GroenLinks: ‘wethouder onduidelijk over Amstelveenlijn’

Tessa van Wijnen

Vervoerswethouder Groot (CDA) heeft nog steeds niet duidelijk gemaakt voor welke variant van de Amstelveenlijn hij zich inzet. “Hij somt alleen de voor- en nadelen van allerlei varianten op,” vindt GroenLinks-raadslid Tessa van Wijnen. Haar fractie is niet onder de indruk van het optreden van de wethouder. De gemeenteraad heeft, nu de metro (doortrekken van de Noord-Zuidlijn) vrijwel zeker afvalt wegens de hoge kosten ervan, een voorkeur voor de combinatie regiotram en stadstram uitgesproken. Maar die variant is nooit eerder genoemd, zegt GroenLinks. Zij wil dat de wethouder zich keihard inzet voor een regiotram, volgens haar het enige overblijvende hoogwaardige alternatief. De fractie wilde eigenlijk het liefst een metroverbinding. Zij is kritisch over het nut van de door de gemeenteraad nu aangegeven kaders. “Daar kun je alle kanten mee op,” vindt Van Wijnen. “In werkelijkheid hangt veel van de besluitvorming in de Stadsregio af wat we hier krijgen. En Amsterdam heeft er ook wat over te zeggen.”  Dat laatste blijkt volgens haar uit de nu op tafel gekomen regio- stadstram variant.Van Wijnen: “De Amstelveenlijn moet beter, veiliger, sneller en meer passagiers kunnen vervoeren, van Westwijk af, Amsterdam in. De ombouw moet lang meegaan en aantrekkelijk zijn voor woon-, werkverkeer. Meer auto’s door de stad is geen optie. Het is belangrijk nu goed aan te geven wat we willen bij het Rijk, de Stadsregio en Amsterdam, om te voorkomen dat we straks echt alleen het goedkoopste toebedeeld krijgen.” Zij is het oneens met de politieke partijen die zich inzetten voor behoud van alle bestaande haltes, waarvan ongeveer de helft bij een metroverbinding zou vervallen “Dat noemen ze zelfs fijnmazig openbaar vervoer. Maar fijnmazig gaat erover dat je vanuit alle wijken vlot naar een halte van de Amstelveenlijn, het ziekenhuis of een ander OV knooppunt kunt komen. Behoud van haltes mag de noodzakelijke verbetering van Amstelveenlijn niet in de weg staan. Voor ons staat voorop dat de toekomstige Amstelveenlijn een echte hoogwaardige vervoersas wordt.”

Lees ook:Informatiesessies over andere varianten dan metro voor Amstelveenlijn
Lees ook:Onderzoek naar vijf varianten voor Amstelveenlijn
Lees ook:Brandes: Doortrekken AV lijn vertraagt niet
Lees ook:GroenLinks heeft moeite met nieuwe plannen Amstelveenlijn
Lees ook:CDA ziet niets meer in metrolijn naar Amstelveen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.