Verordening over klachtbehandeling verdwijnt

Wie een klacht heeft over het gedrag van gemeentelijke ambtenaren en bestuurders kan zich niet meer beroepen op een enkele jaren geleden van kracht geworden verordening. B&W hebben de gemeenteraad voorgesteld de Verordening klachtbehandeling in te trekken en te vervangen door het veel lichtere regime van een ‘interne instructie.’ Volgens het college verandert er in de praktijk niets en volgt het een advies van de Nationale Ombudsman.   Die heeft geconstateerd dat de Verordening klachtbehandeling overbodig is, omdat de Algemene wet bestuursrecht al een afdoende regeling bevat.  Ook zijn enkele formele onjuistheden in de Verordening rechtgezet in de Interne Instructie. De burgerraadsman handel bijvoorbeeld in het vervolg een klacht niet meer op eigen naam af, maar namens burgemeester en wethouders. Het komt er op neer dat medewerkers zelf een klacht naar de burgerraadsman moeten doorsturen. De instructie bevat een korte weergave van de wettelijke klachtenprocedure, die inhoudt dat beide partijen moeten worden gehoord. Als de indiener van de klacht over het daarna volgende oordeel niet tevreden is, kan hij dat laten toetsen door de Nationale ombudsman.  

Overigens behandelt de burgerraadsman alleen klachten over ambtenaren. Die over bestuurders worden ook door bestuurders beoordeeld, te weten door de burgemeester of de loco-burgemeester. Klachten over leden van de gemeenteraad mogen helemaal niet worden behandeld. De regelgeving voor de lokale klachtenafhandeling was destijds indirect een gevolg van het tumult over de bouwfraude, die volgens sommigen ook de gemeente Amstelveen zou heben geraakt. B&W weigerden zich aan de sluiten bij de landelijke stichting die dat onderzocht en kwamen zelf tot het oordeel dat er niets of nauwelijks iets aan de hand was.

     

Lees ook:Lokale ombudsman wordt ‘burgerraadsman’
Lees ook:Iets meer klachten over ambtenaren dan vorig jaar
Lees ook:Nieuwe Burgerraadsman
Lees ook:Aantal klachten Bugerraadsman daalt
Lees ook:Burgerraadsman: elke dag een klacht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.