Ambtelijke traagheid bovenaan klachtelijst burgers

Ambtelijke traagheid bij de behandeling van allerlei aanvragen en bezwaarschriften vormt de belangrijkste reden tot klagen door burgers bij de gemeentelijke burgerraadsman (voorheen ombudsman). Op de tweede plaats komt onheuse bejegening door ambtenaren. Dat blijkt uit het jaarverslag van raadsman P. van Overschot. Hij kreeg vorig jaar 390 klachten te verwerken. Een op de vijf ging over problemen die niet met het gemeentelijke apparaat hadden te maken.

 

Veel klanten vinden dat gemeenteambtenaren zich vooral achter regelgeving verschuilen om burgers af te poeieren, in plaats van er zo creatief mogelijk mee om te gaan in het belang van de burgers. De medewerkers van de gemeente steken heel veel energie in het vinden van argumentatie om aanvragen af te wijzen. ‘Het is klantvriendelijker en minder tijdrovend te onderzoeken of er mogelijkheden binnen de regelgeving zijn, waardoor een aanvraag van de klant wel kan worden gehonoreerd,' aldus de Burgerraadsman. Wie over hém klachten heeft, kan naar de Nationale Ombudsman stappen. Het jaarverslag zwijgt erover hoe dikwijls men over hem ontevreden was. Bekend is dat in elk geval één klager – de actiegroep Golfodrama – er de Nationale Ombudsman bij heeft gehaald, omdat de gemeentelijke raadsman weigerde zijn bevindingen op papier zetten.
Vijftien procent van de klachten (58) bij de burgerraadsman ging over uitkeringszaken, die daarmee de lijst aanvoeren, gevolgd door klachten over andere bedrijven en instellingen en bezwaar en beroep (elk 13 procent). Niet duidelijk wordt uit het jaarverslag hoe dikwijls de klachten tot tevredenheid van de klagers zijn opgelost. Wel dat zij veelal in een dag worden afgehandeld.

Lees ook:Burgerraadsman: elke dag een klacht
Lees ook:Aantal klachten Bugerraadsman daalt
Lees ook:Iets meer klachten over ambtenaren dan vorig jaar
Lees ook:Helft klagers ombudsman gemeente niet of matig tevreden over afhandeling
Lees ook:Tien procent minder klachten bij Burgerraadsman

2 reacties op “Ambtelijke traagheid bovenaan klachtelijst burgers

  1. Hans van der Liet

    Zodra ik mijn ambt als voorzitter van het lokale CDA heb neergelegd, ga ik een burootje openen waar ambtenaren kunnen klagen over burgers (agressie, domheid, geen ID bij zich, wéér een verkeerde foto voor het paspoort laten maken).

      /   Beantwoorden  / 
  2. j

    ja,ja en wie schreef dat jaarverslag??? nou dan snap je de rest beter, ha, ha…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.