Druk bezochte info-avonden A9

Honderden bezoekers trokken de informatieavonden over de A9 in de Schouwburg, die dinsdag en donderdag werden gehouden. Er volgen er nog twee in april (4 en 11). Rijkswaterstaat is op de bijeenkomsten aanwezig met talloze kaarten en touchscreens en andere schermen om elk detail van de plannen te tonen. Er zijn ook veel medewerkers van de gemeente aanwezig om vragen te beantwoorden. Los daarvan krijgt iedereen een tas vol brochures en een grote kaart mee, om zoveel mogelijk inzicht in de plannen te verstreken. Zoals afzonderlijke ‘boekwerken’ over geluid en lucht langs de rijkswegen.

Een bewoner van Meander vertelde het absoluut niet eens te zijn met de juridische actie die door de Belangenvereniging Meander Bewoners tegen het nieuwe tracé besluit voor de A9 wordt gevoerd. De BVMB is voorstander van een tunnel en wil die alsnog juridisch afdwingen, een volgens een minderheid van de bewoners kansloze en kostbare procedure.

Kees Abrahamse van Rijkswaterstaat liet overigens plannen voor de tunnel zien, waaruit bleek dat de weg dan veel dichter tegen het Stadshart, c.q. de Meander, aan zou schuren. In plaats van de tunnel komen er nu twee overkappingen, et daarboven parken, van 249 meter. Die lengte heeft te maken met Europese regelgeving, die voor een overkapping hoogstens 250 meter toestaat, anders gaan allerlei andere eisen gelden.

 

 

Lees ook:Muurvaste plannen A9 op info-avond
Lees ook:‘Minder geluidshinder en uitstoot op bredere A9′
Lees ook:Meanderbewoners naar Raad van State om A9
Lees ook:Klaar voor protest A9 in raadhuis
Lees ook:Extra en lagere overkapping A9 kost € 9 miljoen

32 reacties op “Druk bezochte info-avonden A9

  1. Robert van Waning

    Onjuiste informatie. Op de overkapping bij het Stadshart komt helemaal geen park, maar een druk vierdubbel verkeersknooppunt met talloze stoplichten. Het is dus ook niet waar dat de tekeningen alle details van de plannen laten zien. Zij geven een bedrieglijke voorstelling van zaken, met veel groen, weinig auto’s en geen stoplichten waar stilstaande en optrekkende auto’s voor veel herrie en luchtvervuiling zullen zorgen.

    Amstelveners worden er in geluisd. Laat dat maar over aan de meestervoorlichter die het hier tot wethouder heeft geschopt.

    Arm Amstelveen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Johan Bos

      Omdat de berichtgeving van mij is reageer ik even. Heel de informatie, alle schermen en tekeningen, kwam van Rijkswaterstaat. Niets van de meestervoorlichter der gemeente. Bent u er geweest trouwens?

        /   Beantwoorden  / 
  2. Robert van Waning

    De A9-plannen worden aan de Amstelveners verkocht door een hecht samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat en lokale politici, bestuurders en kritiekloze pers. Daar kan geen burger tegenop, zeker niet als hij op een onvolledige en zelfs bedrieglijke manier wordt voorgelicht met mooie plaatjes met veel groen en zonder verontrustende details.

    Tijdens de pauze van een voorstelling van het muzikale cabaret van Maartje & Kine in de Kleine Zaal, heb ik even de A9-voorstelling bezocht en een informatiepakket meegenomen. Misschien ga ik op 4 april nog eens, al heeft dat geen zin.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Johan Bos

      Maar dan weet u mogelijk even beter waar u over praat. Ik reageer even omdat ik tot de in uw ogen kritiekloze pers behoor.

        /   Beantwoorden  / 
  3. Robert van Waning

    In iedere uitgave van AmstelveenZ staan drie Vragen aan de Wethouder over de A9. Net zomin als op Amstelveen.blog en in Dichtbij zijn die vragen ooit kritisch.

    Bij voorbeeld: Waar zijn die begroeide geluidsschermen gebleven waarmee de verkeersgoot – althans volgens de vorige presentatie – overdekt zou worden?

    Zulke vragen zouden journalisten moeten stellen ipv de persberichten van Rijkswaterstaat en bestuurders over te schrijven.

    Het artikel over de ‘muurvaste A9-plannen’ is versneld afgevoerd.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Johan Bos

      ‘Het artikel over de ‘muurvaste A9-plannen’ is versneld afgevoerd.’
      ??????????????????????????????????

        /   Beantwoorden  / 
    2. Robert van Waning

      Het artikel over de ‘muurvaste A9-plannen stond – ondanks de reacties – niet meer onder ‘Hot’ terwijl veel oudere artikelen zonder reacties daar nog wel vermeld worden.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Johan Bos

        Ik weet als digibeet niet exact hoe het werkt, maar wel dat het door u bestaande artikel nog altijd op de server staat en dus op de site. Maar waarschijnlijk denkt u dat de aan de hand ban Raat lopende journalistiek hier weer achter zit.

          /   Beantwoorden  / 
      2. PeterPC

        En?

          /   Beantwoorden  / 
        1. Ceaucescue

          Het zal toch geen samenzwering zijn?

            /   Beantwoorden  / 
          1. PeterPC

            Geen idee, maar ik heb sterk de indruk dat rvw alleen die topics onder HOT wil zien waar hij de meeste niet ter zake doende reacties plaatst.

            Maar je hebt een punt, een zionistisch complot is zeer zeker denkbaar.

              /  
  4. Robert van Waning

    De ‘boekwerken’ over luchtvervuiling en geuidsoverlast zijn gewoon verkooobrochures met algemene en vrijblijvende informatie. Zij dienen alleen om bewoners gerust te stellen, in slaap te sussen en het zwijgen op te leggen.

    It’s a con game.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Rotary-vriendje

    Beste Johan Bos, stop eens met het jatten van foto’s.

      /   Beantwoorden  / 
      1. Rotary-vriendje

        Hoezo ??????
        Wat begrijp je dan niet aan mijn opmerking ?

          /   Beantwoorden  / 
    1. Robert van Waning

      Misschien bedoelt Rotary dat u wel vaker een foto zonder bronvermelding plaatst.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Rotary-vriendje

        Precies ! Gewoon een kwestie van fatsoen.

          /   Beantwoorden  / 
  6. Robert van Waning

    “De overheid wil voorkomen dat geluidsoverlast onbeheerst kan groeien.” (Maar niet dat die toeneemt.)

    “Rijkswaterstaat moet maatregelen treffen om geluidsbelasting zo veel mogelijk terug te brengen naar het wettelijke streefniveau.” (Zonder garantie dat dit gebeurt. Is dat ‘streefniveau’ leefbaar?)

    “Op de rijkswegen rijdt veel verkeer en dat leidt soms tot geluidsoverlast bij omwonenden.” (Soms?)

    “Het schelle geluid van een opgevoerde brommer is voor veel mensen ergerlijk.” (Daarover kunnen bewoners van het – voor brommers verboden – Stadshart meepraten.)

    “Als wegbeheerder verbetert Rijkswaterstaat de doorstroming op bestaande wegen – en daarmee de luchtkwaliteit.” (Meer rijbanen trekken meer verkeer aan en leiden zodoende tot meer luchtvervuiling.)

    “De concentraties fijnstof en stikstofdioxide zijn sinds het einde van de vorige eeuw met ruim een derde gedaald.” (Dit geldt niet voor het fijn fijnstof van kleiner dan 2,5 micrometer dat juist het meest schadelijk is voor de gezondheid.)

    De ‘boekwerken’ die Rijkswaterstaat uitdeelt, bevatten hele en halve leugens waarmee de bewoners in slaap worden gesust, begeleid door een wiegeliedje van meestervoorlichter Herbert Raat.

    Amstelveners, jullie worden belazerd!

      /   Beantwoorden  / 
  7. Anarchistje

    Ik snap het wel [email protected] Beetje shoppen uit de foto’s van Schultz-van Haegen toch? Met goeddunken van ons aller meeshopper R? Zij nemen het niet zo nauw met de gezondheid van burgers. Zalige paasauto’s. En het liefst nog harder crossen alhier.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Robert van Waning

    “Vegetatie verbetert de luchtkwaliteit niet of nauwelijks. Uit onderzoeken van overheid samen met bedrijfsleven en kennisinstituten blijkt dat bomen langs de weg nauwelijks effect hebben op de concentraties fijnstof en stikstofdioxide in de lucht. De bomen kunnen de luchtkwaliteit naast de weg zelfs verslechteren, omdat ze de luchtstroming vertragen, waardoor de luchtverontreiniging bij de weg blijft hangen.”

    (Bron: ‘Schonere lucht langs rijkswegen’, van Rijkswaterstaat, uitgereikt tijdens de informatieavond over de verbrede A9 dwars door Amstelveen.

    Toch staan er op de tekeningen waarmee die plannen aan de bewoners van Amstelveen worden verkocht veel bomen en groen. Dit is pure misleiding. Nu wordt het ook duidelijk waarom het Meanderpark moet verdwijnen: slecht voor de luchtkwaliteit!

    Bij Gaasperdam (gemeente Amsterdam) komt er wél een tunnel, met daarbovenop een park met veel bomen, want daar is straks geen luchtvervuiling meer die door bomen kan worden verergerd..

    Probeer je eens voor te stellen hoe het midden van onze woonplaats er straks uit zal zien: Een lange en brede hel van beton, asfalt en hoge glazen schermen, vol met veel meer langsrazend autoverkeer dan nu. Dat is wat Herbert Raat (VVD) voor jullie heeft geregeld. Ere wie ere toekomt.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Robert van Waning

    Al die bomen op de foto moeten volgens Rijkswaterstaat dus verdwijnen omdat zij de luchtkwaliteit naast de weg zelfs zouden verslechteren.

    Volgens de verkoopbrochures van Rijkswaterstaat beschermen de schermen omwonenden tegen te hoge concentraties stikstofdioxide en fijnstof door de vervuilde lucht tegen te houden, omhoog te stuwen en zodoende te verdunnen. (‘Schonere lucht langs rijkswegen’, pag 3 en 10)

    Zodoende wordt de lucht op sommige plaatsen minder vies, maar komt er elders juist méér luchtvervuiling. Die rotzooi verdwijnt immers niet door die schermen, maar wordt alleen ‘eerlijker’ verdeeld.

    Bewoners van hogere verdiepingen van de Meanderflats en bewoners, personeel en bezoekers van het Stadshart krijgen hierdoor te maken met méér luchtvervuiling. Het verkeer op de A9 neemt door de verbreding immers alleen maar toe omdat door de afname van de files meer mensen die route per auto gaan afleggen.

    Dit soort vragen en opmerkingen ben ik in de lokale media nog niet tegengekomen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Ceaucescue

      Zegt Robert, gezien jouw leeftijd, heb jij eigenlijk nog de kans die prachtige open A9 mee te maken?

        /   Beantwoorden  / 
      1. Anarchistje

        Wat een walgelijke reactie. Zeker iemand die vindt dat ouderen maar onmiddellijk de afvoerput moeten worden ingeworpen.Iig geen mening meer mogen hebben.Getverdemme. Hoe oud is deze zielig figuur zelf?

          /   Beantwoorden  / 
      2. Anarchistje

        En gezien de leeftijd van PC kan die ook gelijk worden weggespoeld toch Ceaucescue ?????

          /   Beantwoorden  / 
        1. PeterPC

          Zeg, beduimelde lampenkap laat mij er lekker buiten.

            /   Beantwoorden  / 
    2. PeterPC

      Gelukkig waait het hier altijd, dus al dat fijnstof zal wel wegwaaien.

      In ieder geval, hebben we hier meestal zuidwesten wind dus wij gelukkige A’veners beneden de A9 zien dat allemaal lekker van ons wegwaaien.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Anarchistje

        En dat is nu precies, waar de dikke ik zich rijk bij voelt,….alles (alle rotzooi) voor de ander. En zelf het haantje spelen.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Theo

          Wanneer vertrek je nu naar de zoveel betere Bijlmer, zoals je eerder aankondigde?

            /   Beantwoorden  / 
      2. PeterPC

        En, hap!

          /   Beantwoorden  / 
  10. Robert van Waning

    10-Baans autowegen worden vrijwel overal met ringwegen óm of met tunnels ónder dichtbevolkte gebieden geleid. Zo ‘prachtig’ en wenselijk vinden overheden ze in het algemeen dus niet. Behalve in Roosendaal, Rotterdam-Overschie en – natuurlijk – Amstelveen.

    @ceaucescu, zeg gewoon dat jij een brede goot van beton en asfalt vol langsrazende auto’s dwars door Amstelveen mooier vindt dan zo’n Gaasperdams park met daaronder een tunnel voor de A9. Net als PC kom jij echter niet met tegenargumenten maar probeer je mij persoonlijk te kwetsen. PC begon over mijn opleiding van 55 jaar geleden en jij gebruikt mijn leeftijd om mij het zwijgen op te leggen. Zo voer je geen fatsoenlijke discussie, maar het is wel typisch Amstelveens.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Robert van Waning

      De A9 wordt 8-baans, niet 10-baans. Sorry. Inclusief in- en uitvoegstroken aan weerszijden zijn er natuurlijk wel 10 rijbanen.

      Johan Bos schrijft dat er twee overkappingen met parken van 249 meter komen. Dat is onjuist, maar nog niet gecorrigeerd.

      De vervuilde lucht waait inderdaad meestal in de richting van staatsliedenbuurt, Stadshart, Meander en
      muziekbuurt.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.