Categorie: "Openbaar vervoer"

B&W: Openbaar vervoer blijft ‘redelijk’ bij bezuinigingen

Hoewel de Stadsregio Amsterdam in opdracht van het Rijk tien procent op openbaar vervier moet bezuinigen, hebben B&W toch alles in het werk gesteld om dat voor Amstelveen op een redelijk niveau te houden. Buslijn 149 naar Uithoorn en Nes aan de Amstel blijft doordeweeks behouden en de buslijnen 199 en 171 blijven volledig in stand (en daarmee de structurele verbinding tussen het Amstelveense bisstation en station Amsterdam-Zuid).  Dat antwoordt het college op schriftelijke vragen van SP-raadslid Adriaans. De Stadsregio financiert en beslist over het OV. Volgens verkeerswethouder Groot heeft de gemeente bestuurlijk en ambtelijk veel overleg met het orgaan gehad, evenals met Connexxion en de belangenvereniging van reizigers Rover.

 

B&W wijzen er op dat lijn 171 over de Oranjebaan blijft rijden van en naar NS station Amsterdam Bijlmer/ArenA. Hoewel wegens het zeer lage aantal reizigers heel kritisch werd gekeken naar de buslijnen 165 en 166, heeft Amstelveen de bediening van beide vervoersgebieden – hoewel de route is verkort – toch kunnen handhaven, zegt het college. Maar lijn 165 rijdt niet meer langs Ziekenhuis Amstelland en vervalt in de avonduren en in het weekend. Nieuw is dat lijn172 inde spits vaker gaat rijden wegens de groei van het aantal reizigers. Een nieuwe spitslijn 266 gaat rijden tussen NS station Amsterdam Zuid en KLM / Raadhuis in de ochtendspits en de middagspits andersom.

B&W: openbaar vervoer bij bezuinigingen op peil

B&W zeggen alles in het werk te hebben gesteld om – ondanks door het Rijk aan de Stadsregio opgelegde bezuinigingen – het openbaar vervoer voor Amstelveen in 2012 op ‘een redelijk niveau’ te houden. Maar inwoners kunnen niet meer uit alle wijken zonder over te stappen naar NS Station Zuid en Ziekenhuis Amstelland komen. Het college antwoordt dat op schriftelijke vragen van SP-raadslid Adriaans. De Stadsregio Amsterdam, het orgaan dat het openbaar vervoer in de regio financiert en erover beslist, moet 10% bezuinigen op het openbaar vervoer in onder meer Amstelveen. De gemeente heeft, zowel bestuurlijk als ambtelijk, de afgelopen maanden veel overleg gepleegd met Connexxion, Rover (belangenvereniging Openbaar Vervoer) en de stadsregio, zegt het college. Als resultaat daarvan presenteert het dat buslijn 149 (Uithoorn – Nes a/d Amstel) doordeweeks behouden blijft en de buslijnen 199 en 171 volledig overeind blijven (waarmee busstation Amstelveen structureel verbonden blijft met NS Station Amsterdam Zuid). Verder blijft lijn 171 over de Oranjebaan rijden van/naar NS station Amsterdam Bijlmer/ArenA.

SP: B&W informeren raad onvoldoende over verslechtering OV

Patrick Adriaans

De SP vindt dat B&W de gemeenteraad onvoldoende informeren over het overleg met de vervoerbedrijven inzake de dienstregeling voor volgend jaar. Die houdt in elk geval, zegt de partij, dramatische verslechteringen van het openbaar vervoer in. De fractie heeft daarover schriftelijke vragen aan het college gesteld en wijst het op zijn actieve informatieplicht. “Schijnbaar vindt dit college het niet belangrijk hoe de gemeenteraad hier over denkt. Straks worden de inwoners van Amstelveen en de gemeenteraad geconfronteerd met een definitief eindbeeld en is er geen tijd en zijn er geen mogelijkheden meer om zaken te verbeteren,” SP-raadslid Patrick Adriaans.  Hij wil weten sinds wanneer het college al met verschillende belanghebbenden over de   dienstregeling 2012, de dreigende bezuinigingen op het openbaar vervoer en de consequenties voor de inwoners Amstelveen praat. En met wie precies. Ook vraagt zij hoeveel versies van concept-vervoerplannen (voorstellen voor lijnvoering en dienstregeling) er dit jaar inmiddels aan de orde zijn geweest, hoe B&W daarop hebben gereageerd en of zij draagvlak voor hun standpunt binnen de gemeenteraad belangrijk vinden.

Weer inloopavonden over toekomst Amstelveenlijn

Projectbureau Amstelveenlijn houdt komende weken weer een aantal inloopavonden in diverse wijken over de toekomst van de lijn. Die zijn op gepland op 6, 15 en 16 juni. Projectmedewerkers staan dan klaar om de stand van zaken toe te lichten en vragen te beantwoorden. Volgens het bureau maken de groeiende vraag naar goed openbaar vervoer en het naderen van het einde van de levensduur van het nu bestaande materieel het noodzakelijk na te denken over een goede, toekomstvaste oplossing. Het deed onderzoek naar de haalbaarheid van ombouw van de Amstelveenlijn tot metro, maar ook naar mogelijke alternatieve oplossingen, zoals een tramvariant. Binnenkort worden de onderzoeken afgerond. Daarna moet een keuze worden gemaakt voor verdere uitwerking van een oplossing. Voor het bezoeken van de inloopavonden is aanmelden niet nodig.

Onderzoek naar vijf varianten voor Amstelveenlijn

Vijf varianten onderzoekt het projectbureau Amstelveenlijn voor de toekomstige openbaar vervoerverbinding met Amsterdam. Een daarvan is de door de initiatiefgroep Amstelveenlijn voorgestelde oplossing ‘Regiotram 51’, een combinatie van metro en sneltram. De andere varianten zijn:  stadstram, regiotram (vergelijkbaar met Randstadrail in Den Haag), sneltram en doortrekken van de metrolijn (Noord-Zuidlijn)  tot Westwijk.  Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van een stuurgroep, waarin behalve Amstelveen,ook Amsterdam, stadsdeel Zuid en Stadsregio Amsterdam zijn vertegenwoordigd. De oplossingsrichtingen staan in een tussenrapportage aan B&W van Amstelveen.  Deze zomer wordt het onderzoek afgerond.

Burgerbelangen bang voor inkorten traject sneltram

Het traject van lijn 51 inkorten tot Amstelveen (Stadshart)-Spaklerweg moet worden voorkomen. Dat vindt Burgerbelangen (BBA). De fractie heeft er schriftelijke vragen over gesteld aan B&W. Zij maakt uit een artikel in Het Parool (11 mei 2011) op dat de Stadsregio wegens bezuinigingen aan die inkorting serieus denkt. Die zou dan in 2013 een feit worden.   De fractie wil voor de sneltram het traject van Westwijk tot Amsterdam CS behouden en voor lijn 5 van Binnenhof tot Amsterdam CS. De Stadsregio zou ook aan lagere frequentie van de ritten denken.   “Wij vinden dat B&W gevraagd alles op alles moeten zetten om de huidige sneltram/metro 51 verbinding Westwijk-Amsterdam CS te behouden,” zegt BBA-raadslid David de Jong. “En ook afdoende frequentie. Het kan niet zo zijn dat Amstelveen-Zuid met openbaar vervoer zo wordt achtergesteld.”

SP:’Nog geen verbetering op nieuwe route Zuidtangent’

Joep van Erp

De nieuwe route van en de nieuwe halte in Langerhuize voor de Zuidtangent heeft nog steeds geen extra reizigers opgeleverd. Tot die conclusie komt de SP op basis van een herhaalde telling. Bij de van de Oranjebaan naar het nieuwe KPMG – ter wille van dat bedrijf – verplaatste halte werden in de ochtendspits op 20 april 2011 maar 126 uitstappers. B&W hadden dagelijks 250 uitstappers in het vooruitzicht geteld. De uitslag is gelijk aan die van tellingen op 17 en 19 januari. Volgens SP-raadsfractievoorzitter Joep van Erp kan de enige conclusie zijn dat de routewijziging van lijn 300 in december 2010 niet de beloofde groei tot resultaat heeft gehad en dat de bus weer snel via de Oranjebaan moet gaan rijden. Hoewel alle raadsleden voor het bijwonen van de telling waren uitgenodigd is geen van hen daarbij aanwezig geweest. “Niemand heeft ook afgezegd. Er kwam gewoon niet één reactie op onze uitnodiging,” zegt Van Erp desgevraagd.

SP vraagt raadsleden bij telling passagiers Zuidtangent

Joep van Erp

De SP gaat opnieuw onderzoeken hoe rendabel de nieuwe route van de Zuidtangent is. Zij verwijt andere politieke partijen een afwachtende houding en heeft die nu uitgenodigd bij een passagierstelling aanwezig te zijn. De SP is er blijkbaar al van overtuigd dat de begin dit jaar doorgevoerde omweg van buslijn 300 geen nieuwe reizigers aantrekt en alleen extra kosten en reistijd genereert voor degenen die er altijd al gebruik van maakten. Op woensdagmorgen (20 april) gaat de partij tussen 07.00 en 09.00 uur opnieuw de uitstappende busreizigers bij de nieuwe halte Langerhuize tellen. Of andere partijen in de gemeenteraad daar maar heen willen komen. De halte werd van de Oranjebaan in Bankras verplaatst naar de omgeving van het nieuwe KPMG gebouw, om dat bedrijf ter wille te zijn.

Metrolijn naar Amstelveen onzeker

Of de huidige sneltram in het verlengde van de Noord-Zuidlijn een echte metro wordt is nog de vraag.  Volgens de Amsterdamse verkeerswethouder Wiebes neemt de Stadsregio Amsterdam daarover pas later dit jaar een besluit. In elk geval kan de metro niet in 2017 rijden, zoals eerder gepland. De kosten van de Amstelveen(metro)lijn zouden 225 miljoen euro bedragen voor de Stadsregio, waarvan vijf procent door de gemeenten – dus ook gedeeltelijk door Amstelveen – moet worden opgehoest.De rest betaalt het rijk.

Intussen ligt er ook een voorstel op tafel van de Initiatiefgroep Regiotram 51, die de lijn eigenlijk van de VU af wil laten zoals die nu is. Dat wil zeggen: de metro zou vandaar af elektrische voeding via een bovenleiding – in plaats van via het railsysteem – moeten krijgen. Dat is veel goedkoper (minstens 150 miljoen) en het maakt vermindering van het aantal Amstelveense haltes van 19 naar 10 overbodig. Maar volgens Wiebes zien specialisten daar niets in. Het systeem zou niet veilig zijn, want de sneltrams blijven dan gelijkvloers rijden. De metro zou ondergronds of verhoogd gaan rijden.

Levie bestrijdt onevenredig treffen lijn 51 met bezuiniging

B&W maken er bezwaar tegen dat Amstelveen bij de bezuinigingen op het openbaar vervoer zwaarder te worden getroffen dan de rest van Stadsregio Amsterdam. Het bestuur daarvan liet weten volgend jaar € 13 miljoen minder aan openbaar vervoer door het GVB te kunnen uitgeven. Daarvan zou metrolijn 51 naar Amstelveen meer de dupe worden dan de andere metrolijnen. Wethouder John Levie (BBA) van Verkeer en Vervoer verzet zich fel tegen de ongelijke behandeling. De geplande verlaging van de frequentie op zondagen (van zes naar vier keer per uur) zou alleen voor lijn 51 gelden. “Het kan niet zo zijn dat Amstelveen de hoogste rekening betaalt,” zegt Levie. Hij vindt een lagere frequentie op zondag alleen aanvaardbaar als die ook voor lijn 53 gaat gelden.