Klachten bij Onbudsman gemeente blijven toenemen.

Het aantal klachten bij de gemeentelijke Ombudsman over het gedrag van de lokale ambtenarij blijft toenemen. Vorig jaar waren het er 422 (tegen 234 in 2003 en 416 in 2002). Dat blijkt uit jet jaarverslag. Overigens treedt de Ombudsman steeds vaker op als bemiddelaar. In 2003 in een kwart van alle gevallen, vorig steeg dat aandeel tot 38 procent. Steeds meer burgers weten hem te vinden, sinds zijn aanstelling in 2002. Er wordt ook steeds meer advies of een andere vorm van hulp aan hem gevraagd. Iedereen die zich meldt wordt te woord gestaan. De gemiddelde leeftijd van de klagers is 53,5 jaar. Blijkbaar komen dus vooral senioren in de knel bij de lokale overheid. Overigens kan men bij de Ombudsman niet klagen over politici (raads- en collegeleden) nen de gemeentesecretaris. Daarvoor moet men bij de burgemeester zijn, zodat zo’n klacht niet verder komd dat het college. En een klacht over de burgemeester? Daarvoor moet de burger naar de loco-burgemeester, een wethouder. Wordt dus óók binnen dat kringetje afgehandeld. Bij de Ombudsman kan men terecht met klachten over traagheid of onzorgvuldigheid van medewerkers van de gemeente. Of over een onheuse bejegening. Telefoonnummer van de Ombudsman: 020 5404740. Email: [email protected]

Lees ook:Helft klagers ombudsman gemeente niet of matig tevreden over afhandeling
Lees ook:Lokale ombudsman wordt ‘burgerraadsman’
Lees ook:Burgerraadsman: elke dag een klacht
Lees ook:Iets meer klachten over ambtenaren dan vorig jaar
Lees ook:Verordening over klachtbehandeling verdwijnt

2 reacties op “Klachten bij Onbudsman gemeente blijven toenemen.

  1. HOFSTEE

    Graag wil ik het volgende ter discussie stellen. Zojuist heb ik telefonisch contact gehad met Casema over het wisselen van een modem. Na 20 minuten wachten kreeg ik te horen dat mijn aanvraag voor de wisseldatum van het modem niet was aangekomen (of gelezen!). Na 20 minuten wachten kreeg ik te horen dat een collega dat “snel” zou kunnen oplossen. Welnu, een bandje met de melding wachttijd meer dan 30 minuten nam snel alle illusies over de goede bedoelingen van casema weg! Ik heb inmiddels na enkele jaren gedwongen binding met casema mijn buik ervan vol. Niets deugt, niets werkt, alleen maar valse beloftes en excuses, wanprestaties ene na andere. Dit kan toch niet!!!!!
    J.G. HOfstee
    Huisarts

      /   Beantwoorden  / 
  2. hmmmm

    hmmm…. deze toename verbaast ons niets: de gemeente-ambtenaren gaan volledig hun eigen gang en luisteren niet naar wensen en bedenkingen van de bewoners van amstelveen: de starre houding en introverte benadering van verzoeken, zelfs om eenvoudige informatie worden als lastig, niet aan de orde of direct een juridisch traject in gestuurd: Blijkbaar heeft elke werkdag er wel een inwoner met onheuse bejegening te maken:
    dit heeft natuurlijk ook te maken met het zeer grote aantal niet-amstelveners dat in dienst is bij de gemeente en weinig feeling heeft voor wat er in onze gemeente speelt.
    Het zou goed zijn om eens te weten of de toename van klachten niet alleen bij de ombudsman van de gemeente speelt, maar ook of het aantal juridische procedures toeneemt: dat zou me niet verbazen, want de gemeente heeft al een externe adviseur die moet helpen om via “mediation” zo veel mogelijk juridische procedures te voorkomen: blijkbaar loopt dit nu ook uit de hand!!!!
    Alles staat echter bij de gebrekkige manier waarop leiding wordt gegeven aan de ambtelijke organistie en er geld over de balk wordt gegooid…..

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.