Onderzoek naar falend Welzorg

 

Herbert Raat bij rolstoelgebruiker

Herbert Raat bij rolstoelgebruiker

Nadat al geruime tijd vrijwel alles bij het zogenoemde WMO-loket van de gemeente is misgegaan, lijkt het nieuwe college van B&W daar nu orde op zaken te willen gaan stellen. Wethouder Herbert Raat van Zorg heeft in elk geval een onderzoek gelast naar de organisatie Welzorg, die onder meer hulpmiddelen levert. Het komt er eigenlijk op neer dat de gemeente bij Welzorg producten op het gebied van zorg inkoopt, maar die club er vervolgens een zooitje van maakt als het gaat om levering aan klanten. “Op papier zag het er prachtig uit, maar in de praktijk is het een puinhoop”, zegt Raat, die een bureau heeft ingehuurd om de zaak te laten onderzoeken.

Raat:  Welzorg brengt u verder’, volgens haar eigen reclamefilmpje. In Amstelveen hebben we daar tot nu toe bitter weinig van gemerkt. Vorig jaar heeft het bedrijf met de gemeente een overeenkomst gesloten voor het verstrekken van hulpmiddelen, zoals rolstoelen. Levertijden worden niet gehaald en er zijn veel klachten over de service van de reparaties. Bij toekomstige aanbestedingen wil ik problemen zoals nu bij Welzorg zoveel mogelijk voorkomen.”

Al heel lang ligt Welzorg, maar in het algemeen het WMO-loket van de gemeente, onder vuur. Het loket is de afdeling bij de gemeente waar men voor zorghulp moet aankloppen. Het werkt van geen kanten, ontdekt de ene na de andere burger. Zoals de uiterst deskundige Hugo Hazeweijer, voorzitter van cliëntenraden om de belangen van zorgklanten te behartigen, die onlangs zelf eens dringend huishoudelijke hulp nodig had en toen ontdekte dat er wel mooie verordeningen zijn, maar de praktijk een lachertje (liever: huilertje) is.  Hazeweijer is nu trouwens door Raat hij het onderzoek betrokken, om verbetering te krijgen op het gebied van de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning). Hazeweijer gaat het onderzoek leiden.

Raat: ’De komende maanden moeten we als gemeente voor ongeveer 23 miljoen euro WMO gerelateerde zorg gaan inkopen. Daar bovenop komen nog tientallen miljoenen voor jeugdzorg en de participatiewet. Om de toekomstige aanbestedingsprocessen zo goed mogelijk te laten verlopen en problemen, zoals nu bij Welzorg, te voorkomen, wil ik het aanbestedingsproces onafhankelijk tegen het licht laten houden.  Zodat we hier voor de toekomst lessen uit kunnen trekken. Amstelveners die ondersteuning van de gemeente nodig hebben moeten er op kunnen rekenen dat de juiste tijdig beschikbaar is.”

De conclusies uit het onderzoek worden betrokken bij toekomstige inkoop. Raat zegt graag klachten van Amstelveners over het WMO-loket te horen. Die kunnen zij hem persoonlijk sturen:  [email protected].

Wegens het overschrijden van levertijden heeft Welzijn al een boete van bijna een halve ton van de gemeente gekregen. Een samen met die leverancier opgesteld plan ter verbetering heeft niet tot enige verbetering geleid. Tot eind mei krijgt Welzorg nog de tijd om nu eindelijk verbeteringen aan te tonen, meldt Raat aan de gemeenteraad. Begin juni gaat de gemeente met Welzorg praten, maar intussen kijken B&W al naar alternatieven voor de levering van hulpmiddelen, voor het geval de organisatie zich blijvend niet aan contractafspraken houdt.

Maar wegens de Europese aanbestedingsregels – zoveelste Brusselse regelgeving die voor Nederland alleen maar nadelen heeft – zit overstappen naar een andere aanbieder er voorlopig even niet in, meldt Raat. Zodat het nog even aan modderen met Welzorg blijft, in de stille hoop dat die het eindelijk wat beter gaat doen voor de hulpbehoevenden.

 

 

Lees ook:Ook Burgerbelangen vezorgd over falen Welzorg
Lees ook:Drie bedrijven vervangen falend Welzorg
Lees ook:Welzorg komt met excuses
Lees ook:Gemeente kapt met Welzorg
Lees ook:Koops: ‘Boete Welzorg naar gedupeerden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.