Minder haltes Amstelveenlijn ter wille van snelheid

De vakanties beginnen weer, veel mensen zijn de komende weken weg, dus voor de overheid de uitgelezen periode om inspraak te laten plaatsvinden, want die wordt dan voor de burgers zo lastig mogelijk. Het is de gebruikelijke manier om aan al te veel ‘zienswijzen’ te ontkomen. Logisch dus dat de Stadsregio de plannen voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn, die in deze stad alleen al vier haltes gaat kosten, tot 21 juli ‘vrijgeeft’ – zoals dat heet – voor inspraak. De haltes Spinnerij, Gondel, Marne en Amstelveen-Centrum vervallen. Stadsregio, de gemeenten Amsterdam en Amstelveen en stadsdeel Zuid zeggen een hoogwaardige tramverbinding te willen van Westwijk naar het Leidseplein en een van Binnenhof naar het Amstelstation. De nieuwe lijn zou veiliger, sneller en betrouwbaarder worden dan de nu bestaande lijn 51, onder meer doordat drtie kruispunten op de Benelusbaan omngelijkvloers worden (Sportlaan, Zonnestein en Rembrandtweg). Er komen minder haltes en de tram krijgt overal voorrang, ter wille van de snelheid.Volgens de nu gepresenteerde plannen wordt de toegankelijkheid bij de haltes voor iedereen verbeterd, evenals het comfort in de voertuigen. Ook zijn  meer fietsenstallingen gepland. Behalve de vier Amstelveense verdwijnt ook de halte bij de A. J. Ernststraat. Op station Zuid kan men overstappen op de trein, de Noord-Zuidlijn of de Ringlijn. De rechtstreekse tramverbinding van Amstelveen naar het Centraal Station verdwijnt. Naar het Leidseplein wordt goeddeels het tracé van lijn 5 gevolgd.

De haltes Stadionweg, Apollolaan en Van Baerlestraat staan overigens ook ter discussie. In 2020 moet de nieuwe lijn klaar zijn. Rijk, regio en gemeenten investeren 300 miljoen in het project. Althans, zoals nu uitgerekend. Maar uit ervaring weet iedereen dat dergelijke projecten altijd een veelvoud kosten van wat ooit was becijferd.

Lees ook:Tram naar Centraal Station blijft bestaan
Lees ook:SP: ‘Alle haltes lijn 51 laten bestaan’
Lees ook:Regioraad stemt in met AV-lijn
Lees ook:Inspraakavonden over Amstelveenlijn
Lees ook:Ook kritiek van D66 op plannen Amstelveenlijn

2 reacties op “Minder haltes Amstelveenlijn ter wille van snelheid

  1. Lex Bomgaars

    Met moeite kunnen achterhalen om hoe laat de inspraakavond in De Meent begint.
    Het lijkt mij dat veel bewoners van Waardhuizen-Middenhoven wel hun bedenkingen zullen hebben bij het plan om bijvoorbeeld halte Gondel uit het traject te nemen.
    Het wijkplatform zal zeker inspreken op deze avond die wordt georganiseerd op maandag 25 juni a.s. om 19.00 uur (inloop 18.30 uur)
    Lex Bomgaars
    Voorzitter wijkplatform WaMi

      /   Beantwoorden  / 
  2. Frank bikker

    Minder haltes doet de snelheid verhogen, meer overstappen doet je reis langer duren, als je nog kunt overstappen. ( zie verdwijnen/ inkorten diverse lijnen van Connexxion) Dit is gewoon een kulargument om te bezuinigen. De bevolking krijgt dan nog een “inspraak/voorlichtingsavond” waar ze, voor wie goed luistert, voor de zoveelste maal besodemieterd wordt. En dat allemaal in naam van de democratie!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.