Onderzoek naar vijf varianten voor Amstelveenlijn

Vijf varianten onderzoekt het projectbureau Amstelveenlijn voor de toekomstige openbaar vervoerverbinding met Amsterdam. Een daarvan is de door de initiatiefgroep Amstelveenlijn voorgestelde oplossing ‘Regiotram 51’, een combinatie van metro en sneltram. De andere varianten zijn:  stadstram, regiotram (vergelijkbaar met Randstadrail in Den Haag), sneltram en doortrekken van de metrolijn (Noord-Zuidlijn)  tot Westwijk.  Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van een stuurgroep, waarin behalve Amstelveen,ook Amsterdam, stadsdeel Zuid en Stadsregio Amsterdam zijn vertegenwoordigd. De oplossingsrichtingen staan in een tussenrapportage aan B&W van Amstelveen.  Deze zomer wordt het onderzoek afgerond.Wethouder John Levie van verkeer vindt dat een nieuwe Amstelveenlijn een verbetering moet betekenen voor Amstelveners. “Daarom is voor ons belangrijk dat we uitkomen op een kwalitatief goede en toekomstvaste Openbaar Vervoerverbinding,” zegt hij.  Dat impliceert wat hem betreft doorgaande verbinding met Amsterdam Centrum in een acceptabele frequentie, goede en compacte overstapmogelijkheden richting Zuidas, verkeersveiligheid en betere doorstroming. Onderzocht wordt onder meer het te verwachten aantal reizigers, de aansluiting op de Zuidas, het effect op de doorstroming van het overige verkeer en de inpassing van een variant in de omgeving en stedelijke structuur. Ook financiën spelen een belangrijke rol, evenals de vraag of er een tijdelijke oplossing nodig is en wat daarbij komt kijken.

Lees ook:Informatiesessies over andere varianten dan metro voor Amstelveenlijn
Lees ook:Groot: Amstelveen wordt beter bereikbaar per OV
Lees ook:DB Stadsregio akkoord met AV-lijn
Lees ook:GroenLinks: ‘wethouder onduidelijk over Amstelveenlijn’
Lees ook:Politiek verrast door kappen metrolijn naar Westwijk

Eén reactie op “Onderzoek naar vijf varianten voor Amstelveenlijn

  1. frank bikker

    Ik vind het huidige trajekt prima, alleen graag wat beter materiaal, zodat er minder uitval is. Op dit moment hebben we geen geldverslindende projekten nodig en ook niet bureau’s die dat verzinnen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.