Iets meer klachten over ambtenaren dan vorig jaar

GemeentehuisDe burgerraadsman bij de gemeente kreeg vorig jaar iets meer klachten over bejegening van inwoners door ambtenaren dan in 2011. Het waren er 269, tegenover 253 in het voorgaande jaar. Volgens de gemeente werd tachtig procent van de klanten binnen vier weken afgehandeld, maar in slechts 47 gevallen kreeg de klager (min of meer) gelijk. Omdat zij lokaal niet verder kwamen zijn 22 klagers alsnog naar de nationale ombudsman gestapt. Dat leidde overigens niet tot een ander standpunt. Wel vond de ombudsman dat de raadsman in één geval de zaak onvoldoende had onderzocht. Volgens de gemeente zijn sommige klagers al blij dat iemand naar hen luistert.

Overigens behandelt de burgerraadsman alleen klachten over het gedrag van ambtenaren. Met die over raadsleden of het college B&W kan men alleen naar datzelfde college van B&W. Dat wordt dus zoiets als een klacht over de slager bij de slager.  Bij de burgerraadsman steeg vorig jaar vooral het aantal meldingen over de stringentere handhaving bij het parkeren, de invoering van de papiercontainer, de plasticinzameling (in de wegwaaiende zakken) en de verscherpte controle op de juistheid van de gegevens in de  Gemeentelijke Basis Administratie (GBA), voorheen Burgerlijke Stand geheten.

Overigens wordt de dienstverlening in de hal (bij de loketten) in het raadhuis door burgers hoog gewaardeerd. Volgens burgemeester Jan van Zanen is het goed dat de werkzaamheden van burgerraadsman Wim Beckers steeds meer de kant van bemiddeling op gaan. “Daarmee kunnen veel zaken op constructieve wijze opgelost worden”, zegt hij. In 216 zaken is de klacht daadwerkelijk door de burgerraadsman opgepakt en afgehandeld. Bij 28 zaken was sprake van bemiddeling; in 25 gevallen zag de raadsman erop toe dat de betreffende vakafdeling de klacht afhandelde.

 

 

Lees ook:Ambtelijke traagheid bovenaan klachtelijst burgers
Lees ook:Burgerraadsman: elke dag een klacht
Lees ook:Nieuwe Burgerraadsman
Lees ook:Klachten bij Onbudsman gemeente blijven toenemen.
Lees ook:Helft klagers ombudsman gemeente niet of matig tevreden over afhandeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.