City marketing en RoundUp

Inza Gast

Inza Gast

Als het om opstomen van Amstelveen in de vaart der volkeren gaat, is niets het gemeentebestuur te dol. Deze zich de groenste van Europa wanende stad mag dan tot de laatste dag waarop dat is toegestaan (eind volgend jaar) doorgaan met gebruik van het uiterst giftige onkruid bestrijdingsmiddel RoundUp, omdat alternatieve methoden drie ton kosten, voor zogenoemde citymarketing wordt grif een veelvoud daarvan op tafel gelegd.

Ruim drie ton voor kunstwerk op het Stadsplein? Geen probleem, omdat het van Armando is. Glazen huis voor een kleine half miljoen naar dat plein? Graag. Zulke dingen zetten de stad op de kaart. Allemaal nog afgezien van de snoepreizen die burgemeester en wethouders maken naar verre oorden om bedrijven binnen te halen, waarvan de werknemers hier wegens gebrek aan betaalbare woonruimte toch nooit kunnen wonen (al valt voor de toppen van die ondernemingen waarschijnlijk wel een duur huis te regelen). Zo reisden de kersverse D66-wethouder Maaike Veeningen en de eveneens kersverse burgemeester Mirjam van ’t Veld al weer naar Japan, daardoor de raadscommissie over de gemeentelijke begroting missend, om te laten weten dat Amstelveen de place to be is.

Dat laatste vindt ook VVD-raadslid Inza Gast, destijds fervent strijdster voor zeven dagen open zijn van winkels en warm voorstandster van een 24-uurs economie. Naar haar mening doet Amstelveen nog te weinig om toeristen te trekken. Die gaan wel naar Amsterdam, volgens Gast blijkbaar niet voor Rijks-, Van Gogh- en Stedelijk Museum, drugs en hoeren, maar om Leidseplein en Rembrandtplein te bezoeken. En ja, als je daar twee keer bent geweest wil je wel eens naar een échte toeristische attractie. Amstelveen dus, met zijn Cobra Museum, Jan van der Togt Museum, heemparken, Stadshart en Amsterdamse(!) Bos. Die naar Amsterdam trekkende toeristen moeten dus, via promotie in hotels en op de gemeentelijke website, naar Amstelveen worden getrokken. Dat is goed voor de lokale economie. Kunnen al die vreemdelingen, als zij toch het Stadshart bezoeken, meteen even kijken naar het leegstaande unieke voormalige KPMG pand, uiteraard een bezienswaardigheid van jewelste.

Terwijl Amstelveense burgemeesters zich in het buitenland – zoals voorganger Kamphuis van de nu zittende Van ’t Veld eens meldde – (mede)  mayor van ‘Greater Amsterdam’ noemen, omdat geen hond ter wereld weet waar Amstelveen ligt, denkt Gast daar kennelijk anders over. In feite is Amstelveen het centrum van deze regio, zo niet van de wereld. Dat men dat mondiaal nou niet door heeft. Meer city marketing dus.

Daarvoor moet eerder geld los komen dan voor het stoppen met RoundUp. Hoewel een mede door D66 en Burgerbelangen ingediende motie B&W opdroeg snel te stoppen met bespuiten van onkruid ermee (omdat het gif ook slecht is voor de volksgezondheid), lijkt het college die nu naast zich neer te leggen. RoundUp blijft gewoon in gebruik tot het van het Rijk niet meer mag. Geheel anders dan andere gemeenten, die er al mee stopten. Want niet chemisch bestrijden kost geld.

D66 en BBA, zitten inmiddels beide in dat college, wethouder Bot van die laatste partij is zelfs wethouder Groen.  Dus zowel de democraten als de partij die aan de naam te oordelen de belangen van burgers op het oog heeft, veranderden kennelijk van mening over het gif. Als de citymarketing er maar niet door wordt aangetast.

 

Lees ook:Gemeenteraad: Visie city-marketing ontbreekt’
Lees ook:Honderden handtekeningen tegen RoundUp
Lees ook:Stadsplein
Lees ook:GroenLinks: ‘afbouwplan’ gif mist afbouw
Lees ook:Plan voor citymarketing op komst

7 reacties op “City marketing en RoundUp

  1. Frank Bikker

    Misschien wil Amstelveen zich qua gifspuiten vergelijken met enkele Zuideuropese landen! In andere landen is dit spul zelfs verboden en in een heleboel volkstuinen staat in de statuten dat je deze rommel expliciet niet mag gebruiken.
    -
    Inderdaad een vrij ongelukkige start van het kersverse college nu allerlei veranderingen op het bordje van de gemeente komen. Ik denk dat een zeer groot deel van de bevolking dit toch graag anders had gezien.

      /   Beantwoorden  / 
  2. P.G. van Faassen

    Prima spul dat roundup. Gebruik het al jaren om overdadig bomen/planten groei van mijn buren te killen.

    Daarnaast als ik het onkruid in mijn tuinen (400 bunder) te lijf ga met dit spul, moet ik wel mijn hondje onder de arm nemen.

    Dat heb ik er graag voor over.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Jan Demming

      Ach ja, P.G. – wie dan leeft die dan zorgt. Na ons de zondvloed nietwaar?

        /   Beantwoorden  / 
  3. P.G. van Faassen

    “en ditto burgemeester Mirjam van ’t Veld”, die dame is toch niet van D66?

    En die Maaike, die niet rechtop kan staan op foto’s,
    kan die niet Fukushima bezoeken?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Johan Bos

      Dito sloeg op kersverse, maar ik begrijp de onduidelijkheid en heb het aangepast.

        /   Beantwoorden  / 
  4. Gerben

    Gastvrij Amstelveen. Een stad op zoek naar een nieuwe identiteit.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Robert van Waning

    Dat bestuurders en politici graag op reis gaan, is bekend. Of die handelsmissies ook enig nut hebben, wordt echter niet onderzocht.

    Amstelveen moet er in de eerste plaats voor zorgen dat alle informatie die interessant en bruikbaar is voor bedrijven en bezoekers op een overzichtelijke manier beschikbaar is op de websites van de gemeente, met duidelijke verwijzingen naar andere websites en bronnen.

    Mensen die om welke reden dan ook belangstelling hebben voor Amstelveen, komen heus wel als de gegeven informatie hun daartoe aanleiding geeft.

    De mensen die afkomen op een bezoek van handelsmissies, bestuurders en politici, zijn de gebruikelijke receptiebezoekers die afkomen op een kletspraatje met een gratis hapje en drankje.

    Bestuurders moeten hun bedrijf of hun gemeente besturen en niet steeds afwezig zijn. Hun werk ligt hier en niet elders.

    Hoe vaak is Maaike Veeningen (D66) al in Duitsland op bezoek geweest bij de ‘Amstelveense kunstenaar’ Armando? En wat hebben de buitenlandse reizen concreet opgeleverd? Worden daarover in de gemeenteraad vragen gesteld?

    Spuit die Roundup dus maar op alle reisplannen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.