Regioraad stemt in met AV-lijn

De regioraad (de raad van Stadsregio Amsterdam) keurde vorige week het uitvoeringsplan voor de zogenoemde Amstelveenlijn goed. Dat betekent ombouw van lijn 51, waardoor er in deze gemeente minder haltes overblijven en men met de lijn niet verder komt dan het Amsterdamse station Zuid. Wie verder wil in de hoofdstad moet daar overstappen.

Wethouder Jeroen Brandes van Verkeer (PvdA) deelde woensdag aan de gemeenteraad mee dat een toegang aan de noordkant van halte Meent aan het plan is toegevoegd. In de gemeenteraad was daarop aangedrongen om het gemis van de halte Gondel enigszins te compenseren.

Intussen is een petitie op internet geopend om lijn 51 te behouden, zonder de overstap op station Zuid. De tegensganders hebben er bezwaar tegen dat de nieuwe lijn, die in 2020 gaat rijden, niet meer rechtstreeks Westwijk met het Centraal Station verbindt, zoals nu. De petitie staat op: www.petities.nl/petitie/red -de-route-van-sneltram.

 

Lees ook:Ook kritiek van D66 op plannen Amstelveenlijn
Lees ook:Tram naar Centraal Station blijft bestaan
Lees ook:SP: ‘Hele raad moet in actie komen voor halte Gondel’
Lees ook:Gemeenteraad: hoofd in de schoot over halte Gondel
Lees ook:Strijd om tramlijn 5 duurt voort

4 reacties op “Regioraad stemt in met AV-lijn

  1. Jo

    :( GEEN TOEGANKELIJK OPENBAAR VERVOER MEER VOOR SCOOTMOBIELFEBRUIKERS.
    DANK AAN DE DOMHEID EN KORTZICHTIGHEID :(

      /   Beantwoorden  / 
  2. Herrie

    Hoelang heeft die regioraad er eigenlijk over gesproken?
    Wel geteld VIJF minuten. VIJF minuten om 300 miljoen euro er doorheen te jassen. VIJF minuten om jarenlange overlast en een ondoordachte beslissing te nemen.

    En hebben de Amstelveense vertegenwoordigers behalve de bekende pluimen iets nuttig gezegd, bijgedragen of ingebracht?
    Walter Vervenne (VVD) feliciteerde (!) het dagelijks bestuur en dankte voor de ‘geleverde prestatie’. Geen woord van kritiek, geen woord van aandacht voor waar het nu over ging.

    Tessa van Wijnen (GroenLinks) sprak zelfs ‘hulde’ uit en ‘lovende woorden’. Haar enige woorden van lichte kritiek was dat het niet een heel duidelijke verbetering was, er moeilijkere toegang is, fietsenvervoer niet meer mogelijk is. Maar ze noemde het ‘het best haalbare resultaat’ en zei ‘Blij’ te zijn met ongelijksvloerse kruisingen.

    Alleen de SP Amsterdam durfde bij monde van Remine Alberts een klein beetje kritiek te uiten. Niet gelukkig zei ze. Ongelukkig met de overstap voor de Amstelveners, met het terugbrengen van haltes (inclusief Gondel) en aandacht voor gehandicapten. Met duidelijke tegenzin stemde Albers in (SP is collegepartij Amsterdam…) terwijl SP Amstelveen in de gemeenteraad tegenstemde.

    Amstelveense stadsregioraadsleden Harry van den Bergh (PvdA) en Jitze Bakker (BBA) zwegen in alle talen en stemden mee. Het voorstel werd zonder hoofdelijke stemming unaniem (!) aangenomen.

    Dit is de kwaliteit van onze democratie. Een megabesluit nemen in 5 minuten, zonder enige discussie, zonder enige kritiek, zonder enige beschouwing.

    Al deze mensen zijn in de periode na 2018 mogelijk geen raadsleden meer, maar hebben dit nu wel voor lange duur bepaald. Trouwens 2020 rijden? Schrijvrbedoelt mogelijk vanaf 2021!? (project is immers pas EIND 2020 klaar, maar ja is er ooit een groot project op tijd klaar geweest!?!)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Kees

    Zonder democratische legitimatie, ook dat nog.
    De genoemde raadsleden van Amstelveen hebben hun zitgeld binnen.
    En wij..zijn overgeleverd aan OV.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Robert van Waning

    Amstelveen laat zich steeds afschepen: Door Schiphol (groei ten koste van leefbaarheid), door minister Schultz (verbreding vd A9 zonder tunnel) en nu weer door Amsterdam (ten koste van een directe metroverbinding met A’dam Centrum en CS).

    Amstelveen moet beter opkomen voor de belangen van haar inwoners en niet steeds braaf instemmen met wat anderen willen. Onze bestuurders zijn volgelingen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.