over de Oranjebaan, waardoor daar ook de halte bij Bankrashof kwam te vervallen. Volgens de Stadsregio was de verandering nodig om KPMG-medewerkers naar het nieuwe pand van het bedrijf in Langerhuize te vervoeren. Maar die maken nauwelijks gebruik van de lijn, terwijl die door vele anderen nu wordt gemist, probeerde de SP met eigen onderzoek aan te tonen. Maar in die peiling (gedaan op drie ochtenden) had vooral het CDA moeite. Dat ziet, net als de VVD, liever een telling door een gecertificeerd onderzoekbureau. Wethouder Levie van verkeer zei heel verbaasd te zijn geweest over de wijziging van de route, waardoor leerlingen van de school Panta Rhei er geen gebruik meer van kunnen maken. CDA-fractievoorzitter Ben Jonker wees er overigens fijntjes op dat toen jaren geleden al voor de nieuwe route werd gekozen er nog niets eens sprake was van nieuwbouw door KPMG.

GroenLinks bejubelt Zuidtangent op Valentijnsdag

Marijke Vos

Het busstation in het Stadshart is een van de locaties die een delegatie van GroenLinks Noord-Holland op Valentijnsdag (maandag) aandoet. Zij is daar om 08.45 uur. De partij viert op die 14e februari, de internationale dag van de liefde, ook een verjaardagsfeestje. De Zuidtangent bestaat namelijk bijna tien jaar. Die snelle en frequente bus rijdt van Amsterdam Zuidoost via Schiphol naar Haarlem rijdt en is ook een verbinding tussen Nieuw-Vennep via Schiphol naar Amsterdam Zuid WTC. Op Valentijnsdag zetten onder anderen GroenLinks-kandidaten Marijke Vos en Lene Grooten de reizigers van de Zuidtangent in het zonnetje.

Burgerbelangen vreest verslechtering openbaar vervoer

David de Jong

De fractie van Burgerbelangen (BBA) wil dat de door de Stadsregio Amsterdam aangekondigde bezuinigingen op het openbaar vervoer niet Amstelveen treffen. Zij zegt zich te zullen inzetten voor handhaven van de tramlijnen 5 en 51 van het GVB en de buslijnen van Connexxion. BBA-raadslid David de Jong zegt zich zorgen te maken over het voorstel metrolijn 51 op zondag eenmaal per kwartier te laten rijden, terwijl dat voor de andere metrolijnen maar tot 11 uur ’s morgens geldt. “We zijn bang dat er minder gereden zal worden op bepaalde lijnen, en dat andere lijnen totaal worden geschrapt. Dan worden Amstelveen en Amsterdam niet alleen onbereikbaarder, maar ook economisch onaantrekkelijker”, vindt De Jong.

SP eist herstel oude route Zuidtangent

Joep van Erp (SP)

Op basis van eigen onderzoek veegt de SP de vloer aan met de prognose van de gemeente over de toename van het aantal passagiers op de Zuidtangent, dankzij de nieuwe route.  Buslijn 300 loopt nu niet meer over de Oranjebaan (met een halte bij Bankrashof), maar via de Ouderkerkerlaan. Volgens B&W zou verplaatsing van de halte naar Langerhuize daar 250 extra passagiers per dag opleveren, bij het KPMG-gebouw. Eerder al zei de SP, eveneens op grond van een eigen peiling, dat bijna alle busreizigers tegen de wijziging van de route zijn. De fractie in de gemeenteraad wil nu dat burgemeester en wethouders  zich inspannen om de Zuidtangent zo snel mogelijk weer op de oude route te krijgen. Zij baseert zich op tellingen van het aantal uitstappers bij de halte Langerhuize, verricht op drie verschillende dagen in januari, ’s morgens tussen 07.00 en 09.00 uur. Nog niet de helft van de door B&W beloofde 250 reizigers bleken daar uit te stappen.

Deel politiek dringt aan op heroverwegen nieuwe route Zuidtangent

De Stadsregio moet de gewijzigde route van de Zuidtangent, die onder meer de opheffing van de halte aan de Oranjebaan tot gevolg had, nog maar eens goed evalueren. Dat vindt Burgerbelangen (BBA). De fractie heeft er bij verkeerswethouder Levie op aangedrongen dat te bewerkstelligen. Daarbij wil BBA trouwens heel het lijnnet opnieuw bekijken. Tegen de omlegging van de route van lijn 300 (Zuidtangent) is veel kritiek van passagiers gerezen. Ook D66 en CDA willen de verandering doen heroverwegen. In de raadscommissie Ruimte Wonen en Natuur drong D66-raadslid Lex Hendriksen er op aan de reizigers op de nieuwe route geregeld te tellen en de cijfers te vergelijken met die op de oude. Overigens zei de in mei aangetreden wethouder Levie zich ook te hebben verbaasd over wat er lijn 300 stond te gebeuren. Hij zei de onvrede van de bewoners van Bankras, die eerst van de halte aan de Oranjebaan gebruik konden maken, te kunnen begrijpen. Er is nu een halte gekomen in de buurt van het nieuwe KPMG gebouw, op de Ouderkerkerlaan.

Informatiebijeenkomst over Amstelveenlijn

Bij het projectbureau M51 Amstelveenlijn (Stroombaan 4) kan iedereen die dat wil dinsdagavond 11 januari komen zien wat de stad de komende jaren waarschijnlijk boven het hoofd hangt als de Noord-Zuid(metro)lijn wordt doorgetrokken naar Amstelveen. Van 18.30 tot 21.00 uur wordt daar een themabijeenkomst gehouden over ‘Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie’ (BLVC). Het bureau belooft geïnteresseerden een kijkje in zijn keuken te geven. Het heeft de opdracht een haalbaar en betaalbaar plan te maken voor de ombouw van lijn 51 tot metro. In 2012 beslist de politiek of die er werkelijk komt. Niet iedereen staat te springen. Als de metro naar Amstelveen wordt doorgetrokken, zodat de huidige tramlijn 51 verdwijnt en het aantal haltes aanzienlijk vermindert, geeft dat tijdens de bouw veel overlast voor gebruikers van het openbaar vervoer, overig verkeer en omwonenden. Voor al die groepen ‘komt de situatie er anders uit te zien,’ waarschuwt het bureau eufemistisch.

Kamerlid Bashir leidt SP-actie tegen Amstelveenlijn

SP-Kamerlid Farshad Bashir

De plaatselijke SP heeft in haar strijd tegen de verlenging van  de Noord-Zuidlijn naar Amstelveen steun gekregen van partijgenoot en Tweede Kamerlid Farshad Bashir. Onder zijn leiding voert de SP komende woensdag (29 december) actie tegen het opheffen van tramhaltes, die met de zogenoemde ‘Amstelveenlijn’ zou samenhangen. Bij één van de met opheffing bedreigde tramhaltes, de halte Van Boshuizenstraat, informeren SP-ers woensdag tussen 14.00 en 16.00 uur reizigers over de plannen en vragen zij hen naar hun mening daarover. Ook via [email protected] kunnen reizigers hun mening ook kenbaar maken.

SP: bijna alle busreizigers tegen nieuwe route Zuidtangent

Joep van Erp (SP)

Nadat D66 zich al heeft uitgesproken tegen de nieuwe route van de Zuidtangent (bus 300) komt de SP weer eens met de uitslag van een eigen onderzoek, waaruit zou blijken dat nagenoeg alle busreizigers ook tegen zijn. De nieuwe route loopt niet meer over de Oranjebaan, maar met een omweg door Langerhuize, langs het nieuwe KPMG-gebouw.  Daardoor zijn doorgaande reizigers dagelijks langer onderweg, constateert de SP. Ook komen er extra kosten op de OV-chipkaart.  Voor frequente reizigers worden die al gauw 35 euro per jaar meer. De Amstelveense en Amsterdamse afdelingen van de SP zeggen dat berichtgeving door de gemeenten, de Stadsregio en vervoerder Connexxion achterwege is gebleven.

D66 vindt nieuwe route Zuidtangent slecht voor bereiken ziekenhuis

D66 fractievoorzitter De Leur

D66 is niet tevreden over de nieuwe route van de Zuidtangent, De loopt van zondag (12 december) af door Langerhuize via de daartoe gerealiseerde busbaan, waardoor het Businessparc beter, maar volgens de fractie het ziekenhuis slechter bereikbaar wordt. De aansluiting op de Amstelveenlijn wordt verlegd naar de Ouderkerkerlaan. D66, die schriftelijke vragen heeft gesteld aan B&W, constateert dat daar maar aan één zijde directe toegang naar het perron van de sneltram bestaat. De fractie vindt de overstapsituatie slecht en ziet die graag verbeterd. Daarvoor is naar zij heeft begrepen eerder een bijdrage van de Stadsregio in het vooruitzicht gesteld, maar die lijkt te zijn ingetrokken. D66 wil van B&W weten waarom, wanneer het college dat wist en wanneer het de raadscommissie daarover heeft geïnformeerd. Een verbetering zou volgens de fractie zijn als daarbij  prioriteit wordt gegeven aan overstappende bus (tram) passagiers bij het oversteken.

Informatiebijeenkomsten om mee te praten over Amstelveenlijn

Om de burgers en bedrijven te laten meepraten de toekomst van de zogenoemde Amstelveenlijn, houdt het gelijknamige projectbureau aan Stroombaan 4 komende weken een aantak inloop- en themabijeenkomsten. De eerste inloopbijeenkomst is vandaag (woensdag 8 december) van 18.30 tot 21.00 uur. Ook in deze zomer werden al enkele bijeenkomsten gehouden. Het bureau houdt zich bezig met de plannen voor verlenging van de Noord-Zuid metrolijn naar Amstelveen, maar staat naar eigen zeggen ook nog steeds open voor alternatieven. Het is voorlopig alleen bezig met onderzoeken om inzicht te krijgen in hoe de Amstelveenlijn – nu dus nog de tramlijnen 5 en 51 – ook in de toekomst kan bijdragen aan een goede bereikbaarheid van deze stad en de regio. Nadat eerder dit jaar de wensen en ideeën van bewoners en bedrijven werden geïnventariseerd, bekijkt het bureau nu onder andere technische haalbaarheid en verkeerskundige aspecten van de ombouw.