Actievoerders A9: ‘Raat informeert onjuist’

Herbert Raat

Herbert Raat

De actievoerders tegen verbreding van de A9 zonder tunnel blijven het fundamenteel oneens met wethouder Herbert Raat. Zij vinden dat hij op veel punten gemeenteraad en burgers onjuiste informatie biedt. Raat meldden bijvoorbeeld dat – in tegenstelling tot wat de actievoerders beweren – de luchtkwaliteit alleen beter in plaats van dramatisch slechter wordt.

Het antwoord van de tegenstanders daarop is dat de berekeningen voor luchtkwaliteit zijn modelbenaderingen van RWS zijn, niet gebaseerd op feiten.

Raat bestrijdt ook de opvatting van de actievoerders dat over het gewijzigde plan geen overleg met inwoners is geweest. “Wie wil er nou meedenken over geluidschermen,” reageert de actiegroep. “Het gaat om de complete wijziging van tunnel naar extra afslagen vanuit een open bak, daarover is niet met bewoners gesproken.” Die beschouwt de nieuwe plannen, waarmee de gemeente een bijdrage van € 100 miljoen voor een tunnel uitspaarde, als een

“eenmansactie van de wethouder”. En die is wat de tegenstanders betreft ‘Visieloos en Pennywise Poundfoolish’.

Volgens Raat zou het ophoesten door de gemeente van € 100 miljoen op €2.500 per Amstelveens gezin neerkomen. Maar de actievoerders vinden dat het Rijk daarvoor had moeten opdraaien. “Als de Bijlmer langs de A9 wel een landtunnel krijgt van 3km voor een gemeentelijke bijdrage van €70 miljoen, dan kan Amstelveen voor haar bijdrage van €40 toch minstens 1,5 km tunnel krijgen”, zeggen ze. Overigens heeft Raat eerder gemeld dat Amsterdam voor de wegverbreding bij de Bijlmer ook grond heeft overgedragen. Maar de tegen de nieuwe plannen voor Amstelveen gekante inwoners vragen zich ook af of levensbekorting van bewoners, planschade en waardedaling van woningen (die volgens hen van de plannen een gevolg is) niet meetellen.

“Hoe fraai is het voor Amstelveen, hoeveel waarde heeft het maatschappelijk als de A9 ondergronds zou gaan? De minister en Rijkswaterstaat moeten samen met Amstelveen verantwoordelijkheid nemen en Amstelveen geven wat nu eenmaal hoort bij binnenstedelijke verbreding: de tunnel.”

Wenselijk

Raat in zijn brief aan de gemeenteraad: “De extra druk op de binnenstedelijke wegen en het bouwen van grote hoeveelheden kantoren is onacceptabel, nu de stad al met veel leegstand heeft te maken”

Maar zijn tegenstanders zeggen niet, zoals ooit een vorig college (dat voor de tunnel tekende), over kantoren te praten. “Een Groene Mijl willen we op het dak van de tunnel, een groene verbinding voor recreëren, fietsen en wandelen. Van Amstel naar het Amsterdamse Bos.”

Wat natuurlijk geld kost en niets opbrengt in financieel, wel in maatschappelijk opzicht, menen de tegenstanders van de nieuwe plannen. “In de toekomst heb je met een open bak als Amstelveen geen enkele mogelijkheid hier nog iets te aan doen. Die optie moet je open houden. Samen willen we Amstelveen mooier maken. Een boekhoudkundige beslissing van een wethouder in zijn laatste termijn mag niet het beeld van Amstelveen bepalen voor generaties na ons. Dat doen we met elkaar.’ Als het gewijzigde tracébesluit, waarin dus geen plaats is voor een tunnel (wel voor overkappingen en geluidsschermen), doorgaat, worden de zienswijzen van ruim duizend bewoners die daartegen bezwaar maakten genegeerd, zeggen de actievoerders. Zij roepen trouwens iedereen op snel alsnog bezwaar te maken (tot 26 april).

 

Lees ook:Petitie tegen A9 volgens Raat vol onjuistheden
Lees ook:Meanderbewoners naar Raad van State om A9
Lees ook:Raat weigert nog openheid over A9-onderhandelingen
Lees ook:Meanderbewoners willen informatie over A9
Lees ook:Minister: ‘zonder bijdrage gemeente geen A9-tunnel’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.