Categorie: "Stadshart"

Training begonnen voor Stadshart marathon

Amstelveen Hero HomeEr komt een halve marathon op 2 april in Amstelveen, de zogenoemde Stadshart Amstelveen halve Lentemarathon. Die eindigt in het Stadshart. Eigenaar Unibail-Rodamco van het winkelcentrum is zowel hoofdsponsor als naamgever van het evenement en werkt samen met Atletiek Vereniging Startbaan. In de aanloop erheen organiseert Stadshart Amstelveen looptrainingen onder de noemer Unexpected Running.

Jim van Buuren van AV Startbaan gaat twaalf weken lang hardlooptrainingen geven aan bezoekers van het winkelcentrum, waaraan men op elk niveau kan meedoen. Elke zaterdagochtend start een training om 09:00 uur. Verzamelplaats is de receptie in het Binnenhof. Deelname aan de hardlooptrainingen is gratis voor mensen met een Personal Shopping Card, die gratis is aan te vragen bij de receptie. Afgelopen zaterdag vond de eerste hardlooptraining onder winterse omstandigheden al plaats.

Serious Kerst brengt 1/3 minder op dan 1e editie

Herbert Raat opende Serious Kerst

Herbert Raat opende Serious Kerst

Hoewel het glazen huis deze keer niet in het Oude Dorp stond, maar in het Stadshart, heeft de actie ‘Serious Kerst’ ongeveer vijf mille minder opgebracht dan de eerste editie ervan in 2014. Er kwam niet vijftien mille, maar in totaal € 10.625,40 binnen. Ongeveer een derde minder dus.

Onduidelijk is hoe dat geld bij elkaar kwam en hoeveel mensen er nou een plaatje bij de lokale radiozender RTV Amstelveen aanvroegen, zoals de bedoeling van het grote voorbeeld (met landelijke dekking) Serious Request in Breda was. Ook in het Stadshart zaten de presentatoren wel in een glazen huis, maar dat werd niet afgesloten en bood ruimte voor tal van Amstelveners uit het lokale old boys network, van wie een interview werd afgenomen en die dan een nummer aanvroegen. Om de actie te steunen, brachten talrijke groepen, zoals bijvoorbeeld de fractie van Burgerbelangen in de gemeenteraad nadrukkelijk meldde, een bedrag bij elkaar. Verder waren er ook enkele andere grote sponsors, waaronder scholen en verenigingen.

De in het Stadshart beter dan de eerste keer uitgeruste omroep – een heus glazen huis en een aparte ruimte voor de techniek – kreeg de huisvesting daar gratis van sponsoren.

De opbrengst werd naar Breda gebracht en kwam – met een plaatselijke omweg – dus ten goede Serious Request. Maar anders dan daar, waar constant een massa op de been was, bleek voor het glazen huis in Amstelveen nauwelijks belangstelling te bestaan. De opbrengt van Serious Request is bestemd voor de bestrijding van longontsteking bij kinderen in ontwikkelingslanden, via het Rode Kruis. Raadsleden van PvdA en D66 stelden nog voor Serious Request zelf naar Amstelveen te halen, vooral ter wille van de citymarketing, maar dat dat strandde op financiële problemen: Alleen al de aanvraag zou een half miljoen euro hebben gekost.

 

 

 

Serious Kerst in glazen huis Stadsplein gestart

Herbert Raat bij Serious Kerst

Herbert Raat bij Serious Kerst

Van de massa in Breda voor het glazen huis van Serious Request was op het Stadsplein geen sprake. Maar de lokale variant Serious Kerst, waarvan de opbrengst ook naar Breda gaat, is goed bedoeld. Het was trouwens even zoeken geblazen, want het plaatselijke glazen huis staat niet – zoals eerder aangekondigd – bij de ijsbaan, maar nu voor boekhandel Venstra en de bibliotheek. Dat laatste wist RTVAmstelveen, die voor het lokale spektakel zorgt, naar eigen zeggen pas donderdag.

Ander verschil met de kooi waarin Hilversumse DJ’s zich in Breda opsluiten, is dat in het Amstelveense glazen huis de deur open kan, omdat daar doorlopend min of meer (on) bekende plaatsgenoten worden geïnterviewd.

Zoals raadsleden, wethouders, waarschijnlijk de Stadsdichter en anderen typen uit het lokale old boys network. Burgerbelangen in de gemeenteraad liet al vast weten dat de fractievoorzitter van die partij, Jitze Bakker, zaterdagmorgen te gast is. Net als andere fractievoorzitters natuurlijk.

Bakker heeft voor Naturally 7 – Fix You  gekozen.  Hij zal een bedrag overhandigen, dat  de fractieleden en bestuur van bbA  hebben ingezameld, laat de partij weten. “Als meer bbA – leden iets willen bijdragen kunnen ze dit laten weten aan [email protected].

D66: ‘Kerstmarkt-ondernemers willen ‘s avonds open’

Raadslid Aslanjan (D66)

Raadslid Aslanjan (D66)

In een raadscommissie had hij het vorige week al gezegd, maar D66-raadslid Tawros Aslanjan laat nu ook in een persbericht nog maar eens weten dat hij de Kerstmarkt op het Stadsplein ’s avonds open wil zien. Of B&W dat maar even bij organisator No Name van die markt en eigenaar Unibail-Rodamco van het Stadshart wil bepleiten. De huurders van de chalets daar zijn nu verplicht om 18.00 uur te sluiten. Dat moet 21.00 uur worden, vindt Aslanjan.

Volgens D66, net als de VVD voorstander warm voorstander van een 24 uurseconomie en dag en nacht open houden van winkels, zijn de ondernemers in het zogenoemde Winter Village graag bereid langer open te blijven. De fractie, die al jarenlang tevergeefs probeert het doorgaans saaie Stadsplein bruisend te maken (en daartoe onder meer het beeld De Bogen er toejuichte), zegt dat Winter Village veel bezoekers trekt, vooral in het weekend. Maar zij verbaast zich naar haar zeggen over de openingstijden van de chalets.

D66: ‘Kerstmarkt ook ‘s avonds open’

Raadslid Aslanjan (D66)

Raadslid Aslanjan (D66)

De Kerstmarkt op het Stadsplein mag dan landelijk al tot de Top 10 behoren, zoals raadslid Aslanjan (D66) donderdagavond in de raadscommissie Algemeen Bestuur en Middelen (ABM) constateerde, de normale weekmarkt op vrijdag – toch ook een nationale topper – moest er wel een maand lang voor uitwijken naar het Handelsplein.

Sommige marktkooplieden klagen daardoor vaste klanten, die niet zo snel de kraam kunnen vinden in de nieuwe opstelling, wat omzet scheelt. Raadslid Gerard Hulsman wilde donderdagavond wel weten of er inderdaad minder omzet wordt gedraaid op die weekmarkt, als gevolg van Winter Village op het Stadsplein. En ook of er minder bezoekers naar de weekmarkt komen. Of B&W dat maar eens willen onderzoeken. Er moet wat het CDA betreft evenwicht bestaan tussen week- en kerstmarkt.

Evaluatie

“Mijn fractie heeft in 2015 ingestemd met het verruimen van de mogelijkheden de weekmarkt te verplaatsen, maar is ook benieuwd naar de gevolgen daarvan. En nu is er de mogelijkheid om dat effect over een periode van enkele weken te beoordelen”, zei Hulsman.

Wethouder Maaike Veeningen zei dat er na de kerstmarkt een evaluatie volgt. Aslanjan, wiens fractie van D66 ook met het inmiddels door een meerderheid van de raad goedgekeurde voorstel kwam winkels op zondag van 06.00 tot 22.00 uur

Gerard Hulsman

Gerard Hulsman

toestemming te geven open te zijn, wilde nu ook de kerstmarkt zo ongeveer dag en nacht open hebben. Het zinde hem evident niet dat de chalets daar ’s avonds dicht zijn. Wat Hulsman – die tegen de verlengde koopzondag was – de opmerking ontlokte dat Aslanjan kennelijk nu ondernemers op de kerstmarkt wil dwingen tot een 24 uurs economie, terwijl hij in de discussie over de koopzondag beoogde dat het winkeliers vrij staat wel of niet van de verruiming gebruik te maken.

Wethouder Maaike Veeningen merkte op dat de sluiting van de kerstmarkt door de organisator daarvan – bureau No Name – is bepaald. Die sluit aan bij de sluiting van het winkelcentrum. Ze zei niet te weten of het dit jaar nog gaat lukken de chalets langer open te houden. Aslanjan pleitte vooral voor een langere kerstmarkt op vrijdag, zaterdag en zondag.

 

Bewoners Meander / Elsrijk willen park op A9

suggestue 2 A9Het nu door gemeente bedachte plan, om het rond de verbrede A9 voor de bevolking een beetje dragelijk te houden, deugt voor geen meter. Dat vinden bewoners van Stadshart en Elsrijk, die de gemeenteraad een alternatief hebben aangeboden. De weg moet meer horizontaal (minder verticale geluidsschermen) worden afgeschermd, de afslag bij de Meander kan achterwege blijven en het geheel kan veel groener worden dan nu uit de ontwerpen blijkt.

De actiegroep van bewoners wil dat de gemeenteraad een motie indient, om B&W topt andere gedachten te brengen dan in het nieuwe zogenoemde tracébesluit zijn vervat. Wat de gemeente nu door Rijkswaterstaat wil laten uitvoeren, is een gemiste kans, zei Roy van Buren dinsdagavond tegen de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur. Het alternatief, dat ook aan alle fracties werd gestuurd, is gebaseerd op oplossingen die men in tal van andere landen boven en rond wegen vond.

Symbolisch over regenboog zebrapad

IMG_5776Een symbool van tolerantie is het eigenlijk. Dat zei burgemeester Mirjam van ’t Veld woensdagmorgen, toen zij – samen met cultuurwethouder Maaike Veeningen (D66), politievoorlichtster Ellie Lust en raadslid Esther Veenboer (PvdA) – een regenboog zebrapad opende door het doorknippen van een lint.

De kleuren van het zebrapad tussen Rembrandthof en Binnenhof symboliseren dat homo’s, lesbiennes en transgenders welkom zijn in Amstelveen. Net als iedereen trouwens, ongeacht seksuele of religieuze voorkeur. “Daar gaat het om”, zei Van ’t Veld. “Helaas is dat niet overal in de wereld vanzelfsprekend.”

OCA: ondernemers Stadshart verwachten ellende

Nora Tang

Nora Tang

De Ouderencombinatie (OCA) in de gemeenteraad wil dat ondernemers in het Stadshart duidelijkheid krijgen over wat daar allemaal gaat gebeuren. Zij heeft B&W gevraagd hen op de hoogte te houden van alle werkzaamheden, onder meer door het houden van bijeenkomsten.

De ondernemers zijn duidelijk ongerust over onder meer het werk aan de verbreding van de A9, de ombouw van tram 51 naar een Amstelveenlijn (metro) en de opwaardering van het Stadshart. Het wordt een grote bouwput, vreesde OCA-raadslid Nora Tang in de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN). Haar fractievoorzitter Cor Spinhoven komt er waarschijnlijk in de commissie Algemeen Bestuur en Middelen donderdag op terug.

‘Serious Kerst’ in glazen huis op Stadsplein

Serious Kerst in 2014

Serious Kerst in 2014

Er komt, net als twee jaar geleden in het Oude Dorp, weer een editie van Serious Kerst, waarin de lokale zender RTVA de hoofdrol speelt. Deze keer op het Stadsplein, bij de daar aangebrachte ijsbaan en in een glazen kooi, naar het voorbeeld van Serious Request, de jaarlijkse operatie waarbij Hilversumse DJ’s zich in de dagen voor kerst laten opsluiten en tegen vergoeding verzoeknummers draaien. Het Amstelveense glazen huis wordt maandag 19 december om 12.00 uur geopend door burgemeester Mirjam van ’t Veld.

Dat onderkomen, waaruit in de week voor kerstmis 24 uur per etmaal – in totaal 116 uur – radio-uitzendingen komen (met beelden op tv), maakt deel uit van de Kerstmarkt. Men kan er, net als bij de nationale equivalent, deze keer in Breda, dag en nacht mits – met ervoor betaalt – platen aanvragen. De opbrengst gaat naar Serious Request en daardoor naar de actie van het Rode Kruis ter bestrijding van longontsteking bij jonge kinderen in ontwikkelingslanden.

Het lokale aanhaken bij Serious Requist is overigens een idee dat columniste Geertje

Vlnr: Mien Vermue (Rode Kruis), D66-raadslid Anne-Mieke van der Vet en hoofdredacteur Jan van Galen van RTVA bij ijsbaan op Stadsplein

Vlnr: Mien Vermue (Rode Kruis), D66-raadslid Anne-Mieke van der Vet en hoofdredacteur Jan van Galen van RTVA bij ijsbaan op Stadsplein. Foto: amstelveenweb.com

Visser in 2014 lanceerde. Raadsleden Esther Veenboer (PvdA) en Anne-Mieke van der Vet (d66) hebben nog geprobeerd de ‘echte’ glazen kooi naar Amstelveen te halen, overigens niet zozeer om een goed doel te steunen, maar vooral uit een oogpunt van citymarketing. Het voorstel kon het niet halen, omdat stede die zich kandidaat stelden moesten beginnen met een half miljoen op tafel te leggen, zeg maar als een soort inleggeld voor een loterij met nieten.

Nu dus, als een soort troostprijs, maar weer de lokale Serious Kerst, die naar de omroep hoop op het Stadsplein en een betere organisatie meer geld en aandacht oplevert dan de vorige editie in 2014.

 

Kerstmarkt. Foto: R. van Waning

Kerstmarkt. Foto: R. van Waning

Longontsteking

De opbrengst is dus bestemd voor de strijd tegen longontsteking, wereldwijd de dodelijkste infectieziekte voor kinderen van 5 jaar en jonger. De ziekte doodt meer kinderen dan hiv en aids, malaria en mazelen bij elkaar. Elk jaar sterven meer dan 900.000 jonge kinderen (2.500 per dag) er aan. Toch hoeft longontsteking niet dodelijk te zijn. Met de juiste middelen en kennis is zij te voorkomen en te behandelen. Zo vanzelfsprekend als dit is in Nederland, zo groot is het gebrek hieraan in de meeste ontwikkelingslanden.

Bij de ijsbaan staat, behalve de radiokooi, ook een EHBO-post van het lokale Rode Kruis om hulp te verlenen hulp als dat nodig is. En als Serious Kerst is ten einde is gaat de opbrengst per Rode Kruis bus naar het glazen huis in Breda. Het is de bedoeling dat vertegenwoordigers van de schoolklas of club die in Amstelveen het meeste geld heeft opgehaald dan meegaan naar Breda.

‘Bekende Amstelveners’

De burgemeester is volgens de organisatoren de eerste van een lange rij ‘Bekende Amstelveners’ en andere (minder bekende) inwoners die zich voor Serious Kerst inzetten. “Scholen, verenigingen, bedrijven, instellingen en alle inwoners van Amstelveen kunnen hun bijdragen gedurende die hele week naar het glazen huis komen brengen”, zegt de organisatie. “Op 23 december maken we de balans op. Dan zal hopelijk weer blijken dat in Amstelveen de decembergedachte niet alleen uit Glühwein en schaatsen bestaat.”

Rodamco

Burgemeester Van ’t Veld heeft de Amstelveense scholen en verenigingen opgeroepen het initiatief te ondersteunen. De initiatiefnemers hopen op een gezellige Kerstmarkt, met veel bezoekers en dat bij het glazen Huis velen een plaat aanvragen.

Naast Het Amstelveense Rode Kruis, de Muziekschool, P60, de Schouwburg en de Bibliotheek heeft ook eigenaar Unibail-Rodamco van het Winkelcentrum alle hulp toegezegd.

Volgens Tim Lechner van RTVA betekent de actie technisch een grote uitdaging. “We zenden de hele week live uit, dat kost veel mankracht en materiaal.”

 

Weekmarkt moet wijken voor Kerstmarkt

Foto: amstelveenweb.com

Foto: amstelveenweb.com

In verband met de kerstmarkt op het Stadsplein verhuist de wekelijkse markt die daar altijd op vrijdag wordt gehouden een maand lang naar het Handelsplein. Marktkooplieden vrezen daardoor toch een deel van hun omzet te verliezen, omdat vaste klanten opeens niet meet weten waar zij tussen de 220 kramen moeten zoeken.