Amstelveenlijn sneller, maar niet meer naar CS

Jeroen Brandes

Jeroen Brandes

“Sneller en comfortabeler” noemt wethouder Jeroen Brandes van Verkeer (PvdA) de toekomstige zogenoemde Amstelveenlijn, die er in 2020 kan liggen. Sneltram 51, nu de snelle rechtstreekse verbinding van Amstelveen met het Centraal Station, wordt om 2019 opgeheven. De nieuwe lijn, van Westwijk af, gaat niet verder dan station Amsterdam Zuid, waar degenen die verder Amsterdam in willen, moeten overstappen op de Noord-Zuid (metro) lijn. Maar ook op bussen, treinen en Ringlijn.

Op 11 november behandelt de gemeenteraad het Uitvoeringsbesluit voor de nieuwe lijn, waarmee B&W dinsdag hebben ingestemd. Daarna moeten nog bestemmingsplannen worden gewijzigd om de aanleg mogelijk te maken, die ook voor Amstelveen nogal wat infrastructurele gevolgen heeft. Maar omdat voor het 300 miljoen euro kostende project de Stadsregio Amsterdam (SRA) de opdrachtgever is, moet de regioraad uiteindelijk definitief over de uitvoering beslissen. Dat besluit wordt genomen op 15 december, formeel ‘na raadpleging van de gemeenteraden van Amsterdam en Amstelveen’.

Van de 300 miljoen, betaalt het Rijk er 75 miljoen en rest komt van de SRA. Daarvan nemen Amstelveen en Amsterdam samen 5% voor hun rekening, wat voor Amstelveen op € 5,6 miljoen neerkomt.

De SRA is formeel de opdrachtgever voor de ombouw van de Amstelveenlijn. Met het aannemen van het “Uitvoeringsbesluit Amstelveenlijn” krijgt de SRA formeel toestemming te gaan werken op het grondgebied van Amsterdam en Amstelveen. Bovendien komt door dit besluit ook geld beschikbaar vanuit het Rijk, waardoor het project financieel uitvoerbaar wordt. Het Rijk betaalt 75 miljoen euro mee aan de Amstelveen en de Stadsregio betaalt 225 miljoen. Van dat laatste bedrag betalen Amsterdam en Amstelveen gezamenlijk 5%, waardoor de bijdrage van Amstelveen ruim 5,7 miljoen bedraagt.

Brandes zegt tijdens de aanleg de overlast voor omwonenden de overlast zoveel mogelijk te willen beperken. Volgens de gemeente wordt de nieuwe lijn veiliger, sneller, betrouwbaarder en comfortabeler dan de nu bestaande tramlijn 51. Er komen moderne, lage perrons en nieuwe tramstellen. Overigens blijft tramlijn 5 wel gehandhaafd.

Er zijn drie ongelijkvloerse kruispunten, te weten bij Zonnestein, Rembrandweg en Sportlaan, waarvoor verdiepte ligging op de Beneluxbaan noodzakelijk wordt en op het maaiveld rotondes zijn geprojecteerd. Maar ook wordt de Beneluxbaan gedeeltelijk versmald van twee naar één rijstrook aan beide kanten. De trams, evenals auto’s, rijden door tunnels er onderdoor. “Dat heeft meer veiligheid en een betere doorstroming van het verkeer”, zegt Brandes.

Tussen nu en januari 2016 wordt een zogenoemd beeldkwaliteitsplan ontwikkeld. Ter wille van de werkzaamheden aan en rond de nieuwe lijn, gaat wel enig groen sneuvelen, maar de gemeente wil dat in de toekomst weer vervangen.

 

Lees ook:DB Stadsregio akkoord met AV-lijn
Lees ook:A’veense politiek: ‘Blijf af van tramlijn 5′
Lees ook:Metro naar Amstelveen definitief van de baan
Lees ook:GVB: Lijn 5 niet meer naar CS, Brandes kwaad
Lees ook:Informatie over tijdelijk vervoer lijn 51

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.