“Het studeren naar een verdere uitwerking van de komst van de Noord/Zuid Lijn heeft geen zin zolang de Amsterdamse politiek geen beslissing heeft genomen over de toekomst ervan,” zegt BBA-raadslid David de Jong. Hij is er tegen dat de raad zich nu al vastlegt op de komst van de lijn naar Amstelveen. Ook voorziet hij dat het nieuw te kiezen, door B&W voorgestelde tracé op termijn verlies van de huidige haltes in Middenhoven en Waardhuizen betekent.
De Jong: “In het voorstel van B&W zijn slechts enkele regels gewijd aan de ontstane situatie in Amsterdam. Week-na-week komen nieuwe onthullingen naar buiten. De kosten blijken onbeheersbaar, de oplevertijd is onduidelijk en problemen bij de aanleg stapelen zich op.. De gemeenteraad van Amsterdam heeft een raadsenquête geïnitieerd en oud-minister Veerman is bezig met een onderzoek waarin ook uitdrukkelijk gekeken wordt naar het ‘stoppen’ van het project.”
Eerder vroeg BBA een onderzoek naar het op lange termijn behouden van de lijnen 5 en 51. Nu de Noord/Zuid lijn in Amsterdam niet eerder dan tussen 2018 en 2020 gaat rijden, wordt dat alleen maar relevanter, meent De Jong. Zijn fractie wil dat de komende tien jaar het openbaar vervoer goed op peil wordt gehouden. “Uit de plannen van B&W blijkt dat
veel haltes vervallen onder het mom van samenvoegen en lijn 5 verdwijnt. Daardoor zullen vele Amstelveners langere tijd nodig hebben om te kunnen opstappen op de nieuwe metrolijn. Ook verslechtert de directe bereikbaarheid met Amsterdam, wordt de Beneluxbaan jarenlang een bouwput zonder tram en metro en blijft de vraag hoe alles wordt betaald,” aldus De Jong.
Lees ook:CDA en BBA kritisch over Noord-Zuidlijn naar Amstelveen
Lees ook:CDA wil Noord/Zuid-lijn op palen in Amstelveen
Lees ook:Ook PvdA tegen opheffen tramhaltes
Lees ook:Minder haltes Amstelveenlijn ter wille van snelheid
Lees ook:SP: ‘Alle haltes lijn 51 laten bestaan’