CDA wil fijnmazig vervoersplan bij komst Amstelveenlijn

Ben Jonker

Ben Jonker

Het CDA wil dat B&W bij de Stadsregio gaan strijden voor een fijnmazig openbaar vervoersnet naast de doorgetrokken Noord-Zuid(metro)lijn. Dat bloijkt uit schriftelijke vragen van de fractie aan B&W. Door die zogenaamde Amstelveenlijn verdwijnen namelijk de trams 51 en 5. En omdat de NZ-lijn ook nog eens veel minder haltes zal hebben, verliest de gemeente er fijnmazig vervoer door. Dat moet dus niet gebeuren, vindt het CDA. De manager van het inmiddels opgerichte projectbureau Amstelveen lijn zegt niet te gaan over de fijnmazigheid. Hij verwijst daarvoor naar de Stadsregio. In 2012 moet er een besluit genomen worden om wel of niet door te gaan met de Amstelveen lijn. Dan moet er ook een fijnmazig vervoersplan zijn, vindt het CDA. Het vraagt het college dat dan te presenteren.Lijn 5 heeft nu 31 haltes, lijn 51 heeft er 29. De gecombineerde Amstelveen-/NZ-lijn krijgt er hooguit vijftien. “Dus zijn veel minder gebieden in Amsterdam en Amstelveen, namelijk in totaat 36, direct zonder overstappen bereikbaar,” zegt CDA-fractievoorzitter Ben Jonker. Hij wijst er ook op dat nu overstappen van de trams op hetzelfde perron kan. Ook vervalt met de Noord-Zuidlijn het traject door Waardhuizen / Middenhoven, dat wordt verlegd naar de Beneluxbaan. Jonker: “Er zijn minder haltes. De passagier is dus meer reistijd kwijt door langere looptijden naar de haltes en minder directe verbindingen. Dat weegt niet op tegen de hogere gemiddelde rijsnelheid van de gecombineerde Amstelveenlijn.”

Lees ook:CDA wil Noord/Zuid-lijn op palen in Amstelveen
Lees ook:CDA en BBA kritisch over Noord-Zuidlijn naar Amstelveen
Lees ook:Regioraad stemt in met AV-lijn
Lees ook:Minder haltes Amstelveenlijn ter wille van snelheid
Lees ook:SP: ‘Alle haltes lijn 51 laten bestaan’

7 reacties op “CDA wil fijnmazig vervoersplan bij komst Amstelveenlijn

  1. joh

    Pleit voor het behoud van 51 haltes m.n.in Middenhoven en ‘last but not least’ Muziektheater,Hermitage,Caré,Waterlooplein/Nieuwmarkt en evt.overstappen bij de CS voor A’dam Noord.
    Staat prachtig N/Z lijn, maar is een VERARMING t.o.v. 51, zo dwing je ze weer de auto in.
    Hoeveel duizenden bewoners gingen afgelopen jaar naar o.a. Muziektheater,Hermitage en cursussen etc. in Mozes en Aäronkerk en Volksuniversiteit A’dam, nu goed te bereiken met 51, bij die andere lijn niet meer.:)
    Heb zo’n idee, dat die degenen die erover beslissen, geen gebruikers (excl.Raat) zijn van 51!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Kees

      En wat denk je van het gewone woon/werkverkeer. Ik zit liever in een tram, die wat langzamer rijdt dan staan te verkleumen op een perron. Echt weer zoiets vanachter een bureau bedacht!!!

        /   Beantwoorden  / 
  2. Frank Bikker

    De hr. Jonker heeft het over overstappen op hetzelfde perron, wat heb je daar aan als je zeker in de middag vaak een kwartier moet wachten op je aansluiting. Laat de hr. zich ook eens beraden op het feit dat je vanuit de wijken Waardhuizen en Middenhoven er zo’n. 45 minuten over doet om het gemeentehuis te bereiken.Een afstandje van hemelsbreed misschien 3 km.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Johan Bos

      Waaruit opnieuw blijkt dat OV waardeloos is. Daar kun je echt niet van afhankelijk zijn. Logisch dus dat 95 procent van de reiskilometers per auto wordt gemaakt, alle illusies en dromen van de notoire OV-fraks ten spijt. Bovendien: OV is veel te duur, zeker in rfelatie tot de geboden service.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Frank Bikker

        Dat is een zwart/wit redenatie. Lijn 300 is een uitstekende en vlotte verbinding. Hetzelfde geldt voor de prijs, ga jij je auto maar fijn in Amsterdam elke dag parkeren. Ik denk dat je dan heel wat extra stukjes moet schrijven.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Johan Bos

          Dat hoge taruef voor parkeren is pesterij van de overheid om iedereen uit de auto te krijgen, maar het lukt niet. Al wordt er natuurlijk wel over geklaagd. Bovendien moet je voor reizen met het openbaar vervoer ongeveer een vliegbrevet hebben. De enkele keer dat ik er gebruik van heb gemaakt reisde ik echt zwart, niet uit onwil, maar gewoon omdat ik niet zou weten hoe te betalen. En met die chipkaart is het natuurlijk helemaal een ramp. Daar moet je waarschijnlijk voor gepromoveerd zijn om er iets van te snappen.

            /   Beantwoorden  / 
  3. Kees

    Misschien nog iets voor de hr. Jonker. Laat eens nakijken hoeveel liften het goed doen bij de sneltramperrons. En iets van de laatste weken : het zoutstrooibeleid bij de bushaltes. Bij de halte van de 300 Oranjebaan is het namelijk altijd spekglad.(een enkel voorbeeld)Een kleine moeite om de papierprikker die ik daar 3 keer per week tegenkom ook wat zout mee te geven om de meest gevaarlijke plekken te bewerken.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.