Parkeerbeheer wordt volledig digitaal

John Levie

Na tot nu altijd als volstrekt ongeschikt voor Amstelveen door de gemeente te zijn afgewezen, willen B&W nu toch ‘blauwe zones’ invoeren.Dat en digitalisering van het parkeersysteem zijn de belangrijkste kenmerken van het nieuwe parkeerbeleid, dat verkeerswethouder John Levie (Burgerbelangen) in een nota aan gemeenteraad en bewoners voorlegt. De parkeermeters, waarin geld moet worden gestopt, verdwijnen. In plaats daarvan komen automaten, waarop kentekens kunnen worden ingetoetst. Betaald wordt per pinpas, chipkaart of creditkaart, maar men kan ook alles – buiten nabijheid van een automaat – alles per mobiele telefoon regelen. De nieuwe apparatuur vergt een investering van naar schatting 160 duizend euro, maar er staat tegenover dat de benodigde mankracht voor het legen van parkeermeters, geld vervoeren (met alle risico’s van dien) en tellen vervalt. Levie denkt dat de rigoureuze nieuwe aanpak efficiënter is, waardoor het parkeerbeheer eindelijk – zoals altijd de beodeling was – kostendekkend wordt. Ook parkeervergunningen worden digitaal, waardoor die niet meer in papiervorm achter autoruiten behoeven te worden geplaatst. Voor gehandicapten blijft parkeren gratis. De kosten daarvan (bijna een ton) laat de gemeente niet langer op het parkeerbeheer drukken, maar komen uit de algemene reserve.‘Blauwe zones’ waren in Amstelveen altijd taboe, onder meer omdat zij alleen maar geld zouden kosten (voor handhaving) en vrijwel niets opleveren.  Voor de handhaving gaan controleurs er in de visie van Levie op ‘zeer wisselende momenten’ kijken. De wethouder zegt de voorafgaande aan de nota, die volgende week (29 november) door de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur wordt besproken, met tal van organisaties te hebben gesproken, zoals de wijkplatforms van Elsrijk en Stadshart, ondernemers, bewonersorganisaties en de organisatie van gehandicapten OLGA.

Door digitalisering wordt het mogelijk zogenoemde bezoekersvergunningen voor 375 uren per jaar af te geven. Als die zijn opgesoupeerd, kan een tweede vergunning worden aangevraagd, die overigens het dubbele kost. Volgens Levie komen de kosten bij de eerste vergunning op 20 cent oer uur uit en die bij de tweede op 40 cent. De kentekens van de bezoekers kunnen zowel via internet als telefonisch worden doorgegeven. In mei 2012 wordt de definitieve versie van de nota aan de gemeenteraad voorgelegd, waarna de implementatie kan volgen. Die zal waarschijnlijk volgend jaar november een feit zijn.

Levie verwacht dat door de nieuwe aanpak in de toekomst de tarieven omlaag kunnen. Volgens verkeerskundig bureau Goudappel Coffeng zijn de kosten per gereguleerde parkeerplaats met 395 euro per jaar hoger dan doorgaans die in andere gemeenten (350 euro). Dat komt doordat enkele bijzondere posten aan de parkeerexploitatie worden toegerekend, zoals verwijssystemen en rentekosten voor de parkeerrechten op het maaiveld parkeren in het Stadshart.

Zoals onder meer wijkplatform Stadshart had voorspeld, is het aantal vergunningen – vooral bezoekersvergunningen – door de tariefsverhogingen dit jaar fors gedaald. Sterker dan de gemeente had verwacht, zodat opnieuw het financiële plaatje tegenvalt. Toch denkt Levie volgend jaar de zaak kostendekkend te kunnen krijgen, onder meer doordat de vergunningverlening efficiënter werd. “Ons uitgangspunt is dat we de schaarste verdelen,” zegt Levie. “Parkeerbeheer moet niet winstgevend zijn, niet de melkkoe van de gemeente.” Maar verlaging van de tarieven komt volgens hem pas in zicht als nu investeringen die de gemeente nu moet doen, zijn terugverdiend.

Lees ook:Parkeren wordt volledig digitaal
Lees ook:Politiek lijkt ondanks kritiekgolf uit op nieuw parkeerbeheer
Lees ook:Burgerbelangen: geld topsporthal overhevelen naar onderwijs
Lees ook:Gemeente wil geen boortunnel maar overkapping A9
Lees ook:Starterslening stopt per 1 augustus

6 reacties op “Parkeerbeheer wordt volledig digitaal

  1. Potver

    ‘Kentekens van bezoekers kunnen via internet of telefonisch worden doorgegeven’.

    Jaja, en op die manier wordt het dus weer moeilijker om even de bezoekersvergunning van je buren te lenen, wat nu vaak de gewoonte is en waar niemand last van heeft (behalve de gemeente dan). Tenminste, ervan uitgaande dat je niet meer dan een bezoeker per bezoekersvergunning kan opgeven, dat zal dan wel weer dichtgetimmerd zijn.
    En wat als je vergeet je bezoek af te melden?

    ‘Toch denkt Levie volgend jaar de zaak kostendekkend te kunnen krijgen, onder meer doordat de vergunningverlening efficiënter werd.’

    Laat me raden…. en we krijgen nog een tariefsverhoging van 300% te verwerken? Al die nieuwe apparatuur moet toch ook betaald worden, tenslotte…

      /   Beantwoorden  / 
  2. Piet

    Dan moet die controleur elk kenteken in een systeem checken en dus intikken om te controleren of er betaald is ? hoeveel Auto’s kan een controleur nu in een uur controleren als hij er alleen maar lang hoeft te lopen om te kijken of er een kaartje achter het raam aanwezig is? ja ja lekker efficiënt.

      /   Beantwoorden  / 
    1. dro

      HALLO, we leven in de 21e eeuw.
      weet je dan niet hoe het kan gaan????
      Een auto rijdt langs de geparkeerde auto’s en héél snel worden alle kentekens gescand en wordt automatisch vergeleken met de ingevoerde kentekens v/h betaalautomaat enz..
      Easy??
      Wat er niet klopt kan bv. door een gemotoriseerde controleur worden bekeken en/of verbaliseerd

        /   Beantwoorden  / 
      1. mientje

        Politie en digitalisering!!!!!!!!!!!!!! Hoe was de invoering van het allerlaatste systeem ook al weer verlopen? Was dat niet dramaaaaaaatisch? FF tot 10 tellen, voordat je zoiets zegt.

          /   Beantwoorden  / 
  3. mientje

    Is de vertegenwoordiger van de digitaliseringsfabriek langs geweest?
    Ik durf te wedden dat Levie niet eens weet, hoe je met een ovchipkaart moet reizen. Dat zal wat worden als ie ergens in Amstelveen wil parkeren. Zijn tegoed is dan al in 1 week op!!!!!

      /   Beantwoorden  / 
  4. Jan

    “waardoor het parkeerbeheer eindelijk – zoals altijd de beodeling was – kostendekkend wordt.”
    Er wordt meer als 100 miljoen aan parkeergelden opgehaald. Hiervoor moet je kosten maken, die lager zijn. Hoezo niet kosten dekkend?

    `Voor gehandicapten blijft parkeren gratis. De kosten daarvan (bijna een ton) laat de gemeente niet langer op het parkeerbeheer drukken, maar komen uit de algemene reserve´
    Twee dingen:
    1. het kost de gemeente niet een ton, ze lopen inkomsten mis. Mocht het wel aan administratie een ton kosten, moeten ze hun beleid veranderen en niet die administratie doen, maar gewoon de landelijk gehandicaten kaart accepteren.
    2. Geen wonder dat parkeerbeheer niet kosten dekkend draait als je er oneigenlijke kosten aan toerekend.

    “Dat komt doordat enkele bijzondere posten aan de parkeerexploitatie worden toegerekend, …”
    Ik herhaal, geen wonder dat parkeerbeheer niet kosten dekkend draait als je er oneigenlijke kosten aan toerekend.

    Mensen laat je geen zand in de ogen strooien, de overheid (zowel links als rechts) zal altijd zoveel mogelijk geld bij de burger vandaan willen halen. De blauwe zone is de eerste aanzet tot betaald parkeren….

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.