Meanderbewoners naar Raad van State om A9

Foto: Rijkswaterstaat

Foto: Rijkswaterstaat

De bewoners van de Meander gaan tot aan de Raad van State door met hun verzet tegen het nu bedachte plan voor de A9. Zij willen een tunnel, zoals eerder de bedoeling was, maar die op initiatief van het nu zittende gemeentebestuur is afgeblazen. In een brief aan minister Schulz heeft de woordvoerder A9 van de belangenvereniging van de bewoners gezegd dat het nu ter inzage liggende tracé besluit voor het door Amstelveen lopende deel van de Rijksweg onder meer tot ongezonde, onwettige en niet aan de Europese criteria voldoende uitstoot van CO2 en fijnstof zal leiden.

Volgens B&W en meerderheid van de gemeenteraad kon Amstelveen de bijdrage van 100 miljoen euro voor de door een vorig college bedachte tunnel niet ophoesten. Er komt nu wel een overkapping, maar daarmee blijft volgens de Meanderbewoners de uitstoot bestaan en wordt afgezien van het één geheel maken van Amstelveen door een tunnel en daarop bebouwing.

De woordvoerder schrijft de minister dat een tunnel financieel best haalbaar is en dat de bewoners zelf daarvoor een bijdrage willen leveren, overigens wordt die dan ook van Rijk en gemeente verwacht.

Maar de tunnel is een gepasseerd station, reageert wethouder Herbert Raat (VVD) in een brief aan de gemeenteraad. Ook de minister lijkt weinig voor aanpassing van de nu op tafel liggende plannen te voelen. Raat wijst er op dat de gemeente met de nu gekozen oplossing voor overkappen van de weg 62 miljoen euro voor de gemeente wordt bespaard. Volgens hem en de minister overstijgt de verwachte uitstoot niet de wettelijke normen.

 

Lees ook:Meanderbewoners willen informatie over A9
Lees ook:Raat weigert nog openheid over A9-onderhandelingen
Lees ook:Minister: ‘zonder bijdrage gemeente geen A9-tunnel’
Lees ook:Raad wil eensgezinde politieke lobby tunnelbijdrage
Lees ook:Actievoerders A9: ‘Raat informeert onjuist’

6 reacties op “Meanderbewoners naar Raad van State om A9

  1. Gerben

    Raad van State weet van wanten.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Gerben

    Verzoek om uzelf ook na te kijken.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Robert van Waning

      Tegen wie heb je het, Gerben? Onze reacties zijn niet chronologisch geplaatst. Is er een reactie verwijderd of zo?

        /   Beantwoorden  / 
  3. Robert van Waning

    De nadelige gevolgen van de verhoging van de verkeerskruispunten boven de tunnelbak van de Beneluxbaan, gelden ook voor het drukke dubbele verkeerskruispunt dat straks vlakbij de Meanderflats bovenop de tunnelbak van de A9 komt te liggen.

    In het bedriegelijke woordgebruik van gemeente en Rijkswaterstaat zou het gaan om een groene overkapping, maar de werkelijkheid is grimmiger, ongezonder en lawaaiiger.

    De bewoners van het Fort aan De Poel gaan – ondanks alle bezwaren en gezondheidsrisico’s voor de bewoners – ijzerenheinig door met hun VVD-plannen. Daar aan dat rustige meer hebben ze immers nergens last van.

    De VVD is een natuurramp.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Jan Demming

    Nu nog even de maximumsnelheid optrekken naar 130 km per uur, of heeft die mevrouw in Den Haag dat al geregeld?
    Even serieus: de Meanderbewoners hebben groot gelijk, maar de overheden, zowel lokaal als landelijk, NEMEN hun gelijk. Zo is het altijd gegaan en zo zal het altijd blijven. Volgend jaar mag u uw stem weer uitbrengen.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Robert van Waning

    ‘Theems-bewoners tegen plan Benelux-baan’ stond in Dichtbij van 3 feb jl. Die bewoners hebben bezwaar tegen de verhoging van de rotondes voor kruisend verkeer boven de verdiepte Beneluxbaan.
    De auto’s komen nog dichter bij de woningen dan nu. Op de verhoogde kruispunten zullen zij vaak stil staan en bij het optrekken extra gas geven.

    “De uitlaatgassen krijgen wij dan in onze woningen en de bewoners van Matterhorn krijgen dit rechtstreeks op hun balkon,” schrijven de bewoners in hun ‘zienswijze’ tegen het bestemmingsplan.

    Een soortgelijke situatie zal zich voordoen bij de Meanderflats bij de dubbele kruising van de steeds drukkere Keizer Karelweg die straks bovenop de tunnelbak van de verbrede A9 komen te liggen. De bewoners krijgen door de verdiepte aanleg van de A9 niet met minder luchtvervuiling te maken, maar waarschijnlijk juist met meér.

    Omdat de gemeente haar plannen altijd zo mooi weet te presenteren, maken Amstelveners zich weinig zorgen over luchtvervuiling en verkeerslawaai, terwijl die in onze woonplaats van een zorgwekkend niveau zijn.

    Dat krijg je als je een oud-voorlichter aanstelt als wethouderen als lokale media diens mooie verhalen kritiekloos publiceren.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.