Gemeentelijk logo voor Koningsdag onthuld

koningsdag_logo_20jan3DSC_0358In de Muziek- en Dansschool onthulde burgemeester Fred de Graaf donderdag het logo dat de gemeente speciaal voor Koningsdag heeft laten ontwerpen.

Natuurlijk primair in verband met de komende komst van Koning Willem-Alexander en koningin Maxima op 26 april, maar het is – beklemtoonde De Graaf – ook bij volgende Koningsdagen te gebruiken. Dan moet alleen het jaartal erin even worden veranderd. Het logo, gebaseerd op het woordmerk van de gemeente, is ontworpen door Martin Pyper van het Amsterdamse grafische bureau Me Studio. Het werd voor de genodigden gepresenteerd als filmpje.

Cor Aarts en Sanne de Matter van Amstelveen Oranje, de lokale organisatie voor de viering van nationale feestdagen, sneden de Koningstaart aan, waarop het nieuwe beeldmerk was afgebeeld.

Voor de onthulling waren verder uitsluitend ondernemers en bewoners uit het Stadshart uitgenodigd, waartoe ook de route van de Koning zich op 26 april zal beperken. Naar de wijk waar traditioneel Koninginnedag het intensiefst wordt gevierd (Amsterdamseweg en Patrimonium) komt de Koning niet, omdat in het gebied moeilijk veiligheidsmaatregelen zijn te nemen, werd eerder gemeld.

“We zijn van plan er een mooi feest van te maken”, zei De Graaf. “De basis ervoor was eigenlijk al gelegd, omdat vorig jaar koningin Beatrix zou komen, waarvoor veel voorbereidingen van gestart. We begonnen dus niet helemaal van nul af.” Het bezoek van dit jaar in het jubileumjaar van de gemeentenaam Amstelveen. Die bestaat een halve eeuw.

Volgens de burgemeester staat er van alles op stapel voor de festiviteiten op 26 april. Maar ideeën van inwoners zijn nog altijd welkom, voegde hij er aan toe. “Het moet een mooi feest worden, maar ook waardig. Met respect en ook veilig.” Vooral van dat laatste zal De Graaf zich in de aanloop naar de Koningsdag voortdurend bewust zijn. Hij was burgemeester van Apeldoorn, toen daar de aanslag op de Koninklijke familie plaats vond. Een ramp voor de afwikkeling waarvan hij overigens van alle kanten lof kreeg toegezwaaid.

Het logo, dat bij bakkerij Koolhaas – die voor de eerste Koningstaart zorgde – de komende maanden in taartvorm verkrijgbaar is, komt in alle publicaties en over Koningsdag terug. Volgens de gemeente vond met de onthulling van het beeldmerk ook de aftrap plaats voor alle activiteiten in de aanloop naar Koningsdag. Kick-off stond er eigenlijk. “Maar aan dat woord heb ik een vreselijke hekel”, zei De Graaf. De feestelijke activiteiten worden gecoördineerd door Amstelveen Oranje.

Meer informatie over de activiteiten en het gebruik van het logo: www.amstelveen.nl/koningsdag.  of stuur een mail naar [email protected]. De eerste winkeliers gaan al aan de slag met logo.  Net als andere jaren worden het programma en de route pas bekend gemaakt tijdens een gemeenschappelijke persconferentie – eind maart of begin april – van Graft-De Rijp, waar de Koning eerst heen gaat, en Amstelveen op het provinciehuis in Haarlem.

Lees ook:Houten portretten voor wie met koningspaar op foto wil
Lees ook:SP tegen preventief fouilleren ná Koningsdag
Lees ook:Fred de Graaf waarnemend burgemeester
Lees ook:‘Ik zal u missen’
Lees ook:42% kosten Koningsdag voor beveiliging

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.