AV-lijn blijft kwetsbaar

Jeroen Brandes

Jeroen Brandes

De kwetsbaarheid op de Amstelveenlijn is niet helemaal weg te nemen. Na een gesprek met het GVB over de recente lawine van storingen zegt wethouder Jeroen Brandes van Verkeer en Vervoer dat in een brief aan de gemeenteraad.

Ook kunnen (ver)storingen bijvoorbeeld het gevolg zijn van een aanrijding met overig verkeer op een gelijkvloerse kruising. Daar is nu eenmaal niets aan te doen.

In de avond van 28 december 2016 was er sprake van een computerstoring waardoor lijn 51 niet kon rijden. Een wisselstoring op de Parnassusweg op 2 januari ’s ochtends vroeg leidde tot een ingekorte exploitatie van tramlijn 5. ’s Middags 2 januari trof een storing in het metrosysteem het gehele metronet in Amsterdam, inclusief de Amstelveenlijn. De hele exploitatie op het Amsterdamse metronet, inclusief lijn 51 van/naar Amstelveen Westwijk, heeft vervolgens uren stilgelegen. Hierdoor kwamen voertuigen van lijn 51 op de Amstelveenlijn stil te staan waardoor tramlijn 5 in Amstelveen ook niet meer kon rijden.

De storing ontstond rond 14:00 uur en rond 18:00 uur is de dienstuitvoering van de metro (inclusief lijn 5) weer opgestart. De Amstelveenlijn werd echter ’s avonds wederom getroffen door een grote storing. Deze vond plaats ten zuiden van de A9. Lijn 51 reed hierdoor de verdere avond geheel niet, ook niet ten noorden van de A9. GVB heeft 7 vervangende pendelbussen ingezet. Lijn 5 van/naar Stadshart Amstelveen leek aan het begin van de avond gewoon te kunnen rijden maar door weer een andere storing reden er op de hele lijn slechts 8 tramstellen (4 per richting). Enzovoort.

 Betrouwbaarder

Brandes sprak woensdagochtend onder anderen met algemeen directeur Alexandra van Huffelen en directeur Operatie en Techniek, Mark Lohmeijer, van het GVB. Zij nemen de problematiek op de Amstelveenlijn zeer serieus, zegt de wethouder. “Recent heeft GVB een directeur Operatie & Techniek aangesteld die onder andere als taak heeft te zorgen voor voldoende materieel op de Amstelveenlijn”, meldt Brandes. “Zo is bijvoorbeeld de terugkomst van twee bij ongevallen betrokken tramstellen versneld. Gedurende deze maand komen deze weer in dienst. Een ander voorbeeld is, dat het communicatiesysteem van de GVB Verkeersleiding verbeterd is, wat leidt tot een betrouwbaarder dienstuitvoering.” Maar de tramstellen op lijn 51 zijn oud en het aantal reserve stellen gering.

 Toezien

De Amstelveense haltes kennen geen omroepsysteem en de displays boven de perrons kunnen niet aangeven dat er een (ver)storing is. Tijdens het overlegmet Brandes heeft GVB gezegd zes reisinformatiecoördinatoren in huis te hebben waarvan er drie recent zijn aangesteld ter versterking van het verstrekken van informatie tijdens storingen / stremmingen. GVB zegt ook er vertrouwen in te hebben dat de capaciteit op de Amstelveenlijn én de informatievoorziening naar reizigers bij storingen / stremmingen weer snel wordt verbeterd. “Als wethouder zal ik hierop scherp blijven toezien”, schrijft Brandes aan de raad.

 

 

Lees ook:Kortere lijn 199 blijft toch ‘s avonds rijden
Lees ook:VVD heeft vragen over lijn 5
Lees ook:Regioraad stemt in met AV-lijn
Lees ook:Amstelveenlijn sneller, maar niet meer naar CS
Lees ook:A’veense politiek: ‘Blijf af van tramlijn 5′

2 reacties op “AV-lijn blijft kwetsbaar

  1. Gerben

    Jeroen, tijd voor een nieuwe foto voor de pers (en ons).

      /   Beantwoorden  / 
  2. Frank

    De fout is al gemaakt bij de aanleg van de sneltram. Er zijn gewoon te weinig passeerstations, waardoor bij uitval van 1 tram het hele orgel vals is. Voor de rest moest Brandes geen oude koeien uit de sloot halen. De oorzaken die hij opnoemt , gelden al vanaf het begin. De trams zijn altijd storingsgevoelig geweest. Al deze problemen moeten eerst opgelost worden , voordat men ueberhaupt kan denken aan verlenging van deze lijn naar Uithoorn.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.