Categorie: "Openbaar vervoer"

GroenLinks: ‘regiotaxi laat onfatsoenlijk lang op zich wachten’

regiotaxi's komen vaak onfatsoenlijk te laat, zegt GroenLinks. De regiotaxi's komen vaak onfatsoenlijk veel te laat, constateert de fractie van GroenLinks in de gemeenteraad. Zij heeft daarover schriftelijke vragen gesteld aan B en W. De klachten over het regiovervoer nemen volgens haar toe. Formeel moet een cliënt tussen een kwartier vóór en een kwartier ná de afgesproken tijd worden gehaald, maar in de praktijk mag er pas na vijftig minuten na de afgesproken tijd naar de centrale worden gebeld om te overleggen hoe alsnog snel vervoer kan worden geregeld.

MobiMax rijdt tot 2009 in Amstelveen

Nog tot einde volgend jaar verzorgt Taxi Zeevang in Purmerend onder de naam MobiMax het collectief regiovervoer in het kader van de Wet voorzieningen gehandicapten. Voor de periode daarna komt er een openbare aanbesteding. Er is zwaar onderhandeld tussen gemeente en vervoerder. Om 1999 werd een contract met Zeevang gesloten, dat eenmaal werd verlengd. In 2006 gebeurde dat nog eens voor een jaar, maar daar kon de vervoerder zich niet in vinden. Hij wilde verlenging met drie jaar. De gemeente kwam hem tenslotte enigszins tegemoet: het werd twee jaar.

 

BBA ernstig bezorgd over openbaar vervoer

De fractie van BBA (Burgerbelangen) in de gemeenteraad zegt zich zorgen te maken over het Amstelveense openbaar vervoer en verbaast te zijn dat verantwoordelijk wethouder Joss Tabak niet door het GVB op de hoogte blijkt te zijn gesteld van ingrijpende werkzaamheden voor de Noord/Zuid-(metro)lijn. Van 8 juli tot en met 25 augustus zou sneltram 51 niet rijden naar Centraal Station, maar alleen tussen Amstelveen Centrum en Westwijk.
 

 

Tabak:´Geen hiaat tussen aanleg N/Z-lijn en tramlijnen´

Amstelveen zal niet tot in lengte van dagen blijven beschikken over de tramlijnen 5 en 51, maar die belangrijke openbare vervoersader moet wel blijven bestaan. Daarom mag er geen hiaat vallen tussen opheffing van de huidige verbinding en de toekomstige Amstelveen-lijn van de metro, de Noord/Zuid-lijn. Wethouder Joss Tabak heeft dat geantwoord op het voorstel van gemeenteraadslid David de Jong (Burgerbelangen) de lijnen 5 en 51 te versterken, omdat het volgens hem niet realistisch is ervan uit te gaan dat Amstelveen twee jaar na de oplevering van de Noord/Zuid-lijn (2015) al een aansluiting daarop krijgt.

 

 

Busvervoer toch slechter dan B en W dachten

Bij B en W lijkt nu toch langzaam door te dringen dat het openbaar vervoer in Amstelveen eerder slechter dan beter wordt. Daar was een bustochtje van verkeerswethouder Joss Tabak door de gemeente voor nodig. Zij maakte dat op uitnodiging van raadscommissielid Henk Fokkink van de Ouderencombinatie Amstelveen (OCA).

Ontbreken nachtbus P60-Uilenstede is ‘onwenselijk’

Dat gebrek aan een nachtbus uit het Stadshart de oorzaak is van overlast door poppodium P60 komende jongeren, spreken B en W tegen in antwoord op vragen van PvdA-raadslid Nachson Rodrigues Pereira. De nachtbus van het GVB mag al enkele jaren niet meer stoppen bij het busstation, na de proces met concurrent Connexxion. B en W zijn het wel met het raadslid eens dat de situatie onwenselijk is.

Gemeente doet zelf reizigersinformatie busstation

De gemeente gaat zelf de informatie voor passagiers op het busstation in het Stadshart ter hand nemen, nu onduidelijk is wie begin 2008 voor het beheer van dat station en de reizigersinformatie verantwoordelijk zal zijn. Nu nog is Connexxion eigenaar van zowel station als reizigersinformatiesysteem. Volgens de gemeente wordt het systeem met grote moeite nog enigszins operationeel gehouden.