Drie wethouders op rolstoel door Stadshart

Drie wethouders in een rolstoel – Herbert Raat (foto boven, midden), Peter Bot en Jeroen Brandes (foto onder, rechts en links) – reden maandagmiddag door het Stadshart om persoonlijk de obstakels te ontdekken waar rolstoelgebruikers met meer ervaring ook op stuiten. Zij werden onder leiding van Corrie van Hugten, uitvindster van het rolstoeldansen, vergezeld door andere rolstoelers.

“Zo maak je toch eens op een totaal andere manier kennis met de problemen waar rolstoelgebruikers mee worden geconfronteerd”, zei wethouder Peter Bot van Ruimte (Burgerbelangen). Zijn collega’s Jeroen Brandes van Verkeer (PvdA) en Herbert Raat (Stadshart, VVD) waren het met hem eens. De laatste had het tijdens de rit wegens zijn lengte, waar de rolstoel kennelijk niet op was gebouwd, evident het moeilijkst.

Behalve de gemeente en de rolstoelgebruikers was ook Veilig Verkeer Nederland vertegenwoordigd bij de rit. Behalve bestuurders, hun woordvoerders en beleidsambtenaar Dunja van Klaveren liepen uitvoerders (die de problemen écht gaan oplossen) namens de gemeente met de stoet mee. Die laatsten constateerden bijvoorbeeld op de Rembrandtweg trottoirbanden die omlaag moeten, omdat door rolstoelers met een auto daar nu niet veilig is uit te stappen. Aan  de kant van trottoir en fietspad stuit men op hoge trottoirbanden en aan de andere kant uitstappen is levensgevaarlijk, omdat men dan midden op de rijweg terecht komt.

Bouwput

Overigens wordt Amstelveen een bouwput in de komende jaren, door o.m. de verbreding van de A9 en de aanleg van de Amstelveenlijn, waarschuwde Brandes. Hij en zijn collega’s willen dan wel zo veel mogelijk tegemoet komen aan de obstakels die voor rolstoelers ontstaan, maar helemaal uit te sluiten is het niet. Maar er kan op het raadhuis altijd beter rekening worden gehouden met toegankelijkheid, bijvoorbeeld bij evenementen. “Het is vaak wel meegenomen in de plannen, maar tussen de tekentafel en de uitvoering ligt vaak een traject waarop het mis gaat”, zei Brandes, die deze week een congres in Madurodam bezoekt over toegankelijkheid in gemeenten.

Wijken

Volgens Raat was het bezoek aan het Stadshart en zich laten adviseren door ervaringsdeskundigen dé manier om gemeentelijke maatregelen in overeenstemming met de praktijk te brengen. Hij vertelde ook naar andere winkelcentra en wijken te willen om te zien hoe het daar met de bereikbaarheid staat.

Bij tijdelijke evenementen kan die trouwens opeens verminderen, beseften de zich in het zweet werkende bestuurlijke rolstoelers. “Als je even snelheid hebt, moet je wel doorgaan”, leerde Brandes. Bij een invalide-parkeerplaats ter hoogte van de vershoek constateerde Van Hugten dat die in feite te smal is. “Als je een deur van je auto opent, loop je grote kans dat die bij het uitladen van de rolstoel tegen de rode er bij gemonteerde paal komt.” Zij pleitte voor verplaatsing van die parkeerplaats, onderdeel van Brandes portefeuille en volgens uitvoerende ambtenaren geen enkel probleem. Wordt die parkeerplaats dan wel gebruikt? “Hij staat veelal vol. Dat komt doordat er ook mensen zijn die wel op een invalideparkeerplaats mogen parkeren, maar geen rolstoel hebben”, reageerde Van Hugten, die achter het C&A-pand een trottoirband aanwees die beter omlaag kon. Aldus zal geschieden.

Kermis

Ten behoeve van sommige evenementen vermindert ook het aantal invalideplaatsen voor parkeerders, wist ze. “Als er kermis is, pakken ze altijd rolstoelplaatsen af.” Voor de wethouders bleek de middag een aansporing nóg beter te gaan letten op de toegankelijkheid bij nieuwbouw en renovatie. “Deze stad gaat komende jaren op de schop”, zei Brandes. “Wij moeten er op letten dat dan zo weinig mogelijk last voor gehandicapten ontstaat.” Maar totaal uitsluiten kon hij het niet. Aannemers letten nu eenmaal vaakl meer op snel werken dan op comfort voor gehandicapten.

Voor Raat (Zorg) betekende de middag nog iets anders. “Wij moeten ook goed letten op het type rolstoelen dat we kopen, via instellingen waarmee wij zaken doen, voor de mensen. Ik heb nu aan den lijve ondervonden dat de ene rolstoel de andere niet is.” Of zoals een ervaringsdeskundige het zei: “Je hebt nu eenmaal heel zware goedkope typen en Ferari’s onder de rolstoelen…”

 

Lees ook:Schouw met rolstoelers en wethouders
Lees ook:Gehandicapten kunnen nu op app toegankelijkheid zien
Lees ook:Nog lang niet alles toegankelijk voor rolstoelen
Lees ook:Geen publieksbalie in Stadshart
Lees ook:Rolstoelen voor wijkcentra

4 reacties op “Drie wethouders op rolstoel door Stadshart

  1. Heikneuter

    Die actie van deze 3 wethouders is heel goed. Jammergenoeg miste ik Maaike Veeningen die participatie in haar portefeuille heeft. Volgende keer net zo’n actie bij het OV jongens. Daar valt hier en daar ook nog wel wat te verbeteren.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Elias.

    Probleem is dat de gemeente geen eigen OV heeft en volledig is aangewezen op GVB en Connexxion.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Heikneuter

      Klopt , maar de gemeente heeft wel een stem in het MRA. Dat wethouder Brandes zich daar nu voortdurend de kaas van het brood laat eten, is wel zijn verantwoording .

        /   Beantwoorden  / 
  3. Elias

    Pardon? MRA heeft er niets mee te maken. Zit Brandes bij mijn weten niet eens in. Zijn tientallen gemeenten bij aangesloten en de Amstelveense Harry van den Bergh heeft juist gemeld dat de democratische legitimatie erin niets voorstelt. Maar MRA heeft in elk geval niets met vervoer te maken. Voormalige SRA, tegenwoordig tot Vervoersregio geminimaliseerd, heeft de OV licentie. Ook daarin is de Amstelveense invloed minimaal. Wie betaalt bepaalt he. Maar het staat u natuurlijk vrij lokale schuldigen te zoeken.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.