Serious Kerst in 2014
Er komt, net als twee jaar geleden in het Oude Dorp, weer een editie van Serious Kerst, waarin de lokale zender RTVA de hoofdrol speelt. Deze keer op het Stadsplein, bij de daar aangebrachte ijsbaan en in een glazen kooi, naar het voorbeeld van Serious Request, de jaarlijkse operatie waarbij Hilversumse DJ’s zich in de dagen voor kerst laten opsluiten en tegen vergoeding verzoeknummers draaien. Het Amstelveense glazen huis wordt maandag 19 december om 12.00 uur geopend door burgemeester Mirjam van ’t Veld.
Dat onderkomen, waaruit in de week voor kerstmis 24 uur per etmaal – in totaal 116 uur – radio-uitzendingen komen (met beelden op tv), maakt deel uit van de Kerstmarkt. Men kan er, net als bij de nationale equivalent, deze keer in Breda, dag en nacht mits – met ervoor betaalt – platen aanvragen. De opbrengst gaat naar Serious Request en daardoor naar de actie van het Rode Kruis ter bestrijding van longontsteking bij jonge kinderen in ontwikkelingslanden.
Het lokale aanhaken bij Serious Requist is overigens een idee dat columniste Geertje
Vlnr: Mien Vermue (Rode Kruis), D66-raadslid Anne-Mieke van der Vet en hoofdredacteur Jan van Galen van RTVA bij ijsbaan op Stadsplein. Foto: amstelveenweb.com
Visser in 2014 lanceerde. Raadsleden Esther Veenboer (PvdA) en Anne-Mieke van der Vet (d66) hebben nog geprobeerd de ‘echte’ glazen kooi naar Amstelveen te halen, overigens niet zozeer om een goed doel te steunen, maar vooral uit een oogpunt van citymarketing. Het voorstel kon het niet halen, omdat stede die zich kandidaat stelden moesten beginnen met een half miljoen op tafel te leggen, zeg maar als een soort inleggeld voor een loterij met nieten.
Nu dus, als een soort troostprijs, maar weer de lokale Serious Kerst, die naar de omroep hoop op het Stadsplein en een betere organisatie meer geld en aandacht oplevert dan de vorige editie in 2014.
Kerstmarkt. Foto: R. van Waning
Longontsteking
De opbrengst is dus bestemd voor de strijd tegen longontsteking, wereldwijd de dodelijkste infectieziekte voor kinderen van 5 jaar en jonger. De ziekte doodt meer kinderen dan hiv en aids, malaria en mazelen bij elkaar. Elk jaar sterven meer dan 900.000 jonge kinderen (2.500 per dag) er aan. Toch hoeft longontsteking niet dodelijk te zijn. Met de juiste middelen en kennis is zij te voorkomen en te behandelen. Zo vanzelfsprekend als dit is in Nederland, zo groot is het gebrek hieraan in de meeste ontwikkelingslanden.
Bij de ijsbaan staat, behalve de radiokooi, ook een EHBO-post van het lokale Rode Kruis om hulp te verlenen hulp als dat nodig is. En als Serious Kerst is ten einde is gaat de opbrengst per Rode Kruis bus naar het glazen huis in Breda. Het is de bedoeling dat vertegenwoordigers van de schoolklas of club die in Amstelveen het meeste geld heeft opgehaald dan meegaan naar Breda.
‘Bekende Amstelveners’
De burgemeester is volgens de organisatoren de eerste van een lange rij ‘Bekende Amstelveners’ en andere (minder bekende) inwoners die zich voor Serious Kerst inzetten. “Scholen, verenigingen, bedrijven, instellingen en alle inwoners van Amstelveen kunnen hun bijdragen gedurende die hele week naar het glazen huis komen brengen”, zegt de organisatie. “Op 23 december maken we de balans op. Dan zal hopelijk weer blijken dat in Amstelveen de decembergedachte niet alleen uit Glühwein en schaatsen bestaat.”
Rodamco
Burgemeester Van ’t Veld heeft de Amstelveense scholen en verenigingen opgeroepen het initiatief te ondersteunen. De initiatiefnemers hopen op een gezellige Kerstmarkt, met veel bezoekers en dat bij het glazen Huis velen een plaat aanvragen.
Naast Het Amstelveense Rode Kruis, de Muziekschool, P60, de Schouwburg en de Bibliotheek heeft ook eigenaar Unibail-Rodamco van het Winkelcentrum alle hulp toegezegd.
Volgens Tim Lechner van RTVA betekent de actie technisch een grote uitdaging. “We zenden de hele week live uit, dat kost veel mankracht en materiaal.”