Ouderen zonder (klein) kinderen digitaal zwak

Jeroen Brandes

Jeroen Brandes

Vooral kwetsbare personen en ouderen zonder (klein-)kinderen zijn digitaal ongeletterd. Zij missen vaker de aansluiting met de omgeving en de motivatie om zich te verdiepen in computervaardigheden. Een onduidelijke structuur op websites blijkt vaak een hindernis om het digitale aanbod op een hulpvraag te vinden.

Dat schrijft wethouder Jeroen Brandes aan de gemeenteraad, op basis van door de Hogeschool van Amsterdam gedaan onderzoek. HvA was al belast met onderzoek naar de toegankelijkheid van informele zorg in Groenelaan en heeft dat uitgebreid met ‘digitale ongeletterdheid’. De gemeenteraad had daar via een motie op aangedrongen. Volgens Brandes kan worden aangenomen dat de resultaten van het onderzoek in Groenelaan voor geheel Amstelveen gelden.

De raad had B&W gevraagd de digitale ongeletterdheid in kaart te brengen om vast te stellen hoe die is aan te pakken en stelde tien mille voor het onderzoek beschikbaar.

Onderzocht werd onder meer of en hoe bewoners gebruik (kunnen en willen) maken van digitale platforms als ‘Amstelveen voor elkaar’ en de website van ‘Mantelzorg en Meer’. Hoewel steeds meer ouderen digitaal vaardig worden, blijven sommigen van hen toch achter.

Wantrouwen

Hulp van buitenaf vraagt men trouwens niet gauw uit gebrek aan vertrouwen in wie men in huis haalt. Dat is voor B&W een punt van aandacht, zegt Brandes. Zij treden erover in gesprek met welzijn- en zorginstellingen. Bij het zogenoemde Amstelveenloket, waar inwoners terecht kunnen voor hulp op basis de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), tracht de gemeente te achterhalen wie het met de digitale vaardigheid staat. Want haar beleid is gericht op wat heet ‘zelfredzaamheid’.

Via het Amstelveenloket verwijst de gemeente naar het bestaande cursusaanbod bij bijvoorbeeld VITA, de bibliotheek of de bewonersinitiatiefgroepen.

Om digitale ongeletterdheid tegen te gaan worden ook i-padcursussen gegeven in o.a. de Bolder en ’t Open hof, maar ook elders. Volgens B&W bestaat daarvoor veel animo en stimuleert het maatschappelijk werk ouderen mee te doen. “Ouderenadviseurs begeleiden niet-digitaalvaardigen bij het overwinnen van eventuele digitale drempelvrees. Aangezien gebleken is dat kinderen spelenderwijs ouderen meenemen in de digitale ontwikkeling, benaderen wijkcoaches van AanZ de scholen in de wijk om hierin iets te betekenen”, schrijft Brandes.

 Analfabetisme

De oorzaak van digitale ongeletterdheid kan intussen volgens hem ook liggen aan analfabetisme of aan het niet machtig zijn van de Nederlandse taal. Het College zet daarom al geruime tijd in op deze (digi)taal achterstand door o.a. de subsidiëring van het Taalhuis.

Omdat de resultaten van het onderzoek in Groenelaan overeen komen met die van een onderzoek in Amsterdam West door het Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie (AKMI), neemt Brandes aan dat zij ook corresponderen met heel Amstelveen.

Na afronding in 2018 van het complete onderzoek door de HvA naar toegankelijkheid van informele zorg zal het College de uitkomsten delen met de partners en eventuele adviezen van de HvA meenemen bij de ontwikkeling van nieuw WMO-beleid.

 

Lees ook:‘Homovlag’ op raadhuis
Lees ook:Organisatie voor eenzame ouderen
Lees ook:Ouderen wonen niet toekomstbestendig
Lees ook:Team test bereikbaarheid gezondheidscentrum
Lees ook:Jacqueline verwent ouderen…

6 reacties op “Ouderen zonder (klein) kinderen digitaal zwak

  1. Kaas

    Leve de dehumanisering van de overheid.

      /   Beantwoorden  / 
    1. F. Wijlens

      Hey Kaas,

      hypothetisch gesproken, stel dat ik met een schip in de haven van San Diego lig, kan jij me dan vertellen wat de snelste route richting de haven van New Orleans is?

        /   Beantwoorden  / 
      1. Kaas

        Goh, ben jij een zeekapitein. Wat leuk.

          /   Beantwoorden  / 
        1. F. Wijlens

          Toet, toet : )

            /   Beantwoorden  / 
  2. Rotary-vriendje

    “Vooral kwetsbare personen en ouderen zonder (klein-)kinderen zijn digitaal ongeletterd. Zij missen vaker de aansluiting met de omgeving en de motivatie om zich te verdiepen in computervaardigheden. Een onduidelijke structuur op websites blijkt vaak een hindernis om het digitale aanbod op een hulpvraag te vinden.”

    DIEP ONDER DE INDRUK VAN DE ANALYSE VAN DEZE WETHOUDER. Briljant !!!!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Kaas

      Rv gezien het niveau van Brandes is dit wel briljant. Hij kan er toch ook niets aan doen.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.