Spanning bij gemeente over zorg en welzijn

 

Jeroen Brandes

Jeroen Brandes

Nu gaat er in de zorg en het welzijn heel veel mis. Wordt dat, als volgend jaar de Gemeente taken van het Rijk overneemt, niet nog erger? Die vrees bleek uit sommige vragen tijdens de donderdagavond in het Raadhuis gehouden discussie met burgers en een paar raadsleden. Het was de tweede ‘Het moet anders’ sessie, waar onder meer casussen werden gespeeld van contacten tussen hulpbehoevenden en hulpverleners.

Ambtenaren van de gemeente meldden dat, zoals wethouder Herbert Raat eerder bepaalde, de gemeente nu zelf leveringen door ingehuurde bedrijven gaat controleren. Want er ging tot nu toe heel veel mis, maar de klachten kwamen altijd binnen bij de leverancier zelf. Of wel bij de slager die zélf het bedorven vlees had geleverd.

Dát moet in elk geval anders, vond men. Vreemd trouwens dat er een wethouder voor nodig was om die klaaglijnen anders te organiseren. Blijkbaar kwam jarenlang geen van de zichzelf graag professionals noemende ambtenaren daar op was gekomen. Daardoor ging het met leverancier Welzorg, die onder meer rolstoelen en trapliften levert, faliekant mis. “Je denkt dat je het goed doet en je merkt dat men er een potje van maakt”, constateerde Raat donderdagavond.

Intussen staat de gemeente aan de vooravond van een ingrijpende verandering op het gebied van de zorg. Er komt veel op haar af. Niet alles zal meteen goed gaan, waarschuwde wethouder Jeroen Brandes van Welzijn. Hij noemde het ‘spannend’ en voorspelde dat 2015 vooral een leerjaar wordt. Wie nu iets krijgt krachtens de AWBZ (waaruit veel overgaat naar de door de gemeente uit de voeren WMO), houdt die voorzieningen. Maar in 2016 wordt het anders. Dan komt er een nieuwe indicatie.

Casemanager

Komt er, vroeg Hugo Hazeweijer (ervaringsdeskundige en leider van het onderzoek naar het falen van Welzorg), wel één casemanager bij de gemeente voor een hulpbehoevende. Hij bedoelde kennelijk dat zo iemand niet van kastje naar de muur wordt gestuurd door langs elkaar werkende afdelingen. Volgens de gemeente gaat dat gebeuren, maar of het ook in de praktijk werkt, wordt afwachten.

In het rollenspel leek een ambtenaar nu snel door te dringen tot falende bedrijven en problemen op te lossen, maar zo’n theoretisch toneelstukje staat natuurlijk een beetje ver af van de massale praktijk.

‘Kom langs’

“Kom langs en ga niet achter je bureau dingen bepalen”, was een noodkreet in de zaal. Dat is, wat Raat betreft, ook de bedoeling. Hij noemde als voorbeeld een schoolvervoer, waarmee hij zich persoonlijk bemoeide en heel veel ouders van kinderen die er gebruik van moeten maken kent. “Wij zullen naar de mensen toe moeten om echt hun omstandigheden te leren kennen. Voor een goed oordeel moet je de situatie zin.” Dat is iets anders dan een standaard indicatie uit een boekte.”

Raat had in de krant gelezen dat Amsterdam nu dezelfde problemen met Welzorg heeft als Amstelveen eerder had. “Gelukkig zijn wij al een stukje verder met de oplossing.”

 

Lees ook:Klachten zorg nu direct naar gemeente
Lees ook:Ook Burgerbelangen vezorgd over falen Welzorg
Lees ook:Welzorg komt met excuses
Lees ook:Onderzoek naar falend Welzorg
Lees ook:Zorgloket heeft moeite met begrip ‘klant’

3 reacties op “Spanning bij gemeente over zorg en welzijn

  1. peterpc

    Was daarvoor niet die Rob O. ingehuurd om dat allemaal in goede banen te leiden?

      /   Beantwoorden  / 
  2. gjzn

    Raat geeft het goede voorbeeld. Nu heel B&W in opperste staat van paraatheid? En daarenboven de Wet Landurige Zorg in uitvoering. Moge ook dat een succes worden.

      /   Beantwoorden  / 
    1. frank

      Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft Raat, maar heeft de rest ook de capaciteiten. Voordat ze het weten moeten politiek verantwoordelijken al weer weg en de dieseltrein der ambtenaren dendert rustig door!

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.