Klachten zorg nu direct naar gemeente

 

Herbert Raat, weth. Financien en Zorg

Dat het falen van Welzorg te lang heeft geduurd, komt doordat klachten erover bij die organisatie zelf binnen kwamen en niet bij de gemeente. “Een fundamentele fout”, noemde wethouder Herbert Raat (VVD) van Zorg dat woensdagavond in de raadscommissie Burgers en Samenleving. Met Welzorg, de instelling die hulmiddelen als rollators en trapliften levert, kapt de gemeente aan het einde van dit jaar. In het vervolg moeten de klachten bij de gemeente zelf binnen komen, zodat die daar zicht op heeft, kondigde Raat aan.

Volgens de wethouder bestaan er over het functioneren van Welzorg al heel lang klachten. Hij vindt dat klachten over allerlei partijen waarmee contracten zijn afgesloten bij de gemeente moeten binnenkomen. Raat heeft dat ook met het leerlingenvervoer zo geregeld.

“Ik kwam toevallig eens in een bijeenkomst terecht van ouders die daarmee hebben te maken en ontzettend veel klachten hadden over de vervoerder. Daar wist het gemeentebestuur eigenlijk niks van. Ik heb toen afgesproken dat die bij mij binnen komen. Laat het mij weten. Dan kunnen wij snel actie ondernemen”, zei Raat. Hij vindt dat de gemeente de verrichtingen van alle organisaties waarmee subsidierelaties bestaan moet kunnen controleren. Dat gaat nu ook met Welzorg en de opvolger daarvan gebeuren. “Nu komen klachten bij mij binnen. Bij [email protected]. Wij zullen als opdrachtgever niet meer ook het heft uit handen geven aan de opdrachtnemers en het niet meer laten bij één keer per jaar evalueren. Dat hebben wij eerder fout gedaan, de controle weggegeven. Wij moeten weten wat er aan de hand is.”

Raat zei vreselijk te zijn geschrokken van door hem aangetroffen situaties, veroorzaakt door niet of uiterst trage levering van hulpmiddelen of reparaties daaraan. Zoals mensen die 4,5 maanden lang op hun slaapkamer moesten blijven, wegens het ontbreken van de vereiste middelen. “Als er zo wordt omgegaan met mensen in deze stad door een door ons gecontracteerde partij accepteren wij dat niet. Deze partij is niet meer welkom in Amstelveen. Ik heb nu de directie verantwoordelijk gemaakt voor controle.”

Raat vind overigens dat Welzorg zelf het falen heeft ingezien en van verantwoordelijkheid getuigt door haar werk in Amstelveen correct af te ronden in de komende maanden. Raat wil meer dan één aanbieder als opvolgers, om de werkzaamheden te spreiden en niet meer – zoals hij het noemde – “alle eieren in één mandje’ te leggen.

 

 

Lees ook:Welzorg komt met excuses
Lees ook:Onderzoek naar falend Welzorg
Lees ook:Ook Burgerbelangen vezorgd over falen Welzorg
Lees ook:Gemeente kapt met Welzorg
Lees ook:Zorgloket heeft moeite met begrip ‘klant’

2 reacties op “Klachten zorg nu direct naar gemeente

  1. jo

    Graag had o.a.de wethouder de klachtgeschiedenis over Welzorg.
    Een gehandicapte, die alles keurig (betaald) laat typen en opstuurt naar de wethouder, krijg nog geen fatsoenlijke ontvangstbevestiging of een bedankje.
    DE POT VERWIJT DE KETEL DAT IE ZWART ZIET ! :( (

      /   Beantwoorden  / 
  2. frank bikker

    Als dat zo is moet je man en paard noemen. Met dit soort vage opmerkingen kan niemand iets.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.