Campagne voor werk jongeren: 25 aan de slag

 

J.W. Groot

J.W. Groot

De in juni door Aalsmeer en Amstelveen gestarte campagne ‘Je bent jong en je wilt….Werk’ om jongeren een werkervaringsplaats of betaalde baan te helpen vinden, heeft er nu 25 een arbeidsplaats bezorgd. Van de 46 jongeren die intensief zijn begeleid zijn.

Onder jongeren is de werkloosheid sinds eind 2011 toegenomen. Volgens het meest recente landelijke CBS-cijfer van februari 2013 is 15% van de beroepsbevolking van 15-25 jaar werkloos. Dit is voelbaar op de regionale arbeidsmarkt. Concreet betekent het dat het voor jongeren moeilijk is om werk te vinden dat aansluit bij hun opleidingsniveau.

Met de campagne wilden de twee gemeenten minimaal 20 jongeren aan een werkervaringsplaats of betaalde baan helpen en alle jongeren steunen die zich hebben aangemeld  Daarnaast was het belangrijk werkzoekende jongeren (tot 27 jaar), die niet bekend zijn bij gemeente of UWV, in beeld te brengen. De campagne had bovendien tot doel de maatschappelijke betrokkenheid van werkgevers te stimuleren.

Wethouders Economische Zaken Jan-Willem Groot en Ad Verburg bezochten samen een aantal jongeren die bij bloemengroothandel Waterdrinker Aalsmeer aan de slag konden. “Deze campagne is een succes”, vindt Groot. “Meer dan de helft van de jongeren die intensief begeleid zijn, heeft nu een baan. De overige 21 jongeren zijn nog in begeleiding. Wij zijn heel blij met bedrijven als Waterdrinker Aalsmeer. Mogelijk gaan we de campagne volgende jaar herhalen en dan hoop ik dat nog meer Amstelveense en Aalsmeerse bedrijven zich willen inzetten voor de werkloze jongeren.”

Directeur Waterdrinker Aalsmeer Mariska Foppen: “Wij willen graag jongeren aan het werk helpen. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en respect voor mens en milieu zijn thema’s die voor Waterdrinker niet meer weg te denken zijn.”

 

Waterdrinker heeft een jaaromzet van 185 miljoen, 210 vaste en 30 flexibele krachten. Er zijn 9000 soorten planten verkrijgbaar, die door meer dan 1500 kwekers worden aangeleverd. Het bedrijf steeg van 9 naar 8 in de Hillenraad 100, de jaarlijkse lijst van toonaangevende bedrijven in de glastuinbouw. Waterdrinker is verkozen tot Onderneming van het Jaar van Noord-Holland 2012-2013, categorie MKB groot, en genomineerd voor de Tuinbouw Ondernemingsprijs, die in januari wordt uitgereikt.

Lees ook:Campagne om jongeren aan werk te helpen
Lees ook:Jongeren krijgen geen uitkering meer, maar scholing en werk aangeboden
Lees ook:Werkloosheid jongeren valt mee
Lees ook:‘A9-school verbinden aan tunnelaanleg’
Lees ook:PvdA komt met plan tegen jeugdwerkloosheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.