Categorie: "Stadshart"

Toren voor parkeren en wonen in Stadshart

34644_fullimage_HandelswegDe parkeergarage achter het V&D-pand in het Stadshart wordt gesloopt en opnieuw gebouwd. Daarbovenop komen dan 55 koopflats van uiteenlopende grootte. B&W zijn dinsdag akkoord gegaan met een startnotitie voor de plannen van ASR Vastgoed Vermogensbeheer, eigenaar van het V&D-gebouw, waarin (na een volledige verbouwing) warenhuis Hudson’s Bay komt. Omwonenden kunnen tussen 9 maart en 5 april bezwaar maken tegen de bouw van de appartementen en de nieuwe garage.

Er moet volgens de startnotitie wel onderzoek naar mogelijke geluidshinder in de woningen komen. De bedoeling is er een woongebouw op de garage komt van zes bouwlagen. In totaal wordt de nieuwbouw vijftig meter hoog. De meeste woningen hebben een oppervlakte van 90 tot 100 vierkante meter. Het gebouw loopt trapsgewijs af van het hoogste punt aan de kant van het Handelsplein naar het laagste punt aan de Meander. Tussen het woongebouw en de openbare parkeergarage wordt een eigen parkeerdek voor de appartementen gerealiseerd.

Info-meeting Stadshart over A9

Over de verbreding van de A9 gaat het weer eens. Tijdens een bewonersvergadering van het wijkplatform Stadshart op woensdag 8 maart 19.30 uur, die wordt gehouden in de Volksuniversiteit aan het Stadsplein 2. Wie er bij wil zijn moet zich wel van tevoren melden via [email protected]

Lancering nieuwe Pokémon app in Stadshart

pokemon_go_logoIn winkelcentrum Stadshart kunnen van vrijdag 18 februari af Pokémon GO fans (ook wel ‘trainers’ genoemd) hun hart ophalen. Die dag wordt de vernieuwde app gelanceerd. Naast het Amstelveense winkelcentrum gebeurt dat tegelijkertijd in 57 andere winkelcentra in Europa georganiseerd. Het evenement in het Stadshart komt tot stand door samenwerking tussen The Pokémon Company International, Niantic en Unibail-Rodamco.

De populaire Youtuber Gio, zelf Pokémonjager, is in het Stadshart aanwezig.

Pokémon GO is met ruim 50 miljoen gebruikers, waarvan ruim 32 miljoen dagelijks actief, één van de meest populaire spelen in de app store. In Nederland zijn dagelijks ruim een miljoen gebruikers op jacht naar Pokémon.

Adviescommissie Stadshart gevormd

Stadshart_Amstelveen_20120625-182444_resizedZowel de gemeente als eigenaar Unibail-Rodamco vinden dat het Stadshart dynamisch en toekomstbestendig moet zijn. Maar wat de gemeente betreft, worden daartoe alle veranderingen aan het winkelcentrum binnen de bestaande grenzen gerealiseerd. Intussen heeft de eigenaar plannen gepresenteerd. Om daar een reactie op te geven, is een commissie opgericht, die B&W adviseert over komende strategische beslissingen. Wethouder Herbert Raat schrijft dat in een brief aan de gemeenteraad.

Rode plein nu wit

20170211_111715Het anders rode plein werd zaterdag wit. Een enkeling waagde zich op de besneeuwde vlakte, waar enkele weken geleden nog een ijsbaan veel publiek trok. Een winterse aanblik wel, dat sneeuwwitte Stadsplein. Om te zien mooi, maar gevaarlijk voor veel kleumende ouderen, die moeite hebben zich (vaak met rollator) door het dekbed te begeven. “Het is wel mooi, maar van mij mag het snel lente worden”, zei er een. Opwarming van de aarde, in elk geval van het Stadshart, kan zo iemand niet vlug genoeg gaan. Ook een mening…

Foto: R. van Waning

Door kerstmarkt fors verlies op vrijdagmarkt

Kerstmarkt. Foto: R. van Waning

Kerstmarkt. Foto: R. van Waning

De Kerstmarkt op het Stadsplein betekende vijf weken lang een enorm verlies voor de weekmarkt op vrijdag, omdat die moest worden verplaatst. Dat vertelde inspreker Albert de Jonge donderdagavond tegen de raadscommissie Algemeen Bestuur en Middelen. Hij vroeg die bij B&W aan te dringen op een brede enquête onder bewoners en de op een of andere manier erbij betrokken ondernemers.

De Jonge had contact met diverse marktkooplieden en de marktadviescommissie gehad. Die waren volgens hem nogal in mineur, omdat gedurende de decembermaand, waarin anders extra omzet wordt gemaakt, die juist daalde. De weekmarkt moest van het Stadsplein wekenlang worden gehouden op het Handelsplein. Daar wisten vaste klanten niet zo goed waar de kramen stonden die zij wekelijks bezoeken, als zij al de markt vonden.

Action komt in Stadshart


Action_renderAction opent, zoals al eerder gemeld, medio juni een winkel van 900 vierkante meter in het Stadshart. Action is een van oorsprong Nederlands bedrijf en een snelgroeiende internationale non-food discounter met meer dan 850 winkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Oostenrijk.

Van de meer dan 6.000 artikelen die de keten biedt behoort ongeveer een derde tot het vaste assortiment. De rest is variabel en wisselt snel. De productgroepen omvatten onder meer huishoudelijke artikelen, kantoorartikelen, cosmetica, speelgoed, textiel, glas, porselein en aardewerk, seizoen, decoratief en doe-het-zelf. Wekelijks introduceert Action meer dan 150 nieuwe artikelen.

De onderneming zegt in staat te zijn zeer lage prijzen te hanteren door haar grootschalige en efficiënte inkoop, een optimale distributie en een kostenbewuste bedrijfscultuur.

Action komt naar Stadshart

logo_actionHoewel eigenaar Unibail-Rodamco ooit bekendmaakte een winkelcentrum met internationale allure – zeg maar een soort PC – in het Stadshart te willen, deinst het bedrijf er nu kennelijk niet voor terug een super discounter er een plaats te willen geven. Behalve daar zou Action ook in winkelcentrum Middenhoven een filiaal willen.

Volgens het in bedrijfsnieuws gespecialiseerde Amstelveenz kan het overigens nog maanden duren voordat Action naar Amstelveen komt. In tegenstelling tot de winkelketen zelf heeft Unibail-Rodamco bevestigd dat die zich in het Stadshart gaat vestigen.

Training begonnen voor Stadshart marathon

Amstelveen Hero HomeEr komt een halve marathon op 2 april in Amstelveen, de zogenoemde Stadshart Amstelveen halve Lentemarathon. Die eindigt in het Stadshart. Eigenaar Unibail-Rodamco van het winkelcentrum is zowel hoofdsponsor als naamgever van het evenement en werkt samen met Atletiek Vereniging Startbaan. In de aanloop erheen organiseert Stadshart Amstelveen looptrainingen onder de noemer Unexpected Running.

Jim van Buuren van AV Startbaan gaat twaalf weken lang hardlooptrainingen geven aan bezoekers van het winkelcentrum, waaraan men op elk niveau kan meedoen. Elke zaterdagochtend start een training om 09:00 uur. Verzamelplaats is de receptie in het Binnenhof. Deelname aan de hardlooptrainingen is gratis voor mensen met een Personal Shopping Card, die gratis is aan te vragen bij de receptie. Afgelopen zaterdag vond de eerste hardlooptraining onder winterse omstandigheden al plaats.

Serious Kerst brengt 1/3 minder op dan 1e editie

Herbert Raat opende Serious Kerst

Herbert Raat opende Serious Kerst

Hoewel het glazen huis deze keer niet in het Oude Dorp stond, maar in het Stadshart, heeft de actie ‘Serious Kerst’ ongeveer vijf mille minder opgebracht dan de eerste editie ervan in 2014. Er kwam niet vijftien mille, maar in totaal € 10.625,40 binnen. Ongeveer een derde minder dus.

Onduidelijk is hoe dat geld bij elkaar kwam en hoeveel mensen er nou een plaatje bij de lokale radiozender RTV Amstelveen aanvroegen, zoals de bedoeling van het grote voorbeeld (met landelijke dekking) Serious Request in Breda was. Ook in het Stadshart zaten de presentatoren wel in een glazen huis, maar dat werd niet afgesloten en bood ruimte voor tal van Amstelveners uit het lokale old boys network, van wie een interview werd afgenomen en die dan een nummer aanvroegen. Om de actie te steunen, brachten talrijke groepen, zoals bijvoorbeeld de fractie van Burgerbelangen in de gemeenteraad nadrukkelijk meldde, een bedrag bij elkaar. Verder waren er ook enkele andere grote sponsors, waaronder scholen en verenigingen.

De in het Stadshart beter dan de eerste keer uitgeruste omroep – een heus glazen huis en een aparte ruimte voor de techniek – kreeg de huisvesting daar gratis van sponsoren.

De opbrengst werd naar Breda gebracht en kwam – met een plaatselijke omweg – dus ten goede Serious Request. Maar anders dan daar, waar constant een massa op de been was, bleek voor het glazen huis in Amstelveen nauwelijks belangstelling te bestaan. De opbrengt van Serious Request is bestemd voor de bestrijding van longontsteking bij kinderen in ontwikkelingslanden, via het Rode Kruis. Raadsleden van PvdA en D66 stelden nog voor Serious Request zelf naar Amstelveen te halen, vooral ter wille van de citymarketing, maar dat dat strandde op financiële problemen: Alleen al de aanvraag zou een half miljoen euro hebben gekost.