Categorie: "Openbaar vervoer"

Projectbureau voor Amstelveenlijn geopend

V.l.n.r.: Albert de Vries, Hans Luiten, Joss Tabak

V.l.n.r.: Albert de Vries, Hans Luiten, Joss Tabak

Het projectbureau voor de Anmstelveenlijn is nu officieel geopend. Een symbolische druk op de was de openingshandeling, die werd verricht portefeuillehouder  Openbaar Vervoer van de Stadsregio Amsterdam, Hans Luiten, Amstelveens wethoder Joss Tabak (Mobiliteit) en projectdirecteur Albert de Vries. Het bureau treft de komende twee jaar voorbereidingen om politieke besluitvorming over de ombouw van de Amstelveenlijn mogelijk te maken. De huidige tramlijn moet volgens B&W worden vervangen door hoogwaardiger openbaar vervoer. Daarbij denken zij aan doortrekken van de Amsterdamse Noord-Zuid (metro)lijn. Die keuze baseren zij op een haalbaarheidsstudie in 2008, die leidde tot het besluit een projectbureau op te richten om de realisatie voor te bereiden.

CDA wil fijnmazig vervoersplan bij komst Amstelveenlijn

Ben Jonker

Ben Jonker

Het CDA wil dat B&W bij de Stadsregio gaan strijden voor een fijnmazig openbaar vervoersnet naast de doorgetrokken Noord-Zuid(metro)lijn. Dat bloijkt uit schriftelijke vragen van de fractie aan B&W. Door die zogenaamde Amstelveenlijn verdwijnen namelijk de trams 51 en 5. En omdat de NZ-lijn ook nog eens veel minder haltes zal hebben, verliest de gemeente er fijnmazig vervoer door. Dat moet dus niet gebeuren, vindt het CDA. De manager van het inmiddels opgerichte projectbureau Amstelveen lijn zegt niet te gaan over de fijnmazigheid. Hij verwijst daarvoor naar de Stadsregio. In 2012 moet er een besluit genomen worden om wel of niet door te gaan met de Amstelveen lijn. Dan moet er ook een fijnmazig vervoersplan zijn, vindt het CDA. Het vraagt het college dat dan te presenteren.

Kantoren alleen nog bij openbaar vervoer

Busstation-amstelveen[1]Plan kantoren en andere voorzieningen waar dagelijks veel mensen heen komen in de buurt van hoogwaardige openbaar vervoersknooppunten. Dat is zo ongeveer de kern van een regionaal plan, waarmee B&W van Amstelveen instemmen. De boodschap lijkt kinderlijk simpel, maar overheden blonken tot nu toe uit in plannen van woon- en bedrijfslocaties zonder te voorzien dat daar nu eenmaal dagelijks mensen heen komen. Zo ontstonden in het verleden enorme uitbreidingen in de koop van Noord-Holland  (zoals Heerhugowaard) en scheen men pas decennia later door te hebben dat daardoor een forensenstroom van en naar Amsterdam op gang kwam. Zodat tunnels onder het Noordzeekanaal nodig waren.

Metrolijn al in 2017 naar Amstelveen

Amstererdam, Amstelveen en de Stadsregio hebben een intentieovereenkomst getekend, waarin staat dat de Noord-zuid metrolijn al in 2017 doorgaat naar Amstelveen. Voor het doortrekken van de lijn gaat Stadsregio Amsterdam een projectbureau optuigen. In 2012 noet de politief definitief beslissen of kan worden doorgegaan op basis van de door het bureau ontwikkelde schetsontwerpen. Het Stadsdeel Zuideramstel wilde niet tekenen, omdat niet zeker is dat de metro onder de Buitenveldertselaan komt te lopen. Het is ook mogelijk dat voor een viaduct wordt gekozen en daarvan wil het stadsdeel niet weten.

Busstation ingrijpend gemoderniseerd

Joss Tabak (l) en Hans Luiten in vernieuwd busstation

Joss Tabak (l) en Hans Luiten in vernieuwd busstation

Het heeft wel wat langer geduurd dan gewenst, maar dat kwam door de gefaseerde uitvoering, zodat het openbaar vervoer tijdens de verbouwing ongehinderd kon doorgaan. Wethouder Joss Tabak zei dat donderdag (8 oktober) bij de (her) opening van het ingrijpend gerenoveerde busstation in het Stadshart. Zij verrichtte die samen met haar collega Hans Luiten van Zaanstad, in diens functie van portefeuillehouder OV van de Stadsregio Amsterda. De kwaliteitsslag heeft volgens de gemeente de bereikbaarheid en toegankelijkheid van het station verbeterd. Er kwamen onder meer extra fietsenstallingen, waardoor de capaciteit ervan ruimschoots werd verdubbeld (van 120 naar 270 vrijwel allemaal overkapte plekken) en de perrons zijn verhoogd om het in- en uitstappen te vergemakkelijken.

Busstation donderdag officieel heropend

605306595_61c94f89c7[1]Het vernieuwde busstation in het Stadshart, voorheen vervoerscentrum geheten, wordt donderdag 8 oktober om 15.30 uur officieel geopend door wethouder Joss Tabak van Amstelveen en Hans Luiten, de portefeuillehouder openbaar vervoer van het regionale bestuursorgaan  Stadsregio Amsterdam. Er kwamen onder meer extra overdekte fietsstallingen, verhoogde perrons en nieuw meubilair. Ook werd het zogenaamde dynamisch reizigers informatiesysteem verbeterd.

‘Onderzoek openbaar vervoer zinloos’

2387406520_51a0ef1fcb[1]Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) aan de westkant van de gemeente is zinloos. En verder onderzoek naar de mogelijkheden, dat B&W willen laten verrichten, dus overbodig. Dat vindt fractievoorzitter Linda Roos van Burgerbelangen (BBA). “Er zijn voor de gemeente op het ogenblik wel belangrijker zaken om zich mee bezig te houden,“ zegt ze. Roos verwijst ook naar jaren geleden gedaan onderzoek naar een vrije busbaan op de Keizer Karelweg. Die bleek toen niet nuttig. Ook eigenlijk weggegooid geld, dat onderzoek, want zo’n vvrije busbaan zou in Amsterdam (Amstelveenseweg) niet kunnen worden doorgetrokken, wegens gebrek aan ruimte.

Nieuwe ‘ Andreaskruisen’ langs museumtramlijn

IMG_1312Langs de  Museumtramlijn zijn de laatste dagen nieuwe zogenoemde Andreaskruisen geplaatst door vrijwilligers van de vereniging Electrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA). Ook kwamen er ‘ schrikhekjes’  langs de spoorbaan. Het was allemaal nodig omdat de gemeente de kruisingen langs de spoorbaan heeft veranderd. Fietsers hebben daar voortaan voorrang.
De gemeente subsidieerde voor een groot deel de aanschaf van de kruisen en hekjes die de spoorwegovergangen markeren. Het nieuwe materiaal past beter bij de kwaliteit van de borden, zoals die in heel Amstelveen worden gebruikt, zegt de gemeente.  ‘De attentiewaarde wordt verhoogd en het aanzien van de overwegen verbeterd.’

B&W willen bonus/malusregeling GVB voor lijn 51

Een bonus/malusregeling speciaal voor lijn 51, wil het college van B&W. Dat moet dan een van de financiële prikkels zijn voor het GVB. Het college heeft daarom gevraagd bij de Stadsregio. Nu bestaat er zo’n regeling voor het metronet als geheel: goede prestaties leveren het GVB extra geld op, bij slechte krijgt het minder. Maar lijn 51 is de onbetrouwbaarste lijn. Doordat de andere metrolijnen het redelijk goed doen, zorgen die min of meer voor een kwalitatief goed totaalbeeld. De prikkel om ook lijn 51 naar een hoger niveau te tillen ontbreekt daardoor, volgens het college.

Pendelbus vervangt sneltram

Wegens werkzaamheden voor de Noord-Zuidlijn blijft de sneltram 51 zeven weken lang buiten gebruik. De verbinding is vervangen door pendelbuslijn 55.  De bus rijdt tussen Westwijk en station zuid overdag elke tien minuten en ‘s avonds en in weekends elk kwartier. Maar niet over de Benelusbaan, omdat daar volgens het GVB geen bushaltes zijn te plaatsen. De bus stopt wel zo dicht mogelijk bij de bestaande metrohaltes. Tramlijn 5 rijdt elke zes minuten. Wie bij haltes tussen Oranjebaan en VU moet uitstappen, kan het best die nemen. De zomerdienstregeling van het GVB duurt ook van 6 juli tot en met 23 augustus, even lang als de geplande pendelbusdiensten. www.gvb.nl