Raad tegen ‘sympathieke motie’ SP over Zuidtangent

Hoewel in de gemeenteraad wordt betwijfeld of de nieuwe route van de

Joep van Erp

Zuidtangent een verbetering is, kreeg de SP woensdag geen steun voor een motie om terug te keren naar de oude. Door de aanpassing van de route rijdt bus 300 niet meer over de Oranjebaan, waardoor daar ook de halte bij Bankrashof kwam te vervallen. Volgens de Stadsregio was de verandering nodig om KPMG-medewerkers naar het nieuwe pand van het bedrijf in Langerhuize te vervoeren. Maar die maken nauwelijks gebruik van de lijn, terwijl die door vele anderen nu wordt gemist, probeerde de SP met eigen onderzoek aan te tonen. Maar in die peiling (gedaan op drie ochtenden) had vooral het CDA moeite. Dat ziet, net als de VVD, liever een telling door een gecertificeerd onderzoekbureau. Wethouder Levie van verkeer zei heel verbaasd te zijn geweest over de wijziging van de route, waardoor leerlingen van de school Panta Rhei er geen gebruik meer van kunnen maken. CDA-fractievoorzitter Ben Jonker wees er overigens fijntjes op dat toen jaren geleden al voor de nieuwe route werd gekozen er nog niets eens sprake was van nieuwbouw door KPMG. Volgens wethouder Levie heeft de kwestie intussen de volle aandacht van het college, maar is de route primair een kwestie van de Stadsregio. De SP wilde dat B&W daar zouden aandringen op in ere herstellen van de vorige route, die tot 12 december gold. Voorzitter Linda Roos van Levies eigen fractie – Burgerbelangen – wees er overigens op dat de Zuidtangent er destijds kwam voor het bedrijfsleven en nooit is bedoeld voor bewoners of scholieren. Bovendien heeft de Stadsregio acht miljoen euro geïnvesteerd in een busbaan voor het aangepaste traject. Of de SP ook even kon aangeven hoe dat wordt betaald als de Stadsregio die kosten dan Amstelveen neerlegt. Dat antwoord kwam er van niemand. We merkte SP-fractievoorzitter Joep van Erp op dat niemand zich bekommert om de kosten die al jaren met de bus reizende  passagiers nu moeten maken wegens een langer traject.

Intussen was iedereen het er wel mee eens dat de hoeveelheid reizigers niet overeenkomt met de prognoses. D66-raadslid Lex Hendriksen vond, evenals woordvoerders van andere fracties, de motie best sympathiek. Maar volgens hen moet de gewijzigde lijn zich ook nog gaan bewijzen. De route ebstaat tenslotte pas twee maanden. Bovendien heeft de wethouder toegezegd de zaak met argusogen te blijven volgen. Daarmee waren de meeste fracties eigenlijk wel gerustgesteld. En volgens raadslid Bert de Pijper van de ChristenUnie is het nogal zinloos een motie bij B&W neer te leggen die in de praktijk niet is uit te voeren, omdat een ander orgaan erover gaat. Al wil ook hij wel graag een goede telling zien.

Volgens de prognoses zou de nieuwe route in de ochtendspits 250 uitstappers op de halte Langerhuize opleveren. De SP kwam niet verder dan gemiddeld 122 in totaal, van wie de meesten (twee van de drie)  trouwens niet naar KPMG liepen, en zegt  – ook op basis van eigen onderzoek – dat bijna alle reizigers tegen de route zijn. Volgens de fractie maken nu dagelijks 14.000 mensen meer reiskosten om vijftig mensen op Langerhuize te laten uitstappen voor KPMG.

Lees ook:SP eist herstel oude route Zuidtangent
Lees ook:SP: bijna alle busreizigers tegen nieuwe route Zuidtangent
Lees ook:SP wil duidelijkheid over KPMG-leegstand en verhuizing
Lees ook:Alternatief voor Zuidtangent bij Panta Rhei
Lees ook:SP:’Nog geen verbetering op nieuwe route Zuidtangent’

3 reacties op “Raad tegen ‘sympathieke motie’ SP over Zuidtangent

  1. maltje

    Acht miljoen voor die die ene bushalte + borden+ wat strepen op de weg. Ik heb geen verstand van aanleg van bushaltes, maar is dat niet wat erg veel? Er is niet eens behoorlijk zebrapad over de Ouderkerkerlaan aangelegd. Ik vind het daar behoorlijk onoverzichtelijk. Naar mijn inzicht kun je daar waachten op het eerste verkeersslachtoffer.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Vesuvius

    De gemeente keert ongetwijfeld wel weer op haar schreden terug. Jammer alleen dat het dan weer eens te laat blijkt te zijn en voormalige busgangers de auto als vervoermiddel gebruiken. Kan er in elk geval weer op het OV worden bezuinigd.

      /   Beantwoorden  / 
  3. maltje

    Ik vind het te prijzen van de SP dat ze zelf zijn gaan tellen. Het is in ieder geval veel goedkoper dan het gecertificeerde bureau waar het CDA het over heeft. Juist die ingehuurde krachten kosten bergen met geld.
    Ik zou ook graag willen weten wat de betekenis is van met argusogen blijven volgen van de desbetreffende wethouder. Hij heeft niets concreets genoemd.
    Burgerbelangen zei dat deze lijn was aangelegd voor het bedrijfsleven. Wat is dat voor kul-opmerking. Naar een bedrijf dienen mensen vervoerd te worden en geen beton of andere zaken, daar hebben we andere transportmiddelen voor.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.