Categorie: "Openbaar vervoer"

Burgerbelangen blij met 20 procent hoger bustarief

David de Jong

Het openbaar vervoer in Amstelveen wordt twintig procent duurder, maar dat is nog altijd minder dan de veertig procent die men in Amsterdam meer gaat betalen. En daarom is Burgerbelangen Amstelveen (BBA) blijkbaar blij. Want eerder dreigde het kilometertarief ook in Amstelland en de Meerlanden, waartoe Amstelveen behoort, nog duurder te worden. Het gaat nu van 10,6 naar 12,6 cent. In Amsterdam naar 14,2 cent. Tegen die nog extremere verhoging heeft BBA zich verzet, zegt het nu trots. Nou ja, samen met andere partijen, heeft de fractie toe. Wie op de tram naar Amsterdam stapt, betaalt overigens ook gewoon het met 40 procent gestegen tarief, dus zo buitensporig tevreden hoeft BBA ook weer niet te zijn.

Gemeente houdt provinciale metrobijdrage 12,5 miljoen

NZ-lijn in aanleg

Ook als de Noord-Zuid (metro) lijn niet naar Amstelveen wordt doorgetrokken, omdat het financieel onhaalbaar lijkt, krijgt de gemeente de daarvoor door de provincie toegezegde 12.5 miljoen euro voor een hoogwaardig openbaar vervoer kruispunt (HOV) aan de Carmenlaan. Daarover hebben B&W afspraken gemaakt met Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. De provincie houdt overigens wel de regie over ontwikkeling van openbaar vervoersystemen. De colleges, die vinden dat een hoogwaardig vervoer niet alleen voor Amstelveen, maar voor de gehele regio van belang is, gaan samen ook kijken naar de overtallige ruimte op bedrijfsterreinen en mogelijke kansrijke recreatieprojecten in de regio.

GroenLinks: ‘wethouder onduidelijk over Amstelveenlijn’

Tessa van Wijnen

Vervoerswethouder Groot (CDA) heeft nog steeds niet duidelijk gemaakt voor welke variant van de Amstelveenlijn hij zich inzet. “Hij somt alleen de voor- en nadelen van allerlei varianten op,” vindt GroenLinks-raadslid Tessa van Wijnen. Haar fractie is niet onder de indruk van het optreden van de wethouder. De gemeenteraad heeft, nu de metro (doortrekken van de Noord-Zuidlijn) vrijwel zeker afvalt wegens de hoge kosten ervan, een voorkeur voor de combinatie regiotram en stadstram uitgesproken. Maar die variant is nooit eerder genoemd, zegt GroenLinks. Zij wil dat de wethouder zich keihard inzet voor een regiotram, volgens haar het enige overblijvende hoogwaardige alternatief. De fractie wilde eigenlijk het liefst een metroverbinding. Zij is kritisch over het nut van de door de gemeenteraad nu aangegeven kaders. “Daar kun je alle kanten mee op,” vindt Van Wijnen. “In werkelijkheid hangt veel van de besluitvorming in de Stadsregio af wat we hier krijgen. En Amsterdam heeft er ook wat over te zeggen.”  Dat laatste blijkt volgens haar uit de nu op tafel gekomen regio- stadstram variant.

Burgerbelangen blij met afblazen metro naar Amstelveen

Geen metrolijn naar Amstelveen? Burgerbelangen (BBA) kan haar lol niet op. Die fractie heeft eigenlijk nooit geloofd in die verlenging van de Noord-Zuidlijn naar Amstelveen, waardoor hier veel haltes teloor zouden gaan. Maar nu blijkt gelukkig, wat BBA al eerder had uitgerekend, dat die verlengde metrolijn financieel volstrekt onhaalbaar is. B&W zien nu meer in een combinatie regiotram en een gewone tram. Prima, vindt BBA. Behoud van haltes, directe bereikbaarheid van de Amsterdamse binnenstad, een goede overstap op Amsterdam Zuid en veiligheid zijn voor die fractie belangrijke aspecten voor een toekomstvaste verbinding met Amsterdam.

CDA ziet niets meer in metrolijn naar Amstelveen

Geert Janssen

Het CDA ziet niets in een metrolijn naar Amstelveen, maar kiest voor een zogenoemde regiotram, een aanpassing van de nu bestaande Amstelveenlijn.  De fractie zegt na bestudering van verschillende onderzoeken en beraadslagingen in de raadscommissie Ruimte, Wonen en  Natuur (RWN) tot die conclusie te zijn gekomen. ´De regiotram blijkt in verschillende berekeningsscenario’s het beste te scoren. De Stadsregio, waar Amstelveen deel van uitmaakt, zal naar verwachting in 2012 een beslissing nemen,´ meldt de fractie. Zowel bij de Stadsregio als de gemeenten Amsterdam en Amstelveen begint het door te dringen dat een verlengde Noord-Zuid metrolijn, waarop lang exclusief werd ingezet, een veel te hoge investering (op dit moment 800 miljoen euro) vraagt. Bovendien kost die de helft van het nu bestaande aantal haltes naar Amstelveen. Ook loopt de gemeente financieel risico van overschrijdingen van de investeringen, waaraan zij een bijdrage moet leveren. “Deze keuze blijkt financieel steeds minder houdbaar,” zegt CDA-raadslid Geert Janssen. “Ook de ombouwtijd, en dus de periode van tijdelijke vervoersoplossingen  van 8-10 jaar, is een praktisch obstakel.”

Informatiesessies over andere varianten dan metro voor Amstelveenlijn

Hoewel de metrovariant nog niet helemaal is afgevallen, willen het Dagelijks Bestuur van Stadsregio Amsterdam, Stadsdeel Zuid en de Amstelveense en Amsterdamse colleges van B&W nadere bestudering van andere varianten van hoogwaardig railvervoer voor de Amstelveenlijn. Daarover kunnen burgers zich informeren en hun mening geven tijdens inloopsessies op 24 oktober (19-21uur) en 27 oktober (14-16uur). Beide worden gehouden op het projectkantoor van de Amstelveenlijn, Stroombaan 4. De hoge investeringskosten en beperkte dekkingsmogelijkheden van de metrolijn naar Amstelveen maken die minder aantrekkelijk, vinden de partijen.  Zij doen sinds 2010 onderzoek naar de toekomst van de Amstelveenlijn. De Projectorganisatie onderzocht verschillende mogelijkheden en zette per variant de voor- en nadelen en kosten op een rij. De varianten zijn: metro, regiotram, stadstram, sneltram en de variant van Initiatiefgroep Regiotram 51 (een combinatie van metro en tram).

GroenLinks: ‘Wethouder moet harder knokken voor OV’

Tessa van Wijnen

Wethouder Groot van Verkeer (CDA) treedt niet hard genoeg op tegen de gevolgen voor Amstelveen van de bezuinigingen op Openbaar Vervoer (OV). Dat vindt GroenLinks, die bang is voor een kaalslag. Zij gaat dat in de extra vergadering (10 oktober) van de raadscommissie Ruimte Wonen en Natuur ook zeggen. De Stadsregio moet zwaar bezuinigen op het OV, maar ook Amstelveense burgers zouden wel eens alternatieven mogen aangeven voor de manier waarop dat gebeurt, vindt de fractie.  Raadslid Tessa van Wijnen wil de wethouder aansporen “harder te knokken om een kaalslag in het Amstelveense openbaar vervoer te voorkomen.” Zij heeft de indruk dat hij zich al bij de bezuinigingen en verslechtering van het OV heeft neergelegd. Van Wijnen zegt onthutst te zijn. “Terwijl de automobilist bediend wordt met meer asfalt en een hogere maximum snelheid, zet het kabinet het mes in het openbaar vervoer. Vandaar de plannen om met ingang van 2012 verschillende bus- en tramlijnen nog minder vaak te laten rijden of op een aangepaste route. Het uitgangspunt van GroenLinks dat iedereen op 300 meter van zijn woning op het openbaar vervoer moet kunnen stappen, wordt zo een illusie. Bovendien gaan de tarieven omhoog. Zo pest je mensen uit het OV.”

OCA komt met alternatief voor buslijnen

Henk Fokkink

De fractie van de Ouderen Combinatie Amstelveen (OCA) is bijzonder teleurgesteld over de voorgestelde nieuwe busdienstregeling, die een gevolg is van door het rijk opgelegde bezuinigingen. De OCA komt met een naar haar mening beter alternatief. “We begrijpen best dat er moet worden bezuinigd, maar dat daardoor grote delen van Amstelveen zonder busverbindingen komen te zitten, is onbegrijpelijk. Er zijn ook andere oplossingen mogelijk,” zegt fractievoorzitter Henk Fokkink. De gemeente is blij met handhaving van lijn 199 tot Zuid WTC, maar dat gaat volgens de OCA ten koste van de route door een deel van het Keizer Karel Park. Zij ziet geen meerwaarde in bereiken van het WTC. “Daar rijdt van Schiphol af lijn 310 sneller heen,” zegt Fokkink. “Bovendien is het WTC van Schiphol ook per trein bereikbaar.”

SP blij met afblazen metrolijn: nu woningen aan Carmenlaan

 

Joep van Erp (SP)

Voor de SP is de kennelijk door de Amsterdamse wethouder Wiebes afgeblazen metrolijn naar Westwijk een boodschap uit de hemel (voor zover die partij in dat oord gelooft). Zij heeft altijd tegen het project geageerd. En hoewel in principe volgens de Amstelveense wethouder Groot alle opties, dus inclusief een metroverbinding, nog open liggen, kan SP-fractievoorzitter Joep van Erp moeilijk geloven dat die geldverslindende variant wordt gerealiseerd. Wiebes trok, meldde eerder Het Parool, wegens de hoge kosten de stekker er uit en hief ook het projectbureau Amstelveenlijn op. “De SP heeft al sinds 2009 gezegd dat het doortrekken van de N-Z-lijn een te kostbare zaak is,” vertelt Van Erp. Volgens hem en Wiebes moet Amstelveen het gewoon maar met een te moderniseren sneltram 51 blijven stellen. In de ogen van de meerderheid van de lokale politiek niet eens zo’n vreemd standpunt. Het zou inhouden dat de bestaande haltes gehandhaafd blijven, waarvan er bij de aanleg van een metrolijn veel zouden verdwijnen.

Politiek verrast door kappen metrolijn naar Westwijk

De lokale politiek voelt zich overvallen door het bericht er geen verlengde metrolijn (de Noord/Zuidlijn) naar Westwijk komt en het projectbureau Amstelveenlijn is opgeheven. Dat meldt De Weekkrant Amstelveen. Vervoerswethouder Groot haastte zich, na een bericht in Het Parool over het afkappen van de metroplannen, de raad te melden dat in principe alle oplossingen nog open liggen en het bureau als ‘projectorganisatie’  afgeslankt doorgaat. Maar intussen is wel afscheid genomen van bureaudirecteur Albert de Vries.  Volgens Het Parool heeft de Amsterdamse vervoerswethouder Eric Wiebes de stekker uit de metrolijn  naar Amstelveen getrokken, omdat die onbetaalbaar zou worden, en projectbureau – waarin al bijna tien miljoen was geïnvesteerd – opgeheven. Dat bureau was naar zijn mening helemaal gericht op een metro naar Amstelveen. Groot spreekt dat niet tegen, hoewel De Vries eerder dit jaar vertelde dat alles nog mogelijk was en ook alternatieven presenteerde.