Schiphol drukker dan ooit

SchipholSchiphol denkt dat dit de druktste zomer in de 100-jarige geschiedenis van de luchthaven wordt. Voor het eerst wordt de grens van 200.000 passagiers per dag doorbroken. In de zomervakantie loopt de teller bijna dagelijks op tot 200.000 of meer aankomende, vertrekkende en overstappende reizigers.

De eerste in een reeks piekdagen was zaterdag met rond de 215.000 passagiers. In juli en augustus reizen circa 12,7 miljoen passagiers via Schiphol. Vorig jaar waren er ruim 10,6 miljoen. De verwachting is dat Schiphol dit jaar in totaal zal uitkomen op circa 63 miljoen passagiers.

De luchthaven zegt voor én achter de schermen alles te doen om reizigers zo soepel mogelijk te laten reizen. Er wordt extra personeel ingezet op drukke punten, zoals in de vertrekhallen, bij de securitycontrole en in de Reclaim.

Reisadvies

Ondanks alle inspanningen moet men rekening houden met topdrukte en wachtrijen bij het inchecken en de security- en paspoortcontrole. Schiphol adviseert reizigers daarom op tijd te komen en daarbij het tijdstip aan te houden dat de luchtvaartmaatschappij aangeeft. Eérder dan die adviestijd komen heeft geen zin, omdat de incheckbalies dan nog niet open zijn. Actuele vluchtinformatie is te vinden op de websites van luchtvaartmaatschappijen, op www.schiphol.nl en via de Schiphol-app.

Voor een ontspannen begin van de vakantie adviseert Schiphol reizigers goed voorbereid op reis te gaan. Vijf tips: 1. Controleer ruim voor vertrek of je paspoort of ID-kaart geldig is. 2. Weet wat mee mag in je handbagage. 3. Kom op tijd, houd de tijd aan die de luchtvaartmaatschappij aangeeft. 4. Check thuis online in of doe dit bij een van de selfservice incheckzuilen. 5. Houd reisdocumenten, elektronica en verpakte vloeistoffen binnen handbereik. Voor meer informatie en tips: www.schiphol.nl/zomer.

Passagiers die 1 t/m 9 augustus met de trein van/naar Schiphol reizen, krijgen het advies vooraf de NS Reisplanner te raadplegen in verband met extra reistijd door spoorwerkzaamheden.

Gastvrij

Voor een gastvrije ontvangst heten vrijwilligers van het welcome@schiphol-team – dit zijn oud-medewerkers en gepensioneerden van Schiphol en partners – bezoekers tijdens piektijden welkom en maken zij hen wegwijs. Daarnaast is er entertainment in de vertrekhallen aanwezig, zoals steltenlopers die de Dutch Tango dansen en diverse theateracts.

 

Lees ook:Vorig jaar meer reizigers op alle luchthavens
Lees ook:Bouw aparte Schengen-hal op Schiphol
Lees ook:KLM: Meer passagiers en minder vracht
Lees ook:Treinloze perioden wegens werkzaamheden
Lees ook:KLM: 8 miljoen passagiers in twee maanden

20 reacties op “Schiphol drukker dan ooit

  1. Reaguurder

    Lekker veel contrails :)

      /   Beantwoorden  / 
  2. Snufsnikkel

    Beter dan rokende Micraatjes:)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Robert van Waning

    @Reaguurder en Snufsnikkel, mede dankzij jullie ben ik altijd de topic. Dit keer dankzij mijn dierbare Micra en die vreselijke contrails (vliegtuigsmog).

    Eén opstijgend vliegtuig verbruikt evenveel (en vervuilt de lucht dus even erg) als 350 Micra’s. De weer- en klimaateffecten van de luchtvervuiling door vliegtuigen op 10 – 13 km hoogte wordt onderschat. Het is goed dat jullie daarop wijzen.

    Het is dus maar goed dat de (nu al noodlijdende en zwaar gesubsidieerde) luchtvaartindustrie geen toekomst heeft. Zij zal binnen afzienbare tijd haar piek bereiken en daarna steeds sneller krimpen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. D. Arm

      Nou ik ben het nooit met je eens. Maar die idioten met schuilnamen als Reaguurder, Snufsnikkel, EVRM etc. dienen een internet verbod te krijgen.

      Ik schrijf tenminste onder mijn eigen naam.

      En dat ik Dirruk van voren heet en tevens arm ben, maar gelukkig geen SP’er, wil ik toch meer even mijn zegje doen.

      Dank u wel.

        /   Beantwoorden  / 
  4. Reaguurder

    Dat is best wel ernstig allemaal Robert! Heb jij misschien wat meer informatie voor mij over dit onderwerp ? want ik maak mij nu wel zorgen om de toekomst !!

      /   Beantwoorden  / 
  5. Robert van Waning

    Reaguurder, ik weet dat jouw vraag niet serieus bedoeld is, maar ik zal er toch een kort serieus antwoord geven. Er is namelijk alle reden om je zorgen te maken. Dat zou echter geen verrassing moeten zijn. Er is immers lang genoeg gewaarschuwd.

    Mbt de economie heeft men op de verkeerde paarden gewed, zoals fossiele energie, globalisering, kredieten zonder tegenwaarden, het optuigen van financiële machten die zich onttrekken aan democratische controle, economische groei die gebaseerd op uitputting van voorraden en vervuiling en vernietiging van het leefmilieu (biodiversiteit, schoon water, vruchtbare bodem, schone lucht, stabiel klimaat). De gevolgen van overbevolking en migratie worden onbeheersbaar.

    Het is allemaal al in 1971 gezegd door de Club van Rome, maar vrijwel niemand wilde luisteren en dat is nog steeds zo. De mens is niet zo verstandig.

    Wat Schiphol betreft: De luchtvaart heeft geen toekomst, maar de mensen nemen het er nog van terwijl dat eigenlijk al lang niet meer kan. Vliegen is veel te goedkoop.

    Welgemeend advues: Lees niet alleen De Telegraaf.

      /   Beantwoorden  / 
  6. expat

    En wat heeft dit met Schiphol te maken?

    Opletten JB, Van Waning gaat wederom off topic.

    Bestaat dat woord ‘hardleers’ nog steeds?

      /   Beantwoorden  / 
  7. Robert van Waning

    Expat,uitputting van fossiele grondstoffen, klimaat, leefmilieu etc. hebben meer met Schiphol te maken dan jou kennelijk lief is. Daarom wil jij – net als de meesten – niet dat daaraan aandacht wordt besteed.

    Waarom vroeg je niet aan Snufsnikkel wat Micra’s met Schiphol te maken hebben? (Ik heb er één.)

    En weet je wat contrails zijn, waar Reaguurder het over had? (Ik maak daar al 20 jaar foto’s van. Kijk maar op contrails.nl)

    Moest je hen niet aangeven bij JB, klikspaan?

    Reaguurder en Snufsnikkel verwezen dus naar mij en ik reageerde daarop. Wat is daar mis mee?

      /   Beantwoorden  / 
    1. expat

      Volgens mij gaat dit artikel over de drukte op Schiphol met alle overlast van dien voor de blije vakantieganger.

      Dus die zullen het worst wezen wat jij hier zit te janken.

      Jij hebt een Micra? En 20 jaar oud? Jeetje, ik woon hemelsbreed gemeten niet zover van je vandaan. Waarvan ik dacht dat die kerosine damp die ik wel eens ruik van vliegtuigen afkomstig was, is dus jouw auto die je warm laat draaien.

        /   Beantwoorden  / 
  8. Robert van Waning

    Slimpie, als je iedereen wilt verbannen die off-topic schrijft, dan blijft er vrijwel niemand over. Wanneer was eigenlijk de laatste keer dat jij iets verstandigs on-topic schreef? Of ben ik altijd de topic?

    De overlast die passagiers nu op Schiphol ondervinden is peanuts vergeleken bij de ellende waarmee het gros van de mensheid te maken krijgt als men doorgaat met het opwarmen van het klimaat.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Hans van D L

      Luchtvaart levert maar 3% uitstoot van de het totaal aan broeikasgas ! de energie centales stoten 43 % van al het broeikasgas uit !

        /   Beantwoorden  / 
    2. Robert van Waning

      HansvDL, de uitstoot van waterdamp en fijnstof (condensatiekernen, CCN’s*) door het vliegverkeer in hoge luchtlagen draagt veel meer bij aan de opwarming van het klimaat dan die van CO2. De luchtvaartlobby gebruikt die relatief ‘geringe’ uitstoot van kooldioxide graag ter afleiding van het échte probleem.

      *) Cloud condensation nuclei or CCNs (also known as cloud seeds) are small particles typically 0.2 µm, or 1/100th the size of a cloud droplet [1] on which water vapour condenses. Water requires a non-gaseous surface to make the transition from a vapour to a liquid; this process is called condensation.

      Zie ‘Hoge bewolking of vliegtuigsmog?’ (http://bit.ly/2a8Erbn) en contrails.nl

        /   Beantwoorden  / 
  9. Reaguurder

    Beste Robert, waarom reageren mensen zo fel als u nuttige informatie verstrekt ? ik snap hier niets van !

      /   Beantwoorden  / 
    1. Robert van Waning

      Beste Reaguurder, inconvenient truth is onwelkom en irritant. Dat weet jij ook en daarom vraag je het.

      Het artikel is een overgeschreven persbericht van Schiphol. Het werkt als een advertorial. Mensen worden – zeker in deze periode – bestookt met informatie (redactioneel en commercieel) die bedoeld is om reislust op te wekken. Lezers van dit artikel krijgen zin in een vliegvakantie: “Iedereeen gaat. Ik wil ook.”

      Vliegen is de meest hinderlijke, energieverspillende, milieuvervuilende en klimaatbedervende manier van vervoer. Toch krijgen mensen er voornamelijk veel positieve informatie over, omdat media daar belang bij hebben. Advertenties van reisorganisaties en vliegmaatschappijen zijn een onmisbare bron van inkomsten. Zodoende zijn er ook veel reisrubrieken, -artikelen, -bijlagen, etc.

      Een land dat het Klimaatakkoord van Parijs heeft ondertekend, moet niet meewerken aan een verdere toename van het (nu al veel te intensieve) vliegverkeer. Zeker niet, omdat aan die groei vanzelf een einde zal komen door toenemende schaarste (en dus stijgende prijzen) van fossiele
      brandstoffen, door steeds strengere milieu- en klimaateisen en door steeds hogere belastingen, accijnzen en toeslagen.

      Ik belicht vaak een kant die mensen niet willen zien of horen. Dat wekt bij sommigen agressie op. Dat is echter geen reden om mijn meningen niet te uiten. Anders worden de verhalen hier wel erg eenzijdig.

        /   Beantwoorden  / 
      1. PeterPC

        “Lezers van dit artikel krijgen zin in een vliegvakantie: “Iedereeen gaat. Ik wil ook.””

        Klopt, uitvaartcentra adverteren ook. De lezers daarvan denken dan : “Iedereen gaat dood. Ik wil ook”

          /   Beantwoorden  / 
      2. Robert van Waning

        PC, zoals je weet, gaat iedereen één keer dood maar gelukkig gaat niet iedereen vaak op vliegvakantie. Sterven is helaas noodzakelijk; vliegen niet.

        Het aantal advertenties van uitvaartcentra valt in het niet bij die van de vliegreisindustrie. Er zijn dan ook geen overlijdensartikelen, -rubrieken, -bijlagen om het adverteren door uitvaartcentra aan te moedigen. Mensen denken bij het lezen daarvan niet dat zij dood willen maar wel dat hun begrafenis of crematie goed wordt geregeld.

          /   Beantwoorden  / 
  10. Gerrit

    Wat een walgelijke reactie slimpie.

      /   Beantwoorden  / 
  11. Reaguurder

    Nou dan ga ik maar snel unnuleren als het zo erg is !!

      /   Beantwoorden  / 
  12. Piet van Puffelen

    Nou ik zou niet naar die van Waanzin luisteren dat is een charlatan!!

      /   Beantwoorden  / 
  13. Robert van Waning

    “De groei van de middenklasse betekent dat de klassieke twee weken kamperen vervangen zijn door meerdere reizen per jaar, steeds vaker naar exotische bestemmingen. De toeristische en hospitality sector is dan ook de snelst groeiende economische sector, die ondanks de crisis groeit met 2 procent per jaar. Deze sector draagt meer dan 10 procent bij aan de uitstoot van broeikasgassen, slurpt water voor zwembaden en golfterreinen, veroorzaakt vervuiling en vormt een serieus risico voor verspreiding van ziektes. .. Het toerisme brengt lokaal inkomen, maar vaak veel minder dan gedacht. Toeristen zijn gestresst, doelwit van zakkenrollers, relaties staan onder druk. Je zou bijna denken dat als het niet al bestond, het toerisme beter afgeschaft kan worden. En toch blijven ze vertrekken, die toeristen: 1,13 miljard in 2014. Allemaal bouwen ze ongemerkt een enorme koolstofschuld op. .. Er staan alleen al vele miljoenen Aziaten te trappelen om de Notre Dame, de Sixtijnse Kapel of het Rijksmuseum te bezoeken. En terecht. Misschien dat de mensheid over een halve eeuw met verbijstering terugkijkt naar een wereld waarin bijna iedereen onbeperkt reisde.”
    (Louise Fresco, column in de NRC van vanavond.)

    “CO2-uitstoot moet vol op de rem. Klimaatafspraken van Parijs zijn lang niet genoeg om opwarming tot veilige 2 graden te beperken.” (Voorpagina de Volkskrant, 30 juni jl.)

    En dan hebben ze het alleen nog maar over CO2..

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.