‘Parkeervergunningen bezoekers in Stadshart misbruikt’

John Levie

Strenger en efficiënter handhaven, invoeren van blauwe zones en verhoging van de tarieven voor vergunningen. Dat zijn enkele van de in het oog springende veranderingen die wethouder John Levie wil doorvoeren in het parkeerbeleid. Een van de uitgangspunten daarbij is dat het parkeerbeheer eindelijk kostendekkend moet worden. Onder meer zijn B&W van plan het oneigenlijk gebruik van bezoekersvergunningen in het Stadshart uit te roeien. Om het uitdelen van boetes efficiënter te maken, denken zij B&W aan een koppeling met de kentekenregistratie van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Een aantal parkeermeters op vrij zinloos geachte locaties gaat verdwijnen. Volgens het college was voor de lokale politiek invoerring van blauwe zones altijd onbespreekbaar. “Dat is het nu niet meer,” zegt Levie. Hij denkt daarbij vooral aan gebieden waar parkeermeters nauwelijks enig nut hebben. Voor huishoudens met een minimum inkomen, die in het bezit zijn van een Amstelveenpas, komt er een voordelige regeling voor bezoekersvergunningen.Het totale parkeerbeheer kostte de gemeente vorig jaar ruim 1,4 miljoen euro, waar iets minder dan 1,3 miljoen aan inkomsten tegenover stond. Er prijkt een gat van ruim 1,5 ron en dat wil de gemeente wegwerken. Het tarief van bezoekersvergunningen wordt drastisch verhoogd: van zestien tot negentig euro. Vooral in het Stadshart is daartegen veel verzet gerezen, vooral omdat gelijktijdig de vergunningen voor ondernemers in het gebied sterk in prijs zijn verlaagd. Maar dat is, zegt Levie, om meer bedrijven tot het aanschaffen van een vergunning – kosten 480 euro per jaar – te verleiden. Op dit moment zijn er maar 47 vergunningen voor bedrijven in het Stadshart uitgegeven. Het betekent dat veel ondernemers en hun medewerkers de auto’s in gebieden rond het Stadshart parkeren, waar dat gratis kan. Ook is er volgens Levie op grote schaal sprake van bewoners die – tegen vergoeding – hun bezoekersvergunning beschikbaar stellen aan ondernemers. Door koppeling aan het RWV-systeem zijn volgens de wethouder zulke en andere overtredingen gemakkelijker op te sporen. “Dan is waarschijnlijk alleen virtuele afgifte van vergunningen voldoende en hoeven geen kaarten meer achter voor- of achterruit te worden aangebracht. Met een druk op de knop hebben de parkeerwachters dan meteen alle gegevens van een auto, als zij het kenteken hebben ingetoetst, zoals kleur, type enzovoort. De bon komt dan kant en klaar uit hun printertje en ze hoeven niet meer zelf de kleur, het merk en type enzovoort vast te stellen. Dat maakt het allemaal veel efficiënter en er is minder kans op fouten,”vertelt Levie.

Zijn college Herbert Raat van Financiën: “Wij waren altijd in staat in feite allerlei vervelende dingen voor onze inwoners als het ware af te kopen, ook op parkeergebied. Maar dat kan niet meer. Anderzijds moet er een goede balans zijn tussen logica en handhaving.”

Lees ook:VVD juicht nieuw parkeersysteem toe
Lees ook:VVD wil blauwe zones in Stadshart
Lees ook:Parkeerbeheer wordt volledig digitaal
Lees ook:Parkeertarieven alsnog aangepast
Lees ook:Digitaal parkeren in Amsterdam nog bijlegger

2 reacties op “‘Parkeervergunningen bezoekers in Stadshart misbruikt’

  1. Erik Snaauw

    Het verhaal van de wethouder vind ik behoorlijk kort door de bocht.
    Toen de vergunningen werden ingesteld was het zo dat iedere bewoner met een auto een vergunning kon aanvragen, voor tweede auto’s was indertijd geen plaats. Ook ondernemers konden geen vergunningen aanvragen, er was gewoon geen parkeerruimte voor deze auto’s. Er was toen ook sprake van een parkeerterrein bij de Emergohal met een pendelbusje voor de werknemers en winkeliers van het stadshart. Er is toen een telling van de parkeerruimte uitgevoerd door de gemeente waaruit een beperkt aantal plaatsen bleek. Natuurlijk zijn er ‘slimme’ bewoners die de vergunning aan winkeliers verkopen, gezien de maatregelen moeten dat er wel heel veel zijn? Beetje jammer dat dit als reden wordt gebruikt om de goeden onder de kwaden te laten lijden. Van de goeden zijn er mijninziens nog steeds veel meer.
    Verder zou er best bezuinigd kunnen worden op de kosten, b.v. door deze vergunningssystemen uithanden te geven aan een bedrijf, of door b.v. de controleurs uit te rusten met een handscanner waardoor je geen vergunning meer hoeft uit te printen en in de auto te plakken ( dit gebeurd bv in Amsterdam ). Gezien de kosten die je hiermee bespaart in tijd en personeel kan je makkelijk 1,5 ton bezuigingen. Het is de gemakkelijkste weg het verschil door prijssstijging op te lossen, en dan hou je die betrokken ambtenaren ook aan het werk.
    Ik vind dat de wethouder en zijn medewerkers terug naar de tekentafel moeten en deze voorstellen moeten veranderen t.g.v. de bewoners ( en kiezers, niet te vergeten).

      /   Beantwoorden  / 
  2. bakker bik

    Kan men niet wat doen met de parkeerruimte onder het voormalige KPMG- gebouw?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.